به گزارش مانیبان، داداشی افزود: بر اساس برنامه هفتم توسعه، دولت باید در سه سال آینده فاصله دستمزد بازنشستگان و کارگران را حداقل به 20 درصد برساند. به دلیل مسائل اجرایی از جمله شهادت رئیس جمهور و کمبود منابع مالی، روند اجرای این قانون به کندی پیش رفته است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: مجلس پیگیر این موضوع است و نظارت خود را بر نهادهای سرپرستی و وزارت کار ادامه خواهد داد تا بر اساس قانون برنامه هفتم حقوق بازنشستگان احقاق شود.

داداشی ادامه داد: دولت باید در لایحه بودجه خود هر ساله درصد افزایش حقوق بازنشستگان را پیش بینی کند تا ظرف سه سال به هدف تعیین شده دست یابد. برخی از زیرمجموعه های صندوق بازنشستگی از بهره وری کافی برخوردار نیستند و برخی حتی ورشکسته هستند.

روز گذشته غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در اطلاعیه ای درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان اعلام کرد که بر اساس محاسبات انجام شده، هر بازنشسته باید به طور متوسط ​​یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به حقوق خود اضافه کند. این در حالی است که بسیاری از بازنشستگان این رقم را کمتر از شش یا هفت میلیون تومب می دانند.

این اظهارات شوک بزرگی را در بین بازنشستگان کشوری ایجاد کرد و باعث شد بسیاری از آنها به شدت به این موضوع در رسانه ها اعتراض کنند. بازنشستگان از فریب دولت سیزدهم ابراز نگرانی کردند و خواستار روشن شدن حق و حقوقشان شدند.

سوالی که در این بین مطرح می شود این است که چرا مسئولان با بازنشستگان صادقانه صحبت نمی کنند و وظایف این قشر پرتلاش را روشن نمی کنند؟ این موضوع توجه و مسئولیت جدی مسئولان را برای حفظ اعتماد بازنشستگان به سازمان تامین اجتماعی و دولت می طلبد.

رئیس شورای اسلامی در پاسخ به نماینده تربت حیدریه در مورد تعدیل حقوق بازنشستگان گفت: ما قوانین و منابعی برای بازنشستگان داریم، مطالبه جدی همه ما پرداخت حقوق بازنشستگان است.

محسن زنگنه در جلسه علنی شورای اسلامی با هشدار به اصل 52 قانون اساسی گفت: بر اساس این اصل قانونی، بودجه سنواتی باید به تصویب مجلس برسد و هرگونه تغییر در ارقام آن باید در قانون پیش بینی شود.

پیوسته: پزشکیان در آن زمان که به عنوان نماینده در مجلس بودند، در مواردی که از نقش و سهم مجلس کاسته می شد به این موضوع انتقاد می کردند و در مورد بودجه نیز این رویه تکرار می شد. مدیریت به بند بودجه اضافه شد، در. از سوی دیگر حدود 130 تا 140 میلیارد تومان کسری گندم داریم و اگر قرار است دولت تغییراتی در بودجه داشته باشد، پیش بینی می شود آن را به مجلس ارجاع دهد. با مجوز مدیریت منابع صندوق توسعه افزایش یافته است که باید در حوزه منابع هزینه کنیم اما باید مشخص شود که این منابع در کجا هزینه می شود.

نماینده شهر تربت حیدریه در شورای اسلامی گفت: 100 درصد منابع جزو هزینه تملک سرمایه است، منابعی که از محل فروش نفت سرمایه گذاری می شود باید مشخص شود.

زنگنه در ادامه با اشاره به حقوق مستمری بگیران خاطرنشان کرد: حدود 1 درصد ارزش افزوده به حقوق مستمری بگیران اختصاص دارد که حدود 70 درصد را نشان می دهد و بر اساس گزارش های سازمان برنامه و بودجه که در اتاق خوانده می شود، 80 درصد تا کنون انجام شده است. دولت باید به این موضوع توجه کند و مجلس نیز باید از حقوق بازنشستگان حمایت کند.

قالیباف در پاسخ به تذکر نماینده مردم تربت حیدریه گفت: آقای زنگنه در مجلس به برآورد کم برای گندم و امثال ایشان اشاره نمی کند، در زمان بودجه گندم و دارو به آقای منظور گفتم. رئیس سازمان برنامه و بودجه، که برآوردهای وی، نه برآوردهای کامل، قطعاً کسری خواهد داشت، اما این برآورد از سوی خود دولت بوده و سپس دولت بر همان اعداد و ارقام تاکید کرده است مجلس هم تصویب کرد اما امروز کمبود داریم و پیگیر این موضوع هستیم.

رئیس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: در خصوص جابجایی هایی که ذکر شد باید در چارچوب اصلاحیه اعمال شود، باید همین طور باشد، من هم پیگیر این موضوع هستم. اما در مورد 20 درصدی که مجوز گرفتند. حضرت آقا فرمودند محل خرج شما در محل تحصیل ملک باشد نه هزینه جاری.

قالیباف درباره تناسب حقوق بازنشستگان نیز بیان کرد: در بحث بازنشستگان هم قانون داریم و هم منابع پیش بینی شده، درخواست جدی ما این است که حقوق بازنشستگان طبق قانون پرداخت شود و حق آنهاست. و آنها نیز به ما بسیار ارجاع می دهند. اما باید انجام شود. فروردین برای پرداخت آن تاکنون حدود 70 وام برای بازنشستگان در نظر گرفته شده است.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما