اخبار روز

همه گیری خطرناک بعدی به زودی در راه است

اگر پنج سال پیش به کسی گفته بودید که کل دنیا ممکن است برای چند هفته به دلیل یک ویروس تعطیل شود، به شما می‌گفتند که تحت تأثیر فیلم‌های تخیلی هستید. با این حال، ویروس کرونا باعث شیوع گسترده ای شد و بسیاری از مردم اعضای خانواده خود را از دست دادند.

بسیاری از مغازه‌ها، رستوران‌ها، مشاغل و مراکز آموزشی با محدودیت‌های گسترده مواجه بودند و مردم دائماً در ترس جان خود بودند.

به گزارش گجت نیوز، بازار شایعات هم اکنون داغ بود و هر از چند گاهی فردی مدعی می شد که درمان کرونا را پیدا کرده است. دارویی که بی فایده بود و در نهایت باعث مرگ هزاران نفر شد. تا بالاخره واکسن های کرونا یکی کم کم رسیدند و توانستند زندگی را به حالت عادی برگردانند.

اما امروزه همه این موارد نه تنها منطقی و ممکن است، بلکه حتی عادی به نظر می رسند. اما همه گیری خطرناک بعدی چگونه خواهد بود؟

ماهیت و زمان همه گیری خطرناک بعدی

اولین سوالی که می توان در مورد بیماری همه گیر پرسید، منشا احتمالی آن است. اگر می دانستیم یک ویروس خطرناک کجا و چه زمانی منتشر می شود، مطمئناً می توانستیم برای آن آماده شویم. با این حال، در حال حاضر بهترین راه حل این است که برای بدترین حالت آماده باشید.

دبیر کل سازمان جهانی بهداشت، همه گیری خطرناک بعدی را “بیماری X” می نامد و می گوید یک بیماری ناشناخته به زودی سیاره زمین را ویران خواهد کرد.

البته برخی هشدار می‌دهند که بررسی همه‌گیری خطرناک بعدی می‌تواند جهان را در وحشت فرو برد، اما به گفته سازمان بهداشت جهانی، کشورها باید آمادگی‌های خود را افزایش دهند. در واقع، نگاهی به گذشته نشان می‌دهد که بشریت اغلب تحت تأثیر همه‌گیری‌های وحشتناک قرار گرفته است و احتمال وقوع چنین اتفاقی در آینده چندان کم نیست.

همه گیری خطرناک بعدی به زودی در راه است

سازمان بهداشت جهانی هر ساله فهرستی از بیماری های نوظهور و خطرناک را ارائه می دهد. به نظر آنها، بیماری همه گیر خطرناک بعدی می تواند یک نوع جدید از ویروس کرونا، زیکا، ابولا یا یک ویروس ناشناخته باشد. گزینه های دیگری نیز وجود دارد.

به عنوان مثال، گرم شدن زمین ممکن است منجر به انتشار یک ویروس زامبی شود که هزاران سال در لایه های یخی به دام افتاده است. همچنین ممکن است یک بیماری خطرناک از دنیای حیوانات بار دیگر جهان را آزار دهد.

گویی یک الگوی واضح در حال ظهور است. با وجود تغییرات اقلیمی، از بین رفتن جنگل‌های آمازون و آفریقا و تجاوز مکرر انسان به زیستگاه حیوانات مختلف، بسیاری از کارشناسان معتقدند که ظهور همه‌گیری خطرناک بعدی قطعی است. در واقع شرایطی را ایجاد می کنیم که بدون شک فاجعه ای را به دنبال خواهد داشت.

برای یک بیماری همه گیر وحشتناک آماده شوید

البته هیچ کس نمی تواند زمان دقیق شروع همه گیری خطرناک بعدی را تعیین کند. این ممکن است دو سال دیگر اتفاق بیفتد یا حتی ممکن است تا بیست سال آینده چیزی نبینیم. با این حال، قطعا باید از نظر ذهنی برای چیزی بسیار خطرناک تر و بدتر از کرونا آماده باشیم. اما چگونه می توانیم برای چیزی که ماهیت آن را هنوز نمی دانیم آماده شویم؟

همه گیری خطرناک بعدی به زودی در راه است

اول از همه، می توان یک سیستم هشدار اولیه ایجاد کرد تا مردم از گسترش یک بیماری همه گیر خطرناک آگاه شوند. دریافت اطلاعات صحیح و دقیق می تواند از بسیاری از مشکلات جلوگیری کند. علاوه بر این، ظرفیت ها برای شرایط اضطراری باید افزایش یابد.

در طول اپیدمی کرونا، بیمارستان‌ها می‌توانستند بیماران را فراتر از محدودیت‌های ظرفیت پذیرش کنند. در واقع بسیاری از بیمارستان ها فاقد فضا و نیروی انسانی بودند. علاوه بر این، زنجیره تامین دارو و تجهیزات پزشکی با مشکل مواجه شد و نتوانست پاسخگوی نیاز مردم باشد.

برخی از کارشناسان برنامه های ردیابی بیماری را نیز ذکر کرده اند. هدف این برنامه ها جلوگیری از گسترش یک بیماری همه گیر خطرناک با بررسی زنجیره افرادی است که با یک فرد بیمار در تماس بوده اند.

برخی کشورها نیز زیرساخت‌هایی را برای ردیابی دیجیتال شهروندان خود آماده کرده‌اند که می‌تواند در مبارزه با همه‌گیری مفید باشد. اما در اینجا به موضوع بسیار مهم حریم خصوصی افراد نیز پرداخته می شود. آیا ارزش دارد که حریم خصوصی فردی را برای سلامت عمومی جامعه قربانی کنیم؟

حال بیایید شرایط زندگی در طول همه گیری خطرناک بعدی را بررسی کنیم. متأسفانه، باید بپذیریم که به هیچ وجه برای یک بیماری همه گیر جدید آماده نیستیم. بسیاری از کشورها سیستم بهداشتی جامعی ندارند و مردم به دلیل هزینه های بالا مجبور به درمان در خانه هستند. علاوه بر این، فرد اغلب مجبور است بین از دست دادن درآمد یا رفتن به سر کار و آلوده کردن افراد دیگر یکی را انتخاب کند یکی انتخاب کنید

همه گیری خطرناک بعدی به زودی در راه است

مطالعات به وضوح نشان می دهد که حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و واکسیناسیون می تواند در جلوگیری از کرونا بسیار مفید باشد. با این حال، افراد زیادی بودند که بدون ارائه دلیل علمی این موارد را زیر سوال بردند.

متأسفانه این افراد نه تنها توانستند توجهات را به خود جلب کنند، بلکه در برخی مراکز تصمیم گیری نیز نفوذ کردند. به طور کلی، به نظر می رسد وضعیت همه گیری خطرناک بعدی به طور قابل توجهی بدتر از دوره کرونا باشد.

اپیدمی کرونا همه را غافلگیر کرد. با این حال، مردم و دولت ها اکنون از نظر ذهنی آمادگی بیشتری دارند و می توانند از رویدادهای گذشته درس بگیرند. اکنون بسیاری از دولت ها برای چالش 100 روزه آماده می شوند. به گفته کارشناسان، حداقل 100 روز پس از شروع یک اپیدمی جدید به یک پاسخ علمی (واکسن، درمان یا شناسایی علت اصلی بیماری) نیاز است.

همه گیری خطرناک بعدی به زودی در راه است

این در حالی است که کارشناسان آمریکایی معتقدند از کشف عامل بیماری زا اصلی تا تهیه واکسن برای کل جمعیت این کشور 130 روز طول می کشد. 200 روز طول می کشد تا یک واکسن برای کل جمعیت جهان تهیه شود. در واقع، دولت ها باید فقط در چند ماه اول وضعیت را مدیریت کنند تا دانشمندان بتوانند راه حلی برای همه گیری خطرناک بعدی بیابند.

به نظر می رسد تامین منابع برای پوشش هزینه های درمان، رفع کمبود تجهیزات پزشکی و تامین هزینه های روزانه بیماران، بهترین راهبرد برای مهار بیماری همه گیر خطرناک بعدی باشد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا