با یادگیری تمرکز بر بخش‌های خاصی از مغز، یک هوش مصنوعی ذهن‌خوان می‌تواند افکار انسان را با دقت بی‌سابقه‌ای بخواند و از آنها تصاویر بسازد.

به گزارش ایسنا، محققان با بازسازی موفقیت آمیز تصاویر فعالیت مغز، پیشرفت چشمگیری در زمینه علوم اعصاب و هوش مصنوعی داشته اند.

با استفاده از یک سیستم هوش مصنوعی بهبود یافته ذهن خوانی، آنها می توانند تصاویر را از افکار با دقت هر چه بیشتر بازسازی کنند، به خصوص در هنگام استفاده از ضبط مستقیم فعالیت مغز.

این شاهکار قابل توجه توسط دانشمندان دانشگاه رادبود در هلند انجام شد. آنها مطالعه قبلی خود را با آخرین تحقیقات ترکیب کردند تا بازسازی های دقیقی ایجاد کنند.

اوموت گوچلو یکی یکی از اعضای تیم تحقیقاتی می گوید: «تا آنجا که من می دانم، اینها دقیق ترین و دقیق ترین بازسازی ها هستند.

این فناوری ذهن خوانی این پتانسیل را دارد که راه را برای درمان های جدید از دست دادن بینایی هموار کند.

دو مطالعه برای درک عمیق تر

این تیم دو مطالعه متفاوت انجام دادند. در اولین مطالعه، آنها چندین داوطلب را در یک دستگاه تصویربرداری تشدید مغناطیسی کاربردی (fMRI) قرار دادند. این دستگاه تغییرات جریان خون در مغز را اندازه گیری می کند که می توان از آن برای درک فعالیت مغز استفاده کرد.

به داوطلبان تصاویری از چهره ها نشان داده شد و fMRI فعالیت عصبی را در قشر بینایی آنها ثبت کرد، که سپس به یک الگوریتم هوش مصنوعی وارد شد. در نهایت هوش مصنوعی موفق شد تصاویری را بازسازی کند که بسیار شبیه به تصاویر اصلی بودند.

مطالعه دوم شامل تجزیه و تحلیل مجدد داده‌های آزمایش‌های قبلی بود که در آن آرایه‌های الکترودی در مغز میمون‌های ماکاک برای ثبت فعالیت در حین مشاهده تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی کاشته شد.

این بار هوش مصنوعی بهبودیافته توانست تصاویر اصلی را با دقتی تقریباً عالی بازسازی کند و تصاویر تولید شده از فعالیت مغزی میمون ها تقریباً مشابه تصاویر اصلی بود.

دستگاه های کاشته شده اطلاعات دقیقی در مورد فعالیت مغز میمون ارائه می دهند.

سپس محققان از یک سیستم هوش مصنوعی پیشرفته برای تجزیه و تحلیل داده های فعالیت مغز هر دو آزمایش استفاده کردند. این سیستم هوش مصنوعی منحصربه‌فرد بود زیرا می‌توانست یاد بگیرد که روی کدام قسمت‌های مغز تمرکز کند.

به این ترتیب او موفق شد تصاویری بسازد که بسیار شبیه به تصاویر اصلی بود که داوطلبان و میمون ها دیده بودند.

گوچلو می گوید: اساساً هوش مصنوعی هنگام تفسیر سیگنال های مغزی می آموزد که توجه خود را به کجا معطوف کند.

طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی

کاربردهای این فناوری حوزه های مختلفی را در بر می گیرد. در زمینه پزشکی، به طور بالقوه می تواند بینایی را با تحریک مغز بازیابی کند تا تجربه تماشای غنی تری را برای افراد دارای اختلالات بینایی فراهم کند.

علاوه بر این، این پتانسیل را دارد که با ارائه راه های جدید تعامل و بیان، ارتباطات را برای افراد دارای معلولیت متحول کند.

محققان این مطالعه نتیجه گرفتند: با توجه به میزان پیشرفت در زمینه مدل‌سازی مولد، ما معتقدیم که این چارچوب احتمالاً در آینده نزدیک به بازسازی چشمگیر تری از ادراک و شاید حتی تصویربرداری منجر خواهد شد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما