اخبار روز

هلند و ترکیه برخاسته اند و در مقابل هم قرار گرفته اند

عصر ایران; اهورای جهانیان – تیم های ملی فوتبال هلند و ترکیه با پیروزی مقابل رومانی و اتریش به مرحله یک چهارم نهایی جام ملت های اروپا راه یافتند.

عصر دیروز در آخرین بازی مرحله یک هشتم نهایی یورو 2024 هلند موفق شد با نتیجه 3 بر صفر رومانی را شکست دهد. ترکیه نیز شگفتی ساز شد و تیم قدرتمند اتریش را 2-1 شکست داد.

در بازی هلند و رومانی کودی خاکپو در دقیقه 20 و دانیل مولن در دقیقه 83 و 90+3 برای هلند گلزنی کردند. شاگردان رونالد کومان در این دیدار نمایشی کاملا تهاجمی از خود به نمایش گذاشتند یکی آنها به عنوان مدعیان قهرمانی ظاهر شدند.

هلند در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف ترکیه می رود و شانس بیشتری برای صعود به نیمه نهایی دارد. اگرچه ترکیه یکی آنها یکی از جنگنده ترین تیم های این تورنمنت هستند و بعید نیست مقابل هلند ناراحتی به وجود بیاید. به خصوص که اتریش که شب گذشته مغلوب ترکیه شده بود در مرحله گروهی هلند را شکست داد.

تیم ملی هلند تنها یک بار قهرمان جام ملت های اروپا شده است (1988) و هرگز قهرمان جام جهانی نشده است. قهرمانی هلند در این مسابقات دومین دوره قهرمانی کشور این کشور خواهد بود.

رونالد کومان که پس از جام جهانی 2022 جانشین فن خال شد، موفق به بازسازی هلند قدیمی شده است. یعنی تیمی که فوتبال هجومی و زیبایی بازی می کند.

این در حالی است که هلند رونالد کومان فاقد بازیکنان بزرگی مانند رود گولیت یا آرین روبن است و این کمبود می تواند مشکلات احتمالی تیم ملی هلند را در بازی های حساس به ویژه در مواقع تساوی حل کند.

هلند در بازی دیشب 3-3-4 بازی کرد. سیستمی که برای فعال کردن بازی هجومی طراحی شده است. با این حال مشخص نیست که این سیستم هلندی در برابر تیم های قدرتمندی مانند اسپانیا، آلمان و فرانسه چقدر موثر است.

در واقع به نظر می رسد هلند با این سیستم هجومی مقابل تیم های قوی تر مشکل دارد. او همانند مرحله گروهی بدون امباپه نتوانست فرانسه را شکست دهد و مغلوب اتریش شد.

چنین سیستمی به سه هافبک خلاق نیاز دارد تا خلاء ناشی از بازی نکردن با چهار هافبک را پر کنند. اما جوردی شوتن، ژاوی سیمونز و تیجانی ریندرز در خط هافبک هلند بازیکنانی مثل کروس یا مودریچ یا زیدان و گولیت نیستند.

هلند و ترکیه برخاسته اند و در مقابل هم قرار گرفته اند

شاید پس از برد احتمالی مقابل ترکیه در بازی بعدی در نیمه نهایی، رونالد کومان با سیستم هجومی کمتر بازی کند و از تعداد مهاجمان خود بکاهد تا هلند شانس بیشتری برای قهرمانی داشته باشد.

اما مقابل ترکیه و اتریش، گل زودهنگام مریح دمیرال در دقیقه اول بازی کمک موثری به پیروزی ترک ها کرد. آتیش تیم قدرتمند این بازی بود اما باید از همان دقیقه اول برای گل تساوی می دوید.

حملات مکرر اتریش با دفاع محکم بازیکنان ترکیه و درخشش گوبوک دروازه بان آن تیم نتیجه ای نداشت تا اینکه مریح دمیرال در دقیقه 59 بار دیگر توپ را از کرنر وارد دروازه اتریش کرد. دمیرال مدافع میانی ترکیه است و دوبل او در این بازی حساس قطعا همین است یکی این یکی از بهترین خاطرات دوران حضور او در تیم ملی ترکیه خواهد بود.

هلند و ترکیه برخاسته اند و در مقابل هم قرار گرفته اند

اتریش در دقیقه 66 با ضربه دقیق مایکل گرگوریش اولین گل خود را به ثمر رساند اما تا پایان بازی تمامی تلاش های این تیم مهار شد. ترکیه با سیستم 1-3-2-4 بازی کرد و با دفاع متراکم خود کمک موثری به شکست حملات اتریش کرد.

علاوه بر این تیم قدرتمند ترکیه در ضدحمله خیلی سریع و خوب کار کرد و بازیکنان این تیم اگر دقت بیشتری می کردند می توانستند حداقل یک گل دیگر در نیم ساعت پایانی بازی به ثمر برسانند.

اگرچه تیم ملی ترکیه هرگز به فینال جام ملت های اروپا راه پیدا نکرده است، اما معمولاً جزو تیم هایی است که به زیبایی این رقابت ها کمک کرده است. در مسابقات قهرمانی اروپا 2008، ترک ها به نیمه نهایی راه یافتند و در آنجا مغلوب آلمان شدند. آنها این بار شانس صعود به نیمه نهایی را دارند. باید دید ترکیه با بازی قوی و تدافعی خود، همتای سیستم تهاجمی هلند است یا خیر.

ترکیه در این جام سه برد و یک باخت دارد. این تیم مقابل گرجستان، چک و اتریش به پیروزی رسید و مغلوب پرتغال شد. با این حال شکست 3-0 مقابل پرتغال شاید نشانه ضعف تاکتیکی ترکیه در مقایسه با تیم های بزرگتر فوتبال اروپایی باشد. نقطه ضعفی که شاید بتوان آن را به ترک ها در بازی هلند هم نسبت داد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا