به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، در سال های اخیر که از هوش مصنوعی در پزشکی و سایر علوم یاد می شد، تصاویری از فیلم های علمی و تخیلی در ذهن مردم نقش می بندد، اما موضوع مهم گسترش و توسعه هوش مصنوعی است. تاثیر هوش مصنوعی در دندانپزشکی غیرقابل انکار است.

هوش مصنوعی در دندانپزشکی به استفاده از الگوریتم ها و تکنیک های پیشرفته برای تجزیه و تحلیل و پردازش داده های خاص در دندانپزشکی اشاره دارد. این فناوری توانایی تشخیص بیماری ها، برنامه ریزی درمان، تجزیه و تحلیل تصاویر و رادیوگرافی های دندانی، پیش بینی نتایج درمان و بهبود فرآیندهای جراحی دندان و فک و صورت را دارد. با تجزیه و تحلیل کلان داده ها و یادگیری از مدل های موجود، سیستم های هوش مصنوعی در دندانپزشکی می توانند به دندانپزشکان کمک کنند تا در طول فرآیند درمان تصمیمات درمانی بهتری بگیرند و دقت تشخیص بیماری های دندان و فک را افزایش دهند.

هوش مصنوعی در دندانپزشکی انقلاب بزرگی در شناسایی بیماری ها، ارائه طرح های درمانی و مدیریت بیماران ایجاد کرده است و با کمک هوش مصنوعی در دندانپزشکی، زمان زیادی صرف تشخیص بیماری ها و درمان بیماران نمی شود. سرعت و دقت مطلوبی داشته باشد. لازم به ذکر است که در نهایت دندانپزشک بر اساس داده ها و اطلاعات دقیق ارائه شده توسط هوش مصنوعی در مورد روند درمان تصمیم گیری می کند.

پژوهشکده علوم دندانپزشکی اصفهان که با پیشنهاد و تلاش مشترک اساتید دانشکده دندانپزشکی اصفهان با حداقل منابع فعالیت خود را آغاز کرد، در طول مدت فعالیت خود پیشرفت های بسیاری داشته است که از جمله آنها می توان به آزمایشگاه های مختلف از جمله آزمایشگاه کشت سلول، آزمایشگاه مرجع فلوراید اشاره کرد. ، آزمایشگاه میکروبیولوژی و دندانپزشکی. آزمایشگاه مواد را تأسیس کرده و در خدمت پژوهشگران است و با همکاری پژوهشگاه رویان دومین بانک اولیه سلول های بنیادی زنانه جهان پس از آمریکا در این پژوهشکده تأسیس شد.

این پژوهشکده با هدف پیشرفت و نوآوری در علم مواد دندانی، به کارگیری نتایج دندانپزشکی مبتنی بر شواهد و مواد دندانپزشکی، بیومواد، بیومکانیک و نانوتکنولوژی، استانداردسازی و رتبه بندی تحقیقات انجام شده، وارد عرصه علم مواد دندانی شد. تا به امروز با دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی دندانپزشکی کشور برای ارتقای علم و حرفه دندانپزشکی همکاری داشته است.

از تحقیقات پیشرفته تا تولید بومی تجهیزات و مواد همگام با پیشرفت این پژوهشکده دکتر عباسعلی خادمی، استاد گروه اندودنتیکس دانشکده دندانپزشکی اصفهان با رئیس 17 ساله دانشکده و در حال حاضر رئیس پژوهشگاه علوم دندانپزشکی به گفت وگو نشستیم.

بازتاب آنلاین: آیا در این پژوهشکده از فناوری های هوش مصنوعی استفاده کرده اید؟

خادمی: بله، استفاده از هوش مصنوعی تازه شروع شده است. کمیته ای تشکیل داده ایم و در دانشکده فنی جدید فعالیت هایی داریم. هوش مصنوعی می تواند در تشخیص و درمان دندان بسیار مفید باشد، اگرچه در حال حاضر بیشتر این تحقیقات در سطح مقالات علمی است، اما ما چند پروژه تحقیقاتی مرتبط با هوش مصنوعی داریم که امیدواریم در آینده گسترش یابد.

بازتاب آنلاین: چه اختراعات یا پروژه های دیگری را در این پژوهشکده دنبال می کنید یا به نوعی آنها را اجرا کرده اید؟

خادمی: این پژوهشکده دارای سه مرکز می باشد که شامل مراکز تحقیقاتی دندانپزشکی، مراکز تحقیقاتی ایمپلنت و مراکز تحقیقاتی مواد دندانی می باشد. بیشتر کارهایی که ما انجام می دهیم شامل مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی روی ایمپلنت های جدید و مواد جدید مورد استفاده است. این مطالعات ممکن است منجر به تایید یا رد مواد شود.

این پژوهشکده ابزار و تجهیزاتی دارد که می‌توانیم در مورد مواد و تجهیزات جدید، ایمپلنت‌ها و موارد دیگر تحقیق کنیم و مطالعات دیگری نیز در اینجا انجام می‌شود. در این سه مرکز تحقیقاتی کارشناسانی مشغول تحقیق هستند.

این پژوهشکده دارای یک مجله علمی به نام “ژورنال تحقیقات دندانپزشکی” است که در آن مقالات داخلی و خارجی منتشر می شود. این مجله نسبتا خوب است و اولین مجله انگلیسی در کشور است.

بازتاب آنلاین: توضیح مختصری از بخش های مختلف پژوهشکده و کارهایی که هر بخش انجام می دهد را بیان کنید.

خادمی: مرکز تحقیقات دندانپزشکی تمامی تحقیقات در زمینه دندانپزشکی از تحقیقات پیشگیری گرفته تا تحقیقات در مورد ساخت دستگاه و مواد و روش های درمانی روزانه در این بخش بررسی می شود. پژوهشکده به عنوان پشتیبان دانشکده عمل می کند. ما نزدیک به 120 عضو هیأت علمی در دانشکده داریم و سربازان و محققان برجسته زیادی در پژوهشکده داریم که تحقیقات را طراحی و اجرا می کنند و نتایج اغلب در مجلات علمی منتشر می شود.

بازتاب آنلاین: تحقیقاتی که تاکنون انجام داده اید منجر به تولید محصولاتی شده که کشور می تواند از آن استفاده کند؟

خادمی: دو سیستم ایمپلنت ساخت اصفهان وجود دارد که ابتدا باید روی حیوانات آزمایش شود تا سازگاری استخوان و کیفیت استخوان سازی بررسی شود. بسیاری از سیستم های ایمپلنت ایرانی و خارجی در حال کار هستند. این سیستم ها تعدادی از این ایمپلنت ها را در اینجا به ما می دهند و ما با شرکت های دانش بنیان کار می کنیم. برخی از این شرکت ها در مراکز تحقیقاتی دانشگاه ها دفتر دارند و به تولید ایمپلنت می پردازند. ما به طور کلی نقش پشتیبانی تحقیقاتی بیشتری داریم و نتایج تحقیقات ما می تواند منجر به تولید تجهیزات شود.

بازتاب آنلاین: آیا تحقیق کاملاً کاربردی است و می تواند منجر به تولید محصولات قابل استفاده شود؟

خادمی: در حال حاضر تحقیقات هنوز به سطح عملی که مستقیماً به تولید محصول منجر شود نرسیده است، اما در این مسیر در حال پیشرفت هستیم. ما از فناوری های سه بعدی استفاده می کنیم و برای این منظور مهندسان مواد و فنی را به عنوان دستیار پژوهشی منصوب کرده ایم. یکی یکی از این مهندسان چاپگر سه بعدی را در مرکز ما برای ما ساخت. با این چاپگر محصولاتی مانند داربست های مورد استفاده برای بازسازی (از جمله محصولات پیشرفته ای که در دندانپزشکی برای بازسازی بافت های دهان و دندان استفاده می شود) تولید می کنیم. در صورت دریافت سفارش از جاهای دیگر، آن را با این چاپگر تولید می کنیم. مهندسان ما در این زمینه مهارت بالایی دارند.

بازتاب آنلاین: چه ارتباطی با شرکت های دانش بنیان و سایر سازمان ها دارید؟

خادمی: ما با بسیاری از شرکت های دانش بنیان همکاری مستقیم داریم. یکی ما از این شرکت ها نه تنها از دانشکده بلکه از جاهای دیگر مانند آژانس انرژی اتمی نیز سفارش می گیریم. ما آمادگی داریم با هر مرکزی قرارداد ببندیم و کارهای تحقیقاتی انجام دهیم. زیرساخت های ما اجازه می دهد تا بسیاری از مواد و تجهیزات دندانپزشکی در اینجا تولید شوند.

هوش مصنوعی در خدمت علم دندانپزشکی

بازتاب آنلاین: آیا در پژوهشکده شما دستاوردهای جدیدی در زمینه پیشگیری یا درمان پوسیدگی دندان وجود دارد؟

خادمی: بله، یکی از پروژه های تحقیقاتی یکی دانش آموزان ما مواد ضد خوردگی تولید کردند. این ماده می تواند پوسیدگی را در مراحل اولیه متوقف کند. این پروژه در بسیاری از کنگره های داخلی و بین المللی ارائه شد و مورد توجه قرار گرفت. به هر حال، اگر بتوانیم از پوسیدگی جلوگیری کنیم، می توان از بسیاری از مشکلات آینده نیز جلوگیری کرد.
میزان پوسیدگی در حال حاضر بسیار بالا است و بسیاری از افراد تا زمانی که دندان درد نداشته باشند به دندانپزشک مراجعه نمی کنند که باید اصلاح شود، بنابراین خدمات دندانپزشکی واقعا گران است و تحت پوشش بیمه های زیادی قرار نمی گیرد. بنابراین بهتر است بیشتر روی پیشگیری تمرکز کنید.

بازتاب آنلاین: آیا مطالعات به مرحله ای رسیده است که امکان ثبت اختراع (سند اختراع) و تجاری سازی داشته باشد؟

خادمی: تاکنون این پروژه ها به صورت مرحله ای انجام شده است. ثبت اختراع و تجاری سازی هنوز صورت نگرفته است، اما ایده ها و کارهای انجام شده امیدوارکننده است و امیدواریم در آینده توسعه بیشتری پیدا کند. ماده تولید شده برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در مراحل اولیه آزمایشگاه نتایج خوبی از خود نشان داد. باکتری های مرتبط با پوسیدگی را متوقف می کند، یعنی پوسیدگی را متوقف می کند. اما ما نمی توانیم اطلاعات بیشتری در مورد این مورد ارائه کنیم. ثبت اختراع به مرحله تجاری سازی نرسیده و نرسیده است.

اگرچه هزینه های دندانپزشکی برای افراد بسیار بالاست، اما کیفیت کار دندانپزشکی در کشور بسیار خوب است. در واقع بسیاری از ایرانیان مقیم خارج از کشور برای درمان دندانپزشکی به ایران بازمی گردند. باید تلاش کنیم خدمات دندانپزشکی را در اختیار همه اقشار جامعه به ویژه آنهایی که توان پرداخت هزینه های بالا را ندارند، فراهم شود. مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده و دندانپزشکان زیادی آماده کمک در این زمینه هستند.

بازتاب آنلاین: برای آموزش افراد بی بضاعت در دانشکده و پژوهشگاه دندانپزشکی چه برنامه ای دارید؟

خادمی: دانشکده ما دارای رشته هایی مانند دندانپزشکی اجتماعی یا دندانپزشکی کل نگر است که دانش آموزان را برای آموزش کودکان به مدارس و روستاها می فرستد. این برنامه ها باید برای ارائه معاینات دوره ای و آموزش بهداشت دهان و دندان از کودکی تا سن 18 سالگی تدوین شوند. در صورت استفاده از برنامه ریزی مناسب و نیروی بیشتر توسط گروه های بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی می توان از بسیاری از درمان های گران قیمت جلوگیری کرد.

ما در دانشکده خود امکانات علمی خوبی داریم که می توان از آنها برای تولید محتوای آموزشی سمعی و بصری استفاده کرد و اساتید نیز می توانند این مباحث را در کلاس به صورت ویدئویی تدریس کنند. اگر از این توان علمی به خوبی استفاده شود می توان از بسیاری از هزینه ها جلوگیری کرد. هزینه های دندانپزشکی بسیار بالاست، بنابراین پیشگیری می تواند نقش مهمی در کاهش این هزینه ها داشته باشد.

بازتاب آنلاین: آخرین حرف شما برای دانشجویان و مردم چیست؟ چگونه دندانپزشکی را بیشتر به جامعه معرفی کنیم؟

خادمی: دندانپزشکی در کشور ما وضعیت خوبی دارد و نسبت به بسیاری از کشورهای دنیا از پیشرفت بیشتری برخوردار است. اگرچه در حوزه فناوری و تجهیزات دندانپزشکی تحت تاثیر تحریم ها قرار گرفتیم، اما این امر باعث شد به سمت تولید و پیشرفت حرکت کنیم. بسیاری از دستگاه های ایرانی در نمایشگاه های دندانپزشکی تولید می شوند و این واقعا مایه خوشحالی است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما