اخبار روز

همستر مبارزه اصلا یک بازی نیست

تقریباً دو هفته است که جایی رفته‌اید یا در جلسه‌ای شرکت کرده‌اید و درباره‌ی آن صحبت کرده‌اید.همستر مبارزه» است؛ اما رباتی که در قالب بازی طراحی شده و وعده کسب درآمد در قالب ارز دیجیتال را می دهد، نه تنها سرگرم کننده نیست، رئیس کمیسیون نرم افزارهای سرگرمی و بازی های رایانه ای سازمان نصر ایران (سامانه اتحادیه رایانه ای) نمی تواند. “بازی” در نظر گرفته شود، اما در عامیانه با این عنوان به آن اشاره می شود.

ابوالفضل صادقی با اشاره به اینکه از منظر بازی سازان همستر «Combat» در دسته بازی ها قرار نمی گیرد، گفت: البته سازندگان این بازی تلاش کردند. همستر Combat تا حدودی شبیه به بازی های بیکار کلیک (نوعی بازی ویدیویی طراحی شده برای یک گروه خاص) است، اما از آنجایی که تقریباً هیچ گیم پلی دیگری به جز تایپ وجود ندارد، نمی توان آن را بازی نامید.

وی تاکید کرد: می توان آن را اپلیکیشنی دانست که سعی کرده اقتصاد بازی را به آن اعمال کند. با توجه به اینکه کاربر احساس می کند چیزی به دستش می رسد، به صندلی خود برمی گردد و به این ترتیب میزان بازگشت بازیکنان به بازی افزایش می یابد. اقتصادی بودن بازی کاربر را مجبور می‌کند تا مانند گذشته در بازی بماند همستر ضربه زدن یا ارتقاء کارت های مبارزه ای این فضا را ایجاد کرد.

این بازی ساز درباره ویژگی های لازم برای بازی های موبایلی توضیح داد: بازی ها باید دارای گیم پلی یا سبک بازی جذاب، داستان و موضوع (ژانر) باشند تا بازیکن در فرآیندی از پیش تعیین شده بازی کند و مراحل مختلف را با دریافت جایزه و یک Perform به پایان برساند. یک اکشن به طور کلی تا بتوان نام بازی را روی آن قرار داد.

رئیس کمیسیون نرم افزارهای سرگرمی و بازی های رایانه ای سازمان نصر ایران تاکید کرد: بازی باید بتواند انسان را سرگرم کند اما همستر مبارزه بیشتر جنبه مالی دارد و حتی اگر آن را بازی بنامیم، همستر این مبارزه در رده “بازی برای کسب درآمد” طبقه بندی می شود. این بدان معناست که فرد به دنبال سرگرمی نیست و فقط برای کسب درآمد بازی می کند. البته برخی از بازی های Play to Earn هستند که جنبه سرگرمی را در خود دارند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از بازی های پولی در سال های اخیر افزایش یافته است، گفت: بازیکنان به سمتی رفته اند که دیگر رایگان بازی نکنند و در نهایت این مشکل گریبان بازار و ما را نیز گرفته است بازی هایی را در پرفروش ترین های بازار ببینید که جوایز متفاوت و زیادی را برای بازیکنان در نظر می گیرند تا کسی فکر نکند که با بازی وقت خود را تلف می کند.

رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای سازمان نصر ایران ادامه داد: حتی بازی‌سازان داخلی نیز به تولید بازی‌های سودآور روی آورده‌اند و اقتصاد بازی‌های خود را به‌گونه‌ای طراحی کرده‌اند که با وجود جذابیت‌های بصری موجود، بازیکن می تواند احساس کند که لیاقت چیزی را دارد.

درباره جنبه مالی همستر کامبت توضیح داد: برای عرضه اولیه ارز دیجیتال باید ارز با قیمت بسیار پایین در اختیار برخی افراد قرار گیرد تا قابل مبادله باشد اما به طراحان. همستر Combat هوشمندانه سعی کرده است این ارز اولیه را در قالب یک بازی به مخاطبان عرضه کند که از طریق آن سکه یا برنده به دست بیاورند تا طراحان برنامه سپس ارزش فعالیت در بازی را اعلام کنند. یعنی تلاش فرد در نهایت ارزش پیدا می کند. اگر به این معنا بخواهیم همستر بیایید نگاهی به کمبت بیندازیم. با توجه به اینکه چقدر بیننده جذب کرد، باید گفت که بسیار موفق بود.

رئیس کمیسیون نرم افزارهای سرگرمی و بازی های رایانه ای سازمان نصر ایرانیان ادامه داد: با این برنامه طراحی شده، همستر مبارزه با ترغیب مردم به ارسال آن برای دیگران برای کسب امتیاز یا سکه بیشتر هزینه های بازاریابی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است و در نتیجه مخاطبان زیادی را جذب می کند. بازگشت بازی را افزایش دهید یکی یکی از عوامل موفقیت بازی است.

او به بازیکنان همستر Combet هشدار داد: افراد باید مراقب باشند که هنگام مشخص شدن ارزش آن فعالیت، داده های خود را با سهل انگاری با افراد و کانال های دیگر به اشتراک نگذارند تا حساب آنها خالی نشود.

منبع: ایسنا

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا