اخبار گیلان

همکاری گیلان با ژاپن در راستای گسترش کیفیت چای گیلان!/ جزئیات خبر

گیلان و ژاپن قرار است در جهت بهبود کیفیت چای با یکدیگر همکاری داشته باشند. با ادامه خبر همراه ما باشید.

 

استاندار گیلان در ارتباط با تولید چای در این خطه با سابقه‌ای 110 ساله، تأکید کرده است که این تولید کاملاً سالم و ارگانیک است و هیچ گونه آفتی در آن وجود ندارد. همچنین، او با اشاره به توانایی های تولیدی و کیفیت بالا این محصول، بر توسعه همکاری‌ها با کشور ژاپن برای ارتقا راندمان تولید در واحد سطح و کیفیت چای گیلان تأکید کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در یک گفت‌وگوی تصویری با سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن و شرکت‌های فعال چای، استاندار گیلان، اسدالله عباسی، بیان کرده است که نحوۀ تولید چای در گیلان با کشور ژاپن متفاوت است. بیش از ۸۰ درصد چای در این خطه در کوهستانی‌های گیلان تولید می‌شود و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد دیگر در مناطق جلگه و دشت به دست می‌آید. با توجه به این تفاوت‌ها در نحوۀ تولید چای، همکاری‌های بین کشورهای ژاپن و ایران در این زمینه می‌تواند بهبود و ارتقای کیفیت تولید و افزایش سطح تولید چای در گیلان کمک کند.

نماینده عالی دولت در گیلان، با اشاره به اینکه چای یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های ایران و جهان پس از آب است، بیان کرد که سابقه تولید چای در گیلان به ۱۱۰ سال قبل بازمی‌گردد و این استان در زمینه مصرف، تولید و بسته‌بندی چای در کشور رتبه نخست را داراست. همچنین، شهرستان لاهیجان که پایه تولید این محصول است، در سال گذشته به عنوان پایتخت چای ایران در ثبت جهانی به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اهمیت چای به عنوان یک محصول راهبردی در استان گیلان و ایران، اظهار کرد که به دلیل این اهمیت، یک سازمان چای در کشور ایجاد شده است که مرکزیت آن در گیلان قرار دارد.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به فعالیت بیش از ۱۶۰ کارخانه فعال در زمینه فرآوری و بسته‌بندی چای، افزود که استان گیلان در تولید انواع چای‌های سفید، سبز، سیاه و حتی بخشی از چای هلند که تخمیر شده‌ است، فعالیت دارد.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به فرآیند برداشت برگ سبز چای در این استان، اظهار کرد که برداشت برگ سبز چای در ایران در هر سال طی سه مرحله انجام می‌شود و تاکنون ۲ مرحله از آن انجام شده است. همچنین، وی با اشاره به نسبت مصرف به تولید چای در کشور، اعلام کرد که این نسبت در حال حاضر پایین است، اما در سال گذشته بخشی از تولیدات استان به خارج از کشور صادر شده است. هدف این استان نیز افزایش تولید و کاهش وابستگی به واردات است.

عباسی با اعلام آمادگی برای همکاری با کشور ژاپن در زمینه چای، از نمایندگان این کشور دعوت کرد تا بازدیدی به منظور شناخت بهتر از باغات چای، نحوۀ تولید، فرآوری و بسته‌بندی این محصول و نشست با فعالان این عرصه در گیلان داشته باشند. این همکاری می‌تواند بهبود کیفیت و افزایش سطح تولید چای در گیلان را به دنبال داشته باشد.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به شعار سال با عنوان افزایش تولید و مهار تورم، اظهار کرد که برای این منظور باید از ابزارهایی برای افزایش میزان تولید و ارتقا کیفیت محصولات، از جمله چای، استفاده کرد.

در این نشست تصویری (ویدئوکنفرانس)، سفیر ایران در ژاپن نیز با قدردانی از اهتمام استاندار گیلان برای حمایت جدی از توسعه صنعت چای و دیگر محصولات راهبردی تولیدی استان، اظهار کرد که با توجه به برگزاری جلسات موثر و استقبال شرکت‌های فعال در حوزه چای در ژاپن برای تبادل تجارب و توسعه روابط با ایران، فضای توسعه همکاری‌های دوجانبه بسیار مطلوب است.

پیمان سعادت با بیان اینکه این نشست اینترنتی با حضور مسئولان استان‌های گیلان، مازندران و خراسان شمالی برای توسعه همکاری‌ها برگزار شده است، دعوت از شرکت‌های فعال باتجربه و تخصص ژاپنی برای سفر به این استان‌ها، از جمله گیلان، کرد و خواستار عملیاتی شدن موضوعات مطروحه با توجه به جدیت و استقبال طرفین شد.

در نشستی که با حضور مقامات و کارشناسان مرتبط، برگزار شد، نماینده عالی دولت در گیلان به اهمیت تجربه و فناوری در فرآوری چای اشاره کرد و تاکید کرد که زمینه‌های لازم برای ارتقاء صادرات این محصول به بازارهای جهانی در استان گیلان بیش از پیش فراهم شده است.

همچنین، مدیرعامل یکی از شرکت‌های بزرگ و باسابقه کشور ژاپن در صنعت چای، در این نشست ضمن تشریح فعالیت‌های شرکت خود، خواستار سفر به ایران و بازدید میدانی از روند تولید چای در استان گیلان شد که استاندار گیلان نیز این پیشنهاد را با استقبال پذیرفت.

به طبق آخرین آمار، در استان‌های گیلان و مازندران بیش از ۵۵ هزار چایکار فعالیت می‌کنند و وسعت باغ‌های چای در این دو استان حدود ۲۵ هزار هکتار است. برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه صورت می‌گیرد.

استان‌های گیلان و مازندران سالانه ۱۳۵ هزار تن برگ سبز چای تولید می‌کنند، که از این میزان ٩٠ درصد در مزارع چای گیلان به دست می‌آید و از میزان برگ سبز چای برداشت شده سالانه حدود ۳۰ هزار تن چای خشک استحصال می‌شود. مصرف چای در کشور طور میانگین حداکثر ١٠٠ هزار تن است و در کنار برنج و بادام زمینی، کشت چای نیز به عنوان یکی از الگوهای کشت در استان گیلان مطرح شده است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا