به گزارش مانی بان، سهامداران انتظار دارند هر سال در نیمه دوم سال سود سرمایه دریافت کنند. اگرچه در سال های اخیر شایعاتی مبنی بر پرداخت سود سهام از فصل بهار و تابستان به گوش می رسد، اما سهامداران متوجه شده اند که انتظار سود در نیمه اول سال تا حدودی بیهوده است. مرحله اول سپرده سود معمولا ماهیانه است. آذر مرحله دوم در روزهای پایانی سال انجام می شود.

اما امکان پرداخت سود سهام در ماه چه شد؟ آبان افزایش؟ ماجرا از این قرار است که صاحبان سهام همچنان از سال مالی سود می برند. اسفند آنها 1401 را کامل دریافت نکرده اند. بخشی از این سود در سال گذشته در دو مرحله آذر و اسفند واریز شد و مابقی قرار گرفت تا خرداد 1403 واریز می شود که برخلاف وعده ها نه تنها در خرداد بلکه هنوز این اتفاق نیفتاده است.

دلیل رسوایی های مربوط به پرداخت سود سهام، عدم همکاری برخی شرکت ها است. ابتدا اعلام شد که 5 شرکت هنوز سود سهام را پرداخت نکرده اند اما به مرور زمان تعداد شرکت های معوق کاهش یافت و در حال حاضر 24.5 میلیارد تومان از سود سهام وصول شده است و تنها مپنا سرمایه را واریز نکرده است. سود سهام، باعث تاخیر می شود. سود سپرده وجود دارد.

واقعیت این است که نمی توان تاریخ دقیقی را برای واریز باقی مانده سود سال 1401 مشخص کرد، اما با توجه به اینکه سود سال 1402 در ماه های 1402 واریز شده است. آذر و اسفند واریز می شود، احتمالاً قبل از آن، بابت سود 1401 واگذاری نزد سهامداران مشخص می شود، بنابراین اگر دولت بخواهد امسال نیز مانند سال های گذشته رویه را در پیش بگیرد، شاهد سه مرحله از پرداخت سود سهام خواهیم بود. تا پایان سال؛ یک مرحله باقیمانده از سود سال 1401 و دو مرحله از سود سال منتهی به اسفند ۱۴۰۲.

احتمال دیگر این است که دولت تصمیم بگیرد مابقی سود سال 1401 را به همراه مرحله اول یا دوم واریز سود 1402 به حساب سهامداران واریز کند که در این صورت سود سهام از سال 1401 و 1402 خواهد بود. در دو مرحله بسته شد

آیا سهامداران شگفت زده خواهند شد؟

آخرین مرحله واریز سود سهام در اسفند به سال 1402 برمی گردد که طی آن صاحبان پرتفوی سهم 492 هزار تومانی 446 هزار تومان، 532 هزار تومان 482 هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی 906 هزار تومان سود دریافت کردند و این ارقام بود. 30٪ کمتر از مقادیر موجود است آذر 1402 به حساب سهامداران واریز شد. با توجه به اینکه سود سهام هر سال نسبت به سال قبل افزایش می یابد، در صورتی که انتظار شگفتی خاصی وجود نداشته باشد، احتمالاً امسال یک تا دو میلیون تومب سود به حساب سهامداران واریز خواهد شد .

البته نباید فراموش کنیم که در اسفند 1402 سود سهام متوفی به طور کامل به حساب وراث وی واریز نشد و برخی از وراث به دلایلی موفق به دریافت منفعت نشدند. بنابراین، انتظار می رود که در سال جاری همراه با یکی از مراحل واریز سود سهام، سود سهام باقی مانده متوفی نیز باید به حساب وراث وی واریز شود که موجب افزایش سود دریافتی برخی از سهامداران می شود.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما