اخبار روز

واریز 600 هزار تومانی دولت چهاردهم از امشب برای این خانه ها


به گزارش مانیبان؛ بر اساس اطلاعیه سازمان هدفمندسازی یارانه ها، یارانه معیشتی مربوط به مرداد 1403 برای اعشار 1 تا 3 در نیمه شب پنجشنبه 25 ام مرداد 1403 به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود.

میزان یارانه تعیین شده برای دهک های اول تا سوم 400 هزار تومان و دهک های چهارم تا نهم 300 هزار تومان است. برای اطلاع از یارانه نقدی خود می توانید به سایت پنجره خدمات ملی هوشمند دولت به آدرس «www.sso.my.gov.ir» مراجعه و با وارد کردن شماره تلفن همراه سرپرست خانواده اطلاعات مورد نیاز را به دست آورید. .

ضمناً در صورت اعتراض به میزان یارانه می توانید اعتراض خود را در این سایت ثبت و درخواست بررسی نمایید.

در زیر زمان دقیق واریز یارانه نقدی این ماه را می خوانید. میزان یارانه تعیین شده برای دهک های اول تا سوم 400 هزار تومان و دهک های چهارم تا نهم 300 هزار تومان است.

طبق آخرین اطلاعیه سازمان هدفمندسازی یارانه ها، کمک هزینه معیشتی یک ماه جاری از دهک یکم تا سوم در روز پنجشنبه مورخ 25/5/1303 به صورت شبانه روزی به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود.

میزان یارانه تعیین شده برای دهک های اول تا سوم 400 هزار تومان و دهک های چهارم تا نهم 300 هزار تومان است. برای اطلاع از یارانه نقدی خود می توانید به سایت پنجره خدمات ملی هوشمند دولت به آدرس «www.sso.my.gov.ir» مراجعه و با وارد کردن شماره تلفن همراه سرپرست خانواده اطلاعات مورد نیاز را به دست آورید. .

ضمناً در صورت اعتراض به میزان یارانه می توانید اعتراض خود را در این سایت ثبت و درخواست بررسی نمایید.

بر اساس اخبار رسیده تخریب منازل تا شهریور به روز خواهد شد.

در صورت اعتراض به عشر اعلام شده خود به لینک زیر مراجعه کرده و اعتراض خود را ثبت نمایید.

بر اساس قانون، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تحقق عدالت در توزیع یارانه خانوارها موظف است سالی دو بار شناسنامه اقتصادی و عشر خانوارها را براساس اطلاعات ثبت شده به روز کند. حالا قرار است این به روز رسانی اطلاعات یا همان «اندازه گیری دامنه» انجام شود شهریور تبدیل شدن بنابراین اگر به عشریه خود اعتراض دارید باید زودتر اقدام کنید زیرا رسیدگی به اعتراض همزمان با به روز رسانی اطلاعات و تنها دو بار در سال انجام می شود.

باید بدانید که برای اطلاع از مالیات بر درآمد خود باید با مرکز تماس به شماره 0216369 یا “سامانه پشتیبانی” به آدرس Hemayat.mcls.gov.ir تماس بگیرید.

اگر به عشر اعلام شده اعتراض دارید، می توانید اعتراض خود را در قسمت «درخواست بررسی» این سایت ثبت کنید.

آمار درآمد دهک های مختلف برای سال 1402 هنوز به روز نشده است، اما بر اساس آخرین سالنامه آماری، درآمد خانوارهای دهک اول 3 میلیون و 537 هزار تومان و هزینه های ماهیانه آنها 4 میلیون و 116 هزار و 500 تومان برآورد شده است.

البته با تاکید بر اینکه هر دو عدد یک معیار آماری است و باید میانگین در نظر گرفته شود. بنابراین در سال 1401 خانواده های دهک اول حدود 580 هزار تومان کمک کردند، یعنی هشت نفر از آنها به 9 نفر بدهکار بودند. در سمت دیگر نمودار دهک، در نقطه مقابل درآمد کم، دهک دهم یا درآمد بالای جامعه قرار دارد.

طبق آمار سال 1401 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دهک دهم خانوارها با میانگین درآمد ماهیانه 35 میلیون و 385 هزار تومان. این گروه نیز ماهانه 25 میلیون و 362 هزار تومان هزینه می کنند و شاخص توان پس انداز آنها از نظر آماری 10 میلیون تومان برآورد می شود. البته با گذشت دو سال و تغییر شرایط اقتصادی و تورم، این اعداد باید تغییر قابل توجهی داشته باشند.

از درآمد خانوار مانند حقوق سرپرست و اعضای خانواده گرفته تا گردش حساب و تراکنش‌های بانکی، حساب‌های ساتنا و پایا، فعالیت‌های بورس، خودرو و … بر درآمد شما تأثیر می‌گذارد: دهک و سپس دریافت انواع یارانه.

ضریب رفاه خانوار در بازه‌های زمانی معینی با در نظر گرفتن شاخص‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی طی فرآیندی پیچیده و بدون دخالت انسان محاسبه می‌شود. یکی یکی از رایج ترین چالش ها در این زمینه برای افرادی است که می گویند عشر خانوارشان به دلیل افزایش گردش مالی به دلیل فروش خودرو یا خانه افزایش یافته، در حالی که وضعیت رفاهی آنها تغییری نکرده است. همچنین ممکن است فردی به عنوان پرداخت کننده در صورتی که درآمدی نداشته باشد گردش حساب بالایی داشته باشد یا واریز وامی مانند وام ازدواج بر روند تایید حساب فرد تاثیر بگذارد.

معمولا در مواجهه با این نوع چالش ها گفته می شود که فقط گردش مالی است یکی یکی از معیارهای مورد استفاده در عشریه است و گردش مالی خانوارها در دوره های مختلف و سایر اطلاعات مربوط به اموال و درآمد افراد نیز در ارزیابی بعد خانوار مورد توجه قرار می گیرد. به عبارت دیگر، وضعیت رفاه خانوارها با در نظر گرفتن شاخص های مختلف و مقایسه آن با سایر خانوارهای کشور سنجیده می شود. اما در صورت اعتراض می توان با ارائه مدارک این موارد را ادامه داد.

یکی چالش دیگر مربوط به تعداد اعضای خانواده بعد از ازدواج، فرزندان و … است. به خاطر داشته باشید که کل درآمد خانوار به عنوان یک دهم به حساب می آید و به همین دلیل ممکن است عشر شما افزایش یابد، بهتر است هر چه زودتر خانواده را جدا کنید. برای بازسازی منزل فرد باید به همراه مدارک لازم اعلام شده توسط سازمان هدف و موجود در سایت آن سازمان به دفاتر پلیس +10 یا سایر دفاتر معرفی شده توسط آن سازمان مراجعه کند. ضمناً در سامانه پشتیبانی فیلم های آموزشی و راهنمای متنی برای ثبت درخواست بررسی و سایر اقدامات مرتبط با موضوع عشر درآمد وجود دارد.

تورم چه تاثیری بر سبد معیشتی دهک های مختلف دارد؟ با در نظر گرفتن ضریب اهمیت گروه های مختلف کالا و خدمات در دهک های مختلف و بر اساس گزارش مرکز آمار از شاخص قیمت مصرف کننده می توان به این سوال پاسخ داد. بر اساس گزارش خرداد، خوراک با 41.35 درصد و مسکن با 39.38 درصد بیشترین ضریب اهمیت را در سبد خانوارهای دهک اول دارند.

از سوی دیگر ضریب اهمیت خوراک برای دهک دهم 22/21 درصد و برای مسکن 87/32 درصد است. یعنی اهمیت تورم خوراکی ها برای دهک اول دو برابر دهک دهم است. در مورد مسکن نیز این ضریب برای دهک اول بیشتر است. ضریب اهمیت برخی از خدمات مانند آموزش در دهه اول نزدیک به صفر است، زیرا خوراک و مسکن معیشت این خانوارها را مصرف می کند و جایی برای آموزش وجود ندارد.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی مسئولان … دی ماه گذشته پس از به روز رسانی شناسه های اقتصادی، 3 هزار و 493 نفر با احتساب دهک دهم جامعه حذف شدند و تعداد واقعی یارانه بگیران در این استان به 2 میلیون و 140 هزار و 156 خانوار معادل 6 میلیون و 381 هزار خانوار رسید. 767 نفر حال باید دید در بررسی جدید عشر چند نفر از یارانه ها بهره مند خواهند شد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا