اخبار روز

هنگام جوشکاری ماشین چه باید کرد؟

در روزهای گرم تابستان، عده‌ای را می‌بینیم که در بزرگراه‌ها یا خیابان‌های شهر با کاپوت‌های باز کنار خودروهایشان ایستاده‌اند و گیج به موتور داغ خود که در بخار و دود محصور شده است نگاه می‌کنند.

این وضعیت ممکن است هشدار دهنده باشد، اما برخی افراد اشتباه می کنند که چند لیتر آب روی موتور می ریزند یکی این یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که یک راننده می تواند مرتکب شود. این می تواند به موتور آسیب برساند و خسارات مالی زیادی ایجاد کند.

بنابراین در این شرایط اضطراری به جای استرس و سردرگمی، بهتر است خونسردی خود را حفظ کرده و روی راه حل های منطقی و صحیح برای بهبود شرایط تمرکز کنید.

علت جوشیدن ماشین چیست؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، قبل از اینکه به بایدها و نبایدهای مربوط به زمان جوشاندن خودرو بپردازیم، بهتر است بدانیم که چرا گاهی خودرو داغ می شود و می جوشد. به عبارت ساده، وقتی موتور ماشین بیش از حد گرم می شود، شروع به جوشیدن می کند. در زیر دلایل داغ شدن موتور و جوشیدن ماشین آورده شده است:

خرابی رادیاتور

فن رادیاتور خراب است

مسدود شدن آبراه

استفاده از مایع خنک کننده اشتباه

مایع خنک کننده خیلی زیاد یا خیلی کم

نشتی در سیستم خنک کننده وجود دارد

پمپ آب آسیب دیده (پمپ آب)

ترموستات خراب است

وجود هر یک از ایرادات ذکر شده در لیست بالا باعث می شود خودرو در هنگام رانندگی در سربالایی، استفاده از دنده های سنگین به مدت طولانی، در هنگام رانندگی طولانی مدت در ترافیک به جوش بیاید و جلوی شیشه موتور مسدود شود.

بنابراین بهتر است همیشه وضعیت موتور، فن و مخزن مایع خنک کننده را بررسی کنید. بررسی منظم پمپ آب و ترموستات و استفاده از مایع خنک کننده استاندارد به میزان کافی نیز از ضروریات نگهداری خودرو در فصل تابستان است.

اگر ماشین جوشید چه باید کرد؟

پس از جوشکاری خودرو باید بدانید که پس از بروز چنین مشکلی می توانید دمای موتور را پایین بیاورید تا آسیبی به آن وارد نشود و در عین حال به خود آسیبی وارد نشود. توجه داشته باشید که قبل از هر کاری ابتدا باید آرامش خود را حفظ کنید تا بتوانید موارد ذکر شده در زیر را به درستی انجام دهید.

1- به قدرت آب توجه کنید: اگر احساس می کنید دمای موتور بیش از حد بالاست و موتور در حال جوشیدن است باید به تقویت کننده آب بیشتر توجه کنید تا در شرایط بحرانی بتوانید به موقع عکس العمل نشان دهید.

2- خودرو را در مکانی امن و بدون مزاحمت پارک کنید: پس از جوشاندن موتور ابتدا باید خودرو را در مکانی امن و بدون مزاحمت پارک کنید. با این عمل می توانید با رعایت دستورالعمل های زیر دمای موتور را بدون آسیب رساندن به دیگران کاهش دهید.

3- موتور را خاموش نکنید: اگر موتور ماشین در حال جوشیدن است بهتر است آن را خاموش نکنید. زیرا در زمان خاموش شدن موتور، جریان آب در موتور با توقف پمپ آب قطع می شود و به دلیل دمای بالا ممکن است برخی از قطعات مانند رینگ و پیستون به دمای ذوب برسند و در جای خود ذوب شوند.

با این حال، هنگامی که موتور در حال کار است، هم جریان آب از طریق پمپ آب حفظ می شود و هم رینگ ها و پیستون ها در حرکت هستند و اجازه خنک شدن مناسب را می دهند.

4- بخاری را روشن کنید: روشن کردن بخاری در روزهای گرم به هیچ وجه توصیه نمی شود. با این حال، روشن کردن آنها به شما امکان می دهد گرمای اضافی موتور را از طریق رادیاتور به داخل کابین منتقل کنید و در نتیجه دمای موتور و مایع خنک کننده موجود در آن را کاهش دهید.

5- روشن کردن کولر: روشن کردن کولر همزمان با فشار دادن موتور نیز می تواند باعث کاهش دمای موتور شود. البته این در صورتی موثر است که دمای موتور خیلی بالا نباشد و فن رادیاتور بتواند دمای آب را به طور موثر کاهش دهد.

هنگامی که کمپرسور اینترکولر روشن می شود، سیستم کنترل الکترونیکی (ECU) به فن رادیاتور فرمان می دهد تا با سرعت بالا کار کند که باعث خنک شدن مایع خنک کننده در رادیاتور می شود.

در عین حال وقتی کمپرسور کولر روشن می شود، موتور نیز با سرعت زیاد کار می کند که سرعت پمپ آب را نیز افزایش می دهد که بستگی به دور موتور دارد و آب خنک شده با سرعت بالاتری به داخل موتور می ریزد. سرعت.

اگر موتور در شرایط بحرانی است، بهتر است بخاری را نیز روشن کنید، زیرا این فرآیند باعث می شود دمای موتور سریعتر کاهش یابد و دما زودتر کاهش یابد.

6- آب را از مخزن انبساط پر کنید: یکی یکی از دلایل اصلی جوشیدن خودروها کاهش میزان آب در سیستم خنک کننده است. بنابراین زمانی که موتور به جوش آمد، منبع انبساط را با احتیاط و دقت باز کنید و آب خنک تری به سیستم اضافه کنید تا دمای موتور کاهش یابد. اگر خودروی شما منبع انبساط ندارد باید درب رادیاتور را با احتیاط و دقت باز کنید و سپس داخل آن آب بریزید. با این حال، هنگام انجام این کار بسیار مراقب باشید زیرا اگر این فرآیند به درستی انجام نشود، آسیب جدی ایجاد می شود.

7- بررسی نشتی: یکی یکی از دلایل جوشیدن موتور نشتی مایع خنک کننده است که می تواند ناشی از آسیب دیدن لوله ها یا سایر قسمت های سیستم خنک کننده باشد. برای تشخیص نشتی، می توانید به داخل کاپوت یا زیر خودرو نگاهی دقیق بیندازید تا ببینید آیا مایع خنک کننده در جایی نشت می کند یا خیر. اگر نشتی وجود داشته باشد، محلول خنک کننده معمولاً به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

با ریختن آب در مخزن انبساط یا رادیاتور، می توانید محل خروج آب از سیستم را تعیین کنید و محل نشتی را پیدا کنید. اگر نشتی را پیدا کردید، می توانید با ابزار دستی خود تا حدودی آن را تعمیر کنید و به تعمیرگاه بروید.

به طور کلی انجام مراحل فوق با دقت و دقت در هنگام جوشکاری موتور ضروری است. در صورت عدم موفقیت بهتر است با اورژانس تماس بگیرید تا با استفاده از تجربیات خود در این زمینه مشکل شما را حل کنند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا