اخبار روز سینما

هماهنگی بین مهمان و میزبان یکی از تغییرات مهم فرهنگی اربعین است.


به گزارش سراج24; خجت الاسلام حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سراج24 در خصوص تحولات فرهنگی که عراقی ها در اربعین در چند سال اخیر تجربه کرده اند، با اشاره به اینکه این تغییرات بسیار جامع است، اظهار داشت: این تحولات بسیار جامع است. هماهنگی و عشق و محبت روزافزون بین کشورهای میزبان و میهمان باعث ایجاد وحدت و هویت جدی و قوی بین مردم دو کشوری می شود که هشت سال درگیر جنگ بوده اند و از مشکلات بین آنها می کاهد.

اقدامات عراقی ها برای پذیرایی از زائران در سال های اخیر، به ویژه امسال، بسیار قابل توجه است. مثلاً عده‌ای با وجود اینکه دارایی زیادی داشتند، با خانواده‌هایشان از شهرهای دیگر به نجف می‌آمدند و با بخش زیادی از درآمد خود که وقف امام حسین (ع) می‌کردند، برای پذیرایی از زائران به کربلا می‌رفتند. مانند).

این کارشناس فرهنگی با اشاره به تحولات حوزه ارتباطات بین فرهنگی گفت: تعامل فرهنگ های مختلف به ویژه فرهنگ ایرانی و عراقی ابتدا باعث تغییراتی در درون خود فرهنگ عراقی و ایرانی شد و سپس باعث شد که هر کدام تغییر کنند و تبدیل شوند. متأثر، تحت تأثیر، دچار، مبتلا. از طرفی نمونه های زیادی در اربعین امسال دیده شد.

پارسانیا تصریح کرد: حرکت یکپارچه چند میلیون ایرانی در مسیری که هدف آن معنوی و الهی است، باعث تغییر در زندگی روزمره و عزیمت موقت چند روزه آنها به یک سبک زندگی متفاوت می شود که علیرغم مدت کوتاهی که دارد، باعث ایجاد تغییر در زندگی روزمره آنها می شود. تجربه عمیق فرهنگی عراقی ها همچنین با دادن خانه، خانه و بخشی از درآمد خود به میزبانی زائران یا سفر از شهرها و زادگاه خود به مقصد، تغییرات زیادی در آیین و فرهنگ زیارت و مهمان نوازی ایجاد کرده اند. زائران از آنجا عبور می کنند و هر سال که می گذرد این موضوع پررنگ تر می شود.

وی تصریح کرد: در چند سال اخیر به دلیل خاص و محدود بودن تعداد زائران، شکل و شمایل پذیرایی کمی متفاوت بود و پذیرایی و اسکان زائران تا حد زیادی در منازل مردم در شهرها انجام می شد. و در روستاهای عراق فقط در چند سال اخیر به ویژه امسال پذیرایی بیشتر در طول مسیر انجام می شد و منازل همچنان آماده پذیرایی از زائران بودند.

این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: راهپیمایی اربعین یک حرکت مشارکتی و همگانی است و دولت به تنهایی با امکانات محدودی که دارد توان چنین حرکتی را ندارد و هر آنچه را که نیاز است فراهم می کند؛ دولت تنها در حد امکانات اولیه و عمومی مانند حمل و نقل، عبور زائران و اقدامات اولیه به مردم خدمات ارائه می کند، اما مردم عراق در چند روز اخیر مبالغ هنگفتی، صبر و اخلاص را صرف این موضوع کرده اند. سفر اربعین برای خدمت رسانی به زائران پرشور است زیرا همه این تغییرات باعث تقویت تعامل و ارتباط فرهنگی دو کشور می شود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا