اخبار روز

هنگام نظارت، باید از دست زدن به مچ دست خودداری کنید

رئیس قوه قضائیه گفت: بارها تاکید کرده ایم که در مقوله نظارت و ارزیابی، رویکرد خیرخواهانه و پزشکی صورت گیرد و از سوء استفاده ها پرهیز شود.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای صبح امروز پنجشنبه (25) آبانطی سخنانی در جلسه مشترک دادگاه کیفری و یگان های نظارت و ارزشیابی قضات سراسر کشور که در مشهد مقدس برگزار شد، با اشاره به افزایش بیش از حد جنایات صهیونیست ها علیه مردم مظلوم و مقاوم فلسطین در … در سایه حمایت همه جانبه آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی و سکوت اسفناک مجامع جهانی تصریح کرد: جنایات فجیع اخیر صهیونیست ها و مقاومت پایدار مردم غزه به یک منبع تاریخی تبدیل شده است. امروز وظیفه همه مسلمانان و آزادی خواهان جهان است که جنایات صهیونیست های غاصب را برملا کنند و به مردم مظلوم و مقاوم غزه کمک کنند.

رئیس قوه قضائیه در خصوص اهمیت استقلال و اقتدار قوه قضائیه گفت: اگر قوه قضاییه یک دستگاه مستقل، مقتدر، سالم و کارآمد باشد، بسیاری از انحرافات، انحرافات و انحرافات را از دست قوه قضائیه خواهد گرفت. فساد و جلوگیری از فساد. و جرم در خدمت پیشگیری از آن است. بر این اساس باید با تمام قوا از استقلال و اقتدار دستگاه قضایی صیانت کنیم و هر روز بیش از دیروز به مردم این احساس را بدهیم که قوه قضاییه ملجأ و پناه همه ظالمان و مظلومان است. در این راستا دولت و مجلس نیز باید به دستگاه قضایی کمک کنند چرا که بدون شک استقلال و اقتدار قوه قضائیه به نفع دو قوه دیگر است و از مزایای افزایش کارآمدی دستگاه قضایی نیز بهره مند می شوند.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: ظرفیت های ساختاری و نظارتی قوه قضائیه اعم از دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی و نقش این دو نهاد در رسیدگی به شکایات و دعاوی و نظارت بر اجرای قوانین و امور از توانمندی هایی است که لازمه دولت و مجلس مهم است. ، مفید و مفید هستند؛ امروزه سازمان بازرسی علاوه بر وظیفه ذاتی خود مبنی بر نظارت بر حسن اجرای قوانین بر اساس یافته‌های حاصل از بازرسی‌ها و بازرسی‌های خود، به ادارات و مراجع ذی‌ربط که ظرفیت‌های بالایی دارند، پیشنهاداتی را نیز برای بهبود ارائه می‌کند. و اتفاق خوبی افتاد

قاضی القدات سرمایه اصلی هر دستگاه از جمله دستگاه قضایی را نیروی انسانی آن دانست و گفت: سرمایه اصلی دستگاه قضایی نیروی انسانی این نهاد به ویژه قضات است.دادگاه انتظامی قضات است. بسیار مهم است زیرا مسئولیت حفاظت از سرمایه اصلی سیستم قضایی را بر عهده دارد. در اینجا لازم به ذکر است که کار دادگاه انتظامی فقط محدود به حمایت از قضات یا ارزیابی و نظارت آنها نیست، بلکه به مقوله دستور کار قضایی نیز پرداخته شده و دادگاه انتظامی نیز در این امر دخیل است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژعی تصریح کرد: بارها تاکید کرده ایم که در مقوله نظارت و ارزیابی باید رویکرد خیرخواهانه و پزشکی را در پیش گرفت و از دست دادن پرهیز کرد. دادگاه انضباطی باید کار خود را بر روی درمان مانند یک پزشک متمرکز کند. البته درمان گاهی دردناک و پرهزینه است و نمی توان از آن اجتناب کرد. اما مهم این است که اساس و فلسفه کار ما درمان و اصلاح باشد.

رئیس قوه قضائیه در ادامه خطاب به مسئولان دادگاه انتظامی قضائیه گفت: در مواردی که امکان دارد در نهایت به صورت شفاف و با خیرخواهی و رویکرد علمی تخلفات قاضی را مستقیماً به آنها ابلاغ کرد. او یا مافوقش، تا گزینه های رفع و رفع عیوب و اجتناب از خطاهای بعدی به بهترین شکل ممکن فراهم شود.

رئیس کل دادگستری همچنین دستورات و توصیه‌های ویژه‌ای برای تسریع در روند رسیدگی به مسئولان دادگستری دادگستری عنوان کرد: تمرکز دادگاه انتظامی قضات باید بر «اصل پیشگیری» باشد. همچنین باید برنامه هایی برای کاهش ورودی ها و کاهش جرم انگاری در نظر گرفته شود. شما باید تمام تلاش خود را در دادگاه انتظامی قضایی انجام دهید تا زمان رسیدگی را کوتاه کنید تا روند رسیدگی در عین دقیق و کامل بودن سریعتر انجام شود. در این راه تا حد امکان از فناوری های امروزی بهره ببرید.

رئیس قوه قضائیه در ادامه این نشست اتاق فکر به عواملی که می تواند منجر به از بین رفتن یک موازی کاری بین دستگاه های نظارتی شود اشاره کرد و بر این اساس خاطرنشان کرد: دادگاه انتظامی قضات باید با سایر دستگاه های نظارتی هم افزایی داشته باشد. جلوگیری از موازی سازی احتمالی برای تحقق این امر نیز لازم است تبادل اطلاعات و داده ها بین دستگاه های نظارتی بهبود یابد و حتی دستگاه های نظارتی برنامه های آتی خود را با دستگاه های مشابه و همکار به اشتراک بگذارند. لازم است شاخص‌ها و روش‌های دستگاه‌های نظارتی مطابقت داشته باشند، زیرا یکی از دلایل تاخیر در فرآیند، شاخص‌ها و روش‌های مختلف نظارت است.

قاضی همچنین بر اهمیت پیگیری پرونده ها تاکید کرد و گفت: زمانی که سازمان حفاظت و اطلاعات گزارشی را به دادسرای انتظامی قضات ارسال می کند، دادسرای انتظامی قضات باید به طور مرتب روند رسیدگی به گزارش را پیگیری و از اجرای آن اطمینان حاصل کنند. ضمناً وقتی دادگاه کیفری کیفرخواستی را به دیوان عالی کیفری ارسال می‌کند، باید به دنبال ختم پرونده باشد. بدون شک این تلاش ها تاثیر بسزایی دارد.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجیعی به مضرات تمدید رسیدگی به پرونده ها اشاره و تصریح کرد: گاه قاضی از یک تا دو سال تعلیق می شود؛ به طوری که قاضی به دلیل عدم تعلیق در رسیدگی به پرونده ها، قاضی را از بین می برد. بررسی آثار و تبعات رفع تعلیق این قاضی ضروری است; حتی در مواردی که قاضی تعلیق می‌شود و موضوع تبدیل به موضوع کیفری می‌شود، تشریفات و پیگیری‌ها باید بسیار دقیق و سریع باشد و در این راستا لازم است مرکز حفاظت و اطلاع‌رسانی اقدامات مقتضی را آغاز و به طور مستمر پیگیری کند. موضوع در دادگاه کیفری .

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: زمانی که پرونده ای از سوی دادسرای عمومی به دیوان عالی کشور ارجاع می شود و آن پرونده در آن دفتر رد می شود یا زمانی که پرونده ای به تجدیدنظرخواهی از دیوان عالی کشور ارجاع می شود و تخلفی صورت می گیرد یا هنگامی که به دادخواهی تبدیل به مجازاتی بی اثر و غیر بازدارنده می شود، موضوع پرونده باید به سرعت و دقیق بررسی و پیگیری شود. خود مسئولین در دادگاه انتظامی باید دلیل و توجیه تخفیف مجازات را از دادگاه بدوی یا تجدیدنظر جویا شوند. بی‌تردید مجازات‌ها باید متناسب و بازدارنده باشد و اعمال تخفیف‌های غیرموجه مسلماً قابل رویت بوده و نیاز به پیگیری دارد.

رئیس قوه قضائیه در نهایت به دادستان های انتظامی قضات دستور داد تا هر چه بیشتر شاخص های پدافند غیرعامل را در دادگاه های انتظامی تقویت کرده و خلاصه کتبی و اصلاح شده نتایج جلسه همفکری قضات را ارسال کنند. دادگاه های انتظامی و واحدهای نظارت و ارزیابی قضات در سراسر کشور.

پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه حجت الاسلام والمسلمین «قدیانی» قاضی دادستان راهبرد اصلی این دادسرا را «حمایت از قضات» خواند و گفت: رویکرد ما در سیاست انتظامی است. از قضات.» «وظیفه دادسرا پرهیز از اجبار است» هشدار، ارشاد و راهنمایی است.

حجت الاسلام والمسلمین «عبداللهی» رئیس مرکز حفاظت و اطلاع رسانی قوه قضائیه نیز در این نشست گفت: حمایت چشمگیر از سرمایه انسانی قوه قضائیه، اعمال رویکردهای پیشگیرانه به صورت عاقلانه و مدبرانه، اشراف عاقل و عالمی که به حریم خصوصی مردم تعرض نمی کند.» وی همچنین «نظافت شرافتمندانه و الزام آور» را از راهکارهای حفاظتی مرکز اطلاعات و حراست قضایی نام برد و از اقدامات امنیتی دادسرای انتظامی قضات نیز تقدیر کرد. وی خواستار اتخاذ راهکارهایی از سوی این دادسرا برای کاهش اطاله دادرسی شد.

در این مراسم «رزاقی» معاون قاضی دادستان نیز نتایج و جمع بندی سه کارگروه جلسه همفکری قاضی دادستان و واحدهای نظارت و ارزیابی کلیه قضات سراسر کشور را ارائه کرد.

شایان ذکر است در پایان این مراسم با حضور حجت الاسلام والمسلمین «محسنی اجیعی» رئیس قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین «قدیانی» و دادستان انتظامی شهرستان قاضی، حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی، رئیس مرکز حفاظت و اطلاع رسانی قوه قضائیه و همچنین حجت الاسلام والمسلمین خلیلی، رئیس قاضی استان خراسان، تعدادی از معاونین، مسئولان و دادستان ها از اقدامات انضباطی قضات تجلیل شدند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا