مراسم رونمایی از «سند ملی موسیقی جمهوری اسلامی ایران» امروز شنبه (26) برگزار شد. خرداد) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.

به گزارش ایسنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبریک دهه اول ذی الحجه گفت: یاد و خاطره رئیس جمهور و همراهانش را گرامی می داریم و به ارواح پاک شهدای انقلاب درود می فرستیم.

وی افزود: در وزارت فرهنگ دولت سیزدهم، پایه و اساس ما این بود که گره های زیادی را که در سال های مختلف به وجود آمده بود، باز کنیم و شرایط طوری بود که انگار امیدی به گره گشایی نبود.

یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: حوزه فرهنگ و هنر بسیار عالی است. جمع بندی ما در ابتدای دولت این بود که به خصوص در وزارت فرهنگ در بخش های مختلف مشکلات زیادی داریم.» بسیاری از مشکلات و ابهامات حل نشده باقی ماند و در ابتدا این مشکلات جمع آوری شد و با اساتید مختلف در این زمینه دیدار کردیم و آنها به خصوص در زمینه موسیقی شکایت داشتند.

ایجاد قانونمندی مهمترین دغدغه هنرمندان در آغاز سلطنت سیزدهم بود

اسماعیلی ادامه داد: انتقاد اصلی همه اهالی این حوزه هنری این بود که سیاست های کلی و کلان اقتصادی و اسناد بالادستی این حوزه دارای ابهامات زیادی است که باید برطرف شود و نباید چیزی را در این حوزه ها نادیده گرفت باید حاکمیت قانون را در این زمینه تضمین کند.

دبیر فرهنگ بیان کرد: بر این اساس است که ما در حوزه هنری روی سند موسیقی کار کرده ایم، نه اینکه در دوره های قبل کاری برای کنار هم قرار دادن این اسناد انجام نشده باشد. کارهای زیادی در موسیقی، سینما، تئاتر و هنرهای تجسمی انجام شده است، اما به دلیل ابهامات و روند دشواری که در مسیر برخی از آنها پیش آمد، هیچ کدام محقق نشد.

وی افزود: همان روزهایی که این سند اعلام شد، انعطاف‌هایی ایجاد شد. تصدیق و صدور مجوز اجرای برنامه های موسیقی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. شورای تامین کشور سپس با ارسال نامه ای به شوراهای تامین استان ها اعلام کرد که از این پس هیچ مرجعی جز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حق رسیدگی به موضوع صدور مجوز برنامه های موسیقی را ندارد.

از اهالی موسیقی به خاطر همکاری و حمایتشان در تنظیم سند موسیقی تشکر می کنم

وزیر فرهنگ گفت: باید از نوازندگان و دوستانی که در تهیه این سند نظرات خود را بیان کردند تشکر کنم.

وی افزود: در این سند تمامی بخش ها به وضوح ارائه شده است و البته ممکن است در مراحل اجرا نیاز به تکمیل و اصلاح داشته باشیم که ادامه دارد.

هفته گذشته سند هنرهای نمایشی جمع آوری شد

وزیر فرهنگ گفت: هفته گذشته تدوین سند هنرهای نمایشی به پایان رسید. سند هنرهای زیبا و سینما نیز تنظیم شده است و تلاش داریم تا قبل از پایان دولت مردمی این اسناد را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کنیم تا با تصویب آنها کارهای مهمی در این زمینه انجام شود.

بنیاد رودکی و تالار وحدت به اجرای موسیقی سنتی اختصاص یافت

اسماعیلی گفت: بنا به تصمیمات بنیاد رودکی و تالار وحدت فقط به اجرای موسیقی سنتی اختصاص یافت که از چند روز پیش با اجرای آقای مختاباد آغاز شد و به زودی آقای سراج نیز در آن کارگردانی اجرا خواهد کرد.

وزیر فرهنگ گفت: موسیقی عشایری برای ما اهمیت زیادی دارد به همین دلیل به جای یک برنامه موسیقی نواحی، پنج برنامه موسیقی نواحی اجرا کردیم.

روش اصلاح و تغییر در سند موسیقی ارائه شده است

وی افزود: نحوه اصلاح و تغییر در سند موسیقی پیش بینی شده است، ملاحظاتی در این زمینه وجود ندارد و این سند غیر قابل تغییر تلقی نمی شود.

یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: این کار توسط رئیس جمهور فقید در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد که اعضای آن مدیران حوزه های علمیه، روسای قوا و اکثر سیاسیون برتر هستند. شخصیت های فرهنگی و پیشرو کشور

وزیر فرهنگ با بیان اینکه برخی از اعضای شورا برای رفع ابهامات گاهی جلسات حضوری برگزار می کردند، گفت: صدور این سند به دلیل اخلاص هنرمندان محترم است و از اهالی موسیقی تشکر می کنم. در این نزدیک به سه سالی که مسئولیت این حوزه را بر عهده داشتم، از لطف و همکاری صمیمانه عزیزان برخوردار بوده ایم و انشالله این راه اندازی موجب رونق فعالیت های موسیقی در کشور و زمینه ساز موسیقی خواهد شد. جایگاه اصلی خود را در فرهنگ ایرانی و اسلامی به دست آورد. ما برمیگردیم.

یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: نام بزرگانی چون فارابی در تاریخ ایران در عرصه موسیقی ثبت شده است مقام والایی در قضاوت، در فلسفه و در عرصه بزرگ فکری و انشاالله این کار را با قدرت ادامه خواهیم داد.

علاوه بر وزیر فرهنگ، امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی، علیرضا قزوه شاعر، قاسم رفعتی خواننده، مجید اخشابی خواننده، شاهین فرهت نوازنده، محسن نافر، حمیدرضا نوازنده. در این مراسم نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی و جمعی از اهالی فرهنگ و رسانه حضور دارند.

«سند ملی موسیقایی جمهوری اسلامی ایران» در جلسه هشتاد و نهصد و نود و پنجم شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 20 مهر 1402 و بر اساس مصوبه 454 جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در 7 شهریور 1402 (به پیشنهاد حوزه هنری و دبیرخانه مرکز فرهنگی و اجتماعی) تصویب شد.

از اهداف این سند می توان به تبیین نظری و عملی جایگاه واقعی موسیقی در حاکمیت فرهنگی کشور، ارتقای تمهیدات نهادی و سیاست گذاری یکپارچه و کارآمد در حوزه موسیقی و تقویت و ارتقای تمدن سازی اشاره کرد. موسیقی ماورایی، اخلاقی و هدفمند; با توجه به منظر فرهنگی کشور در سطوح فرهنگی ملی، بین المللی و ایرانی.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :