کربلا کوین (KarbalaCoin) یک پروژه کلاهبرداری ارزهای دیجیتال است که اخیرا فعالان بلاک چین ایرانی در بیانیه ای نسبت به آن هشدار داده اند.

سودجویان به ویژه در ایام محرم با ذکر نام شهر کربلا سعی در سوء استفاده از باورهای دینی و مذهبی مردم داشتند، تبلیغ گسترده این ارز دیجیتال جعلی در شبکه های اجتماعی راه اندازی شد و کلاهبرداران با وعده سود 3000 درصدی در مدت زمان کوتاه سعی در فریب کاربران دارند.

مردم توجه دارند؛ هر ارز دیجیتال معتبر نیست

بنابراین گزارش، عباس آشتیانی، مدیرعامل انجمن بلاک چین در یک برنامه تلویزیونی درباره ارزهای رمزپایه و ریسک سرمایه گذاری در این حوزه گفت: لازم به ذکر است که امروزه 27000 ارز دیجیتال مختلف وجود دارد. اما لزوماً هر ارز دیجیتال معتبر نیست. هر شخصی می تواند در عرض 10 دقیقه و بدون دانش خاصی یک ارز دیجیتال ایجاد کند. بیشتر کلاهبرداری ها از طریق این نوع ارزهای دیجیتال انجام می شود.

وی درباره ریسک‌های سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال گفت که بخشی از فناوری بلاک چین یک دارایی است و بخشی دیگر به عنوان یک ابزار فناوری استفاده می‌شود. رمزارزها با خطر شناسایی دقیق دارایی رمزنگاری، تهیه و نگهداری آن، کلمات خصوصی کیف پول ها و مهمتر از همه خطر نوسان قیمت همراه هستند.

آشتیانی تاکید کرد که اگرچه دارایی‌های کریپتو ممکن است افزایش قیمت داشته باشند، اما می‌توانند ناگهان به یک پنجم قیمت خود از قیمت اوج برسند، اگرچه در سال‌های اخیر موارد مشابهی را شاهد بوده‌ایم.

مدیر عامل انجمن بلاک چین توضیح داد که هنگام تعیین ارزش یک دارایی، باید به ماهیت آن توجه کرد. علاوه بر خطرات فراوان مرتبط با ارزهای دیجیتال، برخی از محققان آینده روشنی را برای آنها می بینند. با این حال، باید توجه داشت که شما نباید تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار دهید و بازار ارزهای دیجیتال ریسک بالاتری نسبت به بازار سهام، بازار املاک و کالاهای بادوام و غیره دارد.

کلاهبرداری ارزهای دیجیتال با فریب دادن مردم

آشتیانی ادامه داد: از آنجایی که ارزهای رمزپایه رشد قابل توجهی را تجربه کرده اند، این مشکل به ابزار خوبی برای کلاهبرداران تبدیل شده است. کلاهبرداران ابتدا حس طمع را در افراد برمی انگیزند و در مرحله بعد به ساده ترین شکل ممکن ارزهای دیجیتال جعلی را به مردم می فروشند.

مدیر عامل انجمن بلاک چین درباره پروژه های سرمایه گذاری با سود ثابت اظهار داشت: وعده پرداخت سود ثابت یا غیر معقول یکی از مهمترین ویژگی های کلاهبرداری در پروژه ارزهای دیجیتال است. بنابراین، اگر مردم به این نکته توجه کنند، تا حد زیادی می توانند ریسک هر پروژه یا سرمایه گذاری را درک کنند. ما اغلب دیده‌ایم که آنها یک ارز دیجیتال ایجاد می‌کنند، آن را به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کنند و ظاهر بسیار زیبایی به آن می‌دهند. اما در واقع این نوع ارزهای رمزنگاری شده با وعده پرداخت سود ثابت و غیر منطقی کلاهبرداری هستند، لازم به ذکر است که پرداخت سود ثابت یکی از گزینه های دولت است و به ارز محلی کشور می باشد. هیچ کس نمی تواند تضمین کند که بازارها همیشه به اندازه کافی سودآور هستند تا به مردم سود ماهانه پرداخت کنند.

مدیر عامل انجمن بلاک چین گفت: عامل دیگری که این بازار را مخاطره آمیز می کند، وعده رشد قطعی قیمت است. مثلاً ابتدا بدون صرف وقت و هزینه یک ارز رمزنگاری شده ایجاد می کنند، سپس در تبلیغات می گویند که این ارز دیجیتال قطعا رشد خواهد کرد. به هر حال، این چنین نیست. مانند ارز دیجیتالی که توسط یک خواننده در خارج از کشور معرفی شده است.

وی افزود: اخیراً به ارز دیجیتالی به نام «سکه کربلا» اشاره شده و گفته شده که این ارز رمزنگاری شده از اواخر سال ۲۰۱۹ شروع به کار کرده و قیمت آن ۵۰۰ درصد افزایش یافته است، اما این موضوع کاملا نادرست است. «سکه کربلا» یک پروژه کلاهبرداری است که با سوء استفاده از اعتقادات مذهبی و استفاده از کلمات کلیدی مانند «کمک های خیریه»، «اشتغال آفرینی» و «بازارهای حلال جهانی» سعی در فریب کاربران ایرانی دارد.

آشتیانی تصریح کرد: از این دست ارزهای رمزنگاری شده زیاد است و تا به امروز حدود 180 پروژه ارز دیجیتال وجود دارد که چندین پرونده قضایی علیه آنها تشکیل شده است. وعده پرداخت نرخ سود ثابت و افزایش قیمت در این پروژه ها مشهود بود.

آشتیانی با اشاره به تاریخچه طرح پونزی و نحوه عملکرد آن توضیح داد: این طرح کلاهبرداری از اوایل دهه 1800 وجود داشت و زمانی در قالب GoldQuest و اکنون در قالب فناوری بلاک چین به کار کلاهبرداری خود ادامه می دهد.

مدیرعامل انجمن بلاک چین ادامه داد: مردم باید توجه داشته باشند که سودی که در طرح‌های پونزی به دست می‌آورند از پول خودشان یا از پول تازه واردان به سیستم می‌آید. در مرحله اول افرادی که سود می برند از این سیستم لذت می برند و آن را به دیگران معرفی می کنند. اما این سیستم به طور ناگهانی فرو خواهد ریخت.

وی در خصوص قانون گذاری بلاک چین در ایران اظهار داشت: قانون گذاری در این زمینه پیچیدگی خاصی را نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان نشان می دهد. زیرا گاهی اوقات رمزارزها خصلت دارایی دارند و گاهی خصلت سهام و سپرده. باز هم نمی‌توان این حوزه را بر اساس مجوز مدیریت کرد، بلکه باید جایگاه ارزهای دیجیتال را از طریق روش‌های نظارتی جدیدتر در کشور ارتقا دهیم.

آشتیانی ادامه داد: در فضای ارزهای رمزنگاری شده دولت در حال تهیه لایحه و مجلس نیز در حال تهیه طرحی است تا بتوانند این موضوع را کنترل و مدیریت کنند.

اجاره کارت ملی و کارت بانکی برای خرید و فروش ارزهای رمزنگاری شده

وی در خصوص اجاره کارت های ملی و کارت های بانکی برای خرید و فروش ارزهای رمزنگاری شده در بسترهای داخلی، گفت: مجرمان سعی می کنند پولی را که از طریق فعالیت های مجرمانه به دست آورده اند به دارایی تبدیل کنند و اگر این دارایی قابل فروش باشد، سود زیادی برای آنها دارد.

مدیر عامل انجمن بلاک چین ادامه داد: «به همین دلیل است که مجرمان شروع به تبلیغ کار از خانه و فریب مردم برای احراز هویت در پلتفرم‌های فروش ارزهای دیجیتال می‌کنند.» در این مورد، مسئولیت پول منتقل شده بر عهده شخصی است که اطلاعاتش در آن پلتفرم‌ها احراز هویت شده است.

آشتیانی تاکید کرد: درخواست ما از مردم این است که تحت هیچ شرایطی و با هیچ وعده وسوسه انگیزی کارت ملی و بانکی خود را در اختیار هرکسی قرار ندهند.

۲۱۷

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :