اخبار روز

هفت غول فناوری امروز یک تریلیون دلار ضرر می کنند. اپل و انویدیا بزرگترین بازنده ها هستند

به نظر می رسد روند صعودی سهام فناوری به پایان رسیده است و اپل و انویدیا با فروش گسترده ای روبرو هستند. ترس از رکود اقتصادی در آمریکا و تصمیم شرکت سرمایه گذاری برکشایر هاتاوی برای فروش بخشی از سهام اپل از دلایل این افت قیمت در بازار سهام آمریکا است.

به گزارش رویترز، سهام محبوبی مانند آلفابت، آمازون، متا، مایکروسافت، تسلا، اپل و انویدیا تا 6.5 درصد کاهش یافتند. زیان در سهام هفت شرکت بزرگ باعث کاهش تقریباً 900 میلیارد دلاری ارزش بازار آنها شد.

به گزارش زومیت، در همین حال، سهام سازندگان تراشه نیز سقوط کرد و برندگان بزرگ بازار سهام از ابزارهای هوش مصنوعی بودند. سهام AMD، Intel، Super Micro Computer و Broadcom 7.8 درصد سقوط کرد. شاخص نیمه هادی فیلادلفیا نیز تقریباً 3 درصد کاهش یافت.

کاهش قیمت سهام در پی انتشار گزارش ضعیف مشاغل ایالات متحده در روز جمعه، که سرمایه گذاران در سراسر جهان را به پناهگاه های امن (مانند طلا) سوق داد. اکنون بسیاری از مردم بر این باورند که فدرال رزرو به زودی برای حمایت از رشد اقتصاد آمریکا مجبور به کاهش نرخ بهره خواهد شد.

برکشایر هاتاوی، شرکت تحت بررسی وارن بافتاین سرمایه گذار سرشناس اعلام کرد که نیمی از سهام خود در اپل را می فروشد. فروش سهام باعث نگرانی در مورد چشم انداز صنعت فناوری شد.

عملکرد سهام آلفابت، آمازون، اپل، متا، مایکروسافت، انویدیا و تسلا از ابتدای سال 2024

سهام‌های بزرگ فناوری که بیش از یک سال است بهترین عملکردهای وال استریت بوده‌اند، در هفته‌های اخیر تحت فشار قرار گرفته‌اند. ظاهرا بازگشت سرمایه گذاری های انجام شده در زمینه هوش مصنوعی بیشتر از آنچه سرمایه گذاران فکر می کردند به دست خواهد آمد.

سهام سه ارائه‌دهنده خدمات محاسبات ابری آمازون، مایکروسافت و آلفابت در هفته‌های اخیر رو به کاهش بوده است. گزارش های درآمدی این شرکت ها شک و تردیدهایی را در مورد کاهش حاشیه سود این شرکت ها به دلیل سرمایه گذاری های سنگین در هوش مصنوعی ایجاد کرد.

دون کوتسورثای جی بل، تحلیلگر سرمایه گذاری، گفت: «انتظارات از هفت شرکت بزرگ فناوری وال استریت بیش از حد بود و موفقیت چشمگیر آنها باعث شد که سرمایه گذاران دور از دسترس به نظر برسند.

علیرغم کاهش های متوالی، سهام انویدیا از ابتدای سال 2024 تقریباً دو برابر شده و در سال 2023 بیش از 200 درصد افزایش یافته است. سهام 7 شرکت برتر فناوری، به استثنای تسلا، نیز تا این لحظه در سال 2024 مثبت بوده است.

برخی تحلیلگران همچنین بر این باورند که اصلاحیه روز دوشنبه می تواند فرصتی برای سرمایه گذاران باشد تا سهام شرکت های بزرگ فناوری را با قیمتی بهتر خریداری کنند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا