سبک زندگی

هوش مصنوعی بدون حرف زدن احتمال آلزایمر را پیش بینی می کند!

به گزارش خبرگزاری پی ام آپ، محققان دانشگاه بوستون مدلی از هوش مصنوعی ابداع کرده‌اند که با تحلیل الگوهای گفتاری افراد دارای اختلال شناختی خفیف، احتمال ابتلا به آلزایمر را در شش سال آینده با دقت بالایی پیش‌بینی می‌کند.

این مدل با دقت 78.5 درصد پیش‌بینی می‌کند که فردی با اختلال شناختی خفیف در شش سال آینده دچار زوال عقل آلزایمر یا وضعیت پایداری خواهد شد. این برنامه به پزشکان این امکان را می دهد که به موقع تشخیص داده و پیشرفت بیماری را کاهش دهند.

یکی یکی از مزایای این روش پیش بینی این است که نظارت بر اختلالات شناختی را جهانی و تا حدی خودکار می کند. این برنامه نیازی به عکس و آزمایش ندارد و فرد حتی نیازی به مراجعه به مرکز درمانی ندارد.

این برنامه توسط گروهی از مهندسان و دانشمندان علوم اعصاب، کامپیوتر و داده تهیه شده است. آنها نتایج خود را در مجله Alzheimer & Dementia منتشر کردند.

پیش‌بینی دقیق بیماری آلزایمر می‌تواند به پزشکان کمک کند تا با استفاده از روش‌های مختلف، پیشرفت بیماری را کاهش دهند.

پیش بینی آلزایمر با هوش مصنوعی

محققان برای ایجاد مدل هوش مصنوعی خود به سراغ داده های یک آزمایش قلبی عروقی رفتند. شرکت کنندگان در این آزمایش در مصاحبه ها و همچنین آزمون های مختلف شرکت کردند.

محققان دانشگاه بوستون با 166 شرکت کننده 63 تا 97 ساله با اختلال شناختی خفیف مصاحبه کردند. از این تعداد، 76 مورد برای شش سال آینده پایدار بودند و در 90 سال دیگر، زوال عقل به تدریج پیشرفت کرد.

محققان از ترکیبی از ابزارهای تشخیص گفتار و یادگیری ماشین برای آموزش مدلی استفاده کردند که روابط بین گفتار، جمعیت شناسی (سن، جنسیت و غیره)، تشخیص بیماری و پیشرفت را پیدا کرد. برخی از داده ها برای آموزش مدل و بخشی دیگر برای ارزیابی عملکرد آن استفاده شد. این مدل به گفتار هر فرد امتیازی می دهد. این امتیاز احتمال پیشرفت یا پایدار ماندن زوال عقل را تعیین می کند.

این مدل به جای استفاده از ویژگی‌های صوتی مانند میزان صحبت کردن، به محتوای مصاحبه‌ها توجه می‌کند. به عبارت دیگر، کلماتی که فرد می گوید و ساختار آنها. کیفیت ضبط این مصاحبه ها بسیار ضعیف بود و صدای پس زمینه زیاد بود. در واقع همه ملاقات ها صحبت های بسیار عادی و روزمره بود.

اهمیت این نکته در این است که نشان می دهد می توان از هوش مصنوعی به صورت خودکار و با کمترین دخالت انسان برای پیش بینی بیماری آلزایمر استفاده کرد. این مدل می تواند توسعه بیماری را در افرادی که به طور منظم به مراکز درمانی مراجعه نمی کنند، تشخیص دهد. به این ترتیب تعداد افرادی که سلامت روان آنها تحت نظر قرار می گیرد به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

در مرحله بعدی، محققان می خواهند مدل خود را بر روی مکالمات روزمره و عادی تر آزمایش کنند. آنها در حال تلاش برای ایجاد یک اپلیکیشن گوشی هوشمند برای کمک به تشخیص آلزایمر هستند. آنها همچنین می خواهند از داده های تصاویر و الگوهای زندگی روزمره برای بهبود دقت مدل های خود استفاده کنند.

227227

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا