اخبار روز

واریز 20 هزار میلیارد به حساب مستمری بگیران

بر این اساس به هر یک از 6.2 میلیون مستمری بگیر ارتش و خزانه کشور و 2.4 میلیون مستمری بگیر تامین اجتماعی مبلغ 3 میلیون تومان در مجموع 20 هزار میلیارد تومان پرداخت شد / همشهری آنلاین

مستمری بگیران ارتش چه کسانی هستند؟

این افراد افرادی هستند که در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران خدمت کرده و با رسیدن به سن قانونی از خدمت خاتمه داده اند. مقررات مربوط به بازنشستگی این کارکنان در قوانین نظامی کشور تعیین شده است.

بازنشستگان کشوری چه کسانی هستند؟

این دسته از بازنشستگان شامل کسانی می شود که در بخش دولتی کار می کردند و با رسیدن به سن بازنشستگی به کار خود پایان دادند. ضوابط مربوط به بازنشستگی آنان در قانون مدیریت خدمات کشوری و سایر مقررات مربوط توضیح داده شده است.

صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان نهاد بیمه ای مستقل زیر نظر وزارت رفاه و تامین اجتماعی، پرداخت مستمری ها و سایر مزایای مشمول قوانین خاص بازنشستگی را بر عهده دارد.

افراد مشمول قوانین و مزایای قابل اعمال برای بازنشستگان کشوری یکی آنها در دسته های زیر قرار می گیرند:

کارکنان دولت مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری.

اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و دانشکده ها که در محدوده مقررات خدمتی خود عمل می کنند.

قضاتی که در دادگستری کار می کنند و مشمول مقررات خدمات قضایی می باشند.

مقامات وزارت امور خارجه که به عنوان کادر سیاسی فعالیت می کنند.

کارکنان دائمی شهرداری های سراسر کشور به استثنای کارکنان شهرداری تهران.

کارکنان قراردادی شاغل در سازمان های دولتی و متقاضی بهره مندی از مقررات بازنشستگی و وظیفه صندوق بازنشستگی کشوری.

مشاغل آزاد شامل کارکنان وزارت راه و ترابری است که حقوق خود و مشمولان ماده 147 قانون برنامه چهارم توسعه را پرداخت کرده اند.

حقوق بازنشستگان

شرایط بازنشستگی کشوری و لشکری

شرایط مستمری بگیران سربازی و روستایی متفاوت است و هر کدام از این افراد با شرایط خاصی بازنشسته می شوند که در ادامه به آن می پردازیم.

شرایط بازنشستگی پرسنل نظامی

برای بازنشستگی پرسنل نظامی برای هر رتبه سن معینی در نظر گرفته شد:

افسرانی که به سن 55 سالگی رسیده اند

وقتی به 50 سالگی رسیدی همافران

سرتیپ هایی که به سن 45 سالگی رسیده اند

رشته ها از سن 42 سالگی

کاپیتان ها از سن 39 سالگی

ستوان سوم در سن 36 سالگی

ستوان هایی که به سن 33 سالگی رسیده اند

ستوان یکم که به سن 30 سالگی رسیده است

همچنین حداقل 20 سال سابقه خدمت در نیروهای مسلح و عدم محکومیت قطعی کیفری از دیگر شرایط بازنشستگی نظامیان است.

شرایط بازنشستگی کارمندان دولت

شرایط مستمری بگیران کشوری به شرح زیر است:

زنان باید به سن 55 سالگی برسند.

مردان باید به سن 60 سالگی برسند.

آنها همچنین باید حداقل 20 سال در دولت خدمت کرده باشند و سابقه کیفری نداشته باشند.

مزایای بازنشستگی کشوری و لشکری ​​چیست؟

مستمری بگیران نظامی و روستایی پس از پایان خدمت می توانند از مزایای ویژه بهره مند شوند. در زیر به مزایا و تسهیلات برای هر دو گروه بازنشستگان خواهیم پرداخت.

مزایای بازنشستگی نظامی

پس از پایان دوره خدمت، کارکنان نظامی از مزایایی برخوردار می شوند که بر اساس قوانین مصوب نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تعیین شده است. این مزایا عبارتند از:

مستمری سالمندی: میزان مستمری سالمندی بر اساس درجه سربازی، سابقه خدمت و حقوق و مزایای دریافتی در آخرین سال خدمت محاسبه می شود.

مزایای اضافی: علاوه بر مستمری، اعضای ارتش ممکن است از مزایای اضافی مانند بیمه سلامت و زندگی و سایر مزایای مشابه برخوردار شوند.

حقوق بازنشستگان

مزایای بازنشستگی برای کارکنان داخلی

کارمندان کشوری یا مستخدمین کشوری نیز پس از بازنشستگی از طیف وسیعی از مزایا برخوردار می شوند که بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری و قوانین مربوطه تعیین می شود. این مزایا عبارتند از:

مستمری بازنشستگی: میزان مستمری بازنشستگی بر اساس سابقه خدمت و حقوق و مزایای دریافتی در آخرین سال خدمت محاسبه می شود.

مزایای اضافی: کارمندان دولت علاوه بر مستمری از مزایای اضافی مانند بیمه سلامت و عمر و سایر مزایای مشابه بهره مند می شوند.

تفاوت بین مستمری بگیران روستایی و مستمری بگیران نظامی

بسیاری از مردم در مورد تفاوت حقوق بازنشستگی سربازی و روستایی سوال دارند. تا اینجا متوجه شدیم که منظور از حقوق بازنشستگی کشوری و لشکری ​​چیست و با شرایط و مزایای بازنشستگی هر دو گروه آشنا شده ایم. اما تفاوت این دو گروه از بازنشستگان به این موارد محدود نمی شود. در این بخش با تفاوت های بازنشستگی کشوری و لشکری ​​بیشتر آشنا می شویم.

سن مورد نیاز برای بازنشستگی: پرسنل ارتش در سن 55 سالگی بازنشسته می شوند، برای کارمندان کشوری این سن برای زنان 55 سال و برای مردان 60 سال است.

مدت خدمت: کارمندان نظامی و غیرنظامی باید حداقل 20 سال سابقه خدمت داشته باشند تا واجد شرایط بازنشستگی باشند.

تأمین بازنشستگی: اعضای ارتش از مزایای اضافی مانند مستمری و مستمری بهره مند می شوند.

دستمزد بازنشستگی: حقوق بازنشستگی کارکنان ارتش بر اساس قوانین مربوط به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و قوانین مربوطه و حقوق بازنشستگی کارکنان بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری و سایر قوانین مربوط محاسبه می‌شود. . لازم به ذکر است که هر دو گروه بازنشستگان از حقوق و مزایای شناخته شده در قانون برخوردارند. تفاوت این دو در موضوعاتی مانند سن بازنشستگی، مدت خدمت، مزایا و نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی بیشتر مشهود است.

مابه التفاوت حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری ​​1403 است

در گذشته میزان مستمری کارکنان دولت بر اساس حقوق سال آخر کار تعیین می شد. این روش منجر به مستمری بیشتر برای کسانی شد که در سال های پایانی شغلی خود حقوق بیشتری دریافت می کردند. این در حالی است که فعلاً محاسبه حقوق بازنشستگان بر اساس قوانین جدید قانون مدیریت خدمات کشوری است. این قوانین میزان حقوق بازنشستگی را با در نظر گرفتن عواملی مانند سابقه کار، حقوق و مزایای سال آخر کار و همچنین موقعیت و رتبه شغلی تعیین می کنند.

در مورد مستمری بگیران نظامی نیز باید گفت که در گذشته محاسبه مستمری در نیروهای مسلح همانند مستمری های کشوری بر اساس حقوق سال آخر خدمت انجام می شد که منجر به افزایش مستمری افراد با بالاترین سطح می شد. حقوق و دستمزد اما در حال حاضر محاسبه مستمری نیروهای مسلح بر اساس قانون جدید ارتش جمهوری اسلامی ایران است. این قانون میزان مستمری را بر اساس عواملی مانند سابقه خدمت، حقوق و مزایای دریافتی در سال آخر کار و همچنین درجه سربازی فرد تعیین می کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا