یاهو لایف در گزارش خود که بر اساس توصیه های کارشناسان تهیه شده است، هفت راز یک شیرینی عالی را فهرست کرده است یکی یکی از مهمترین آنها محدود کردن زمان خواب و حفظ فاصله بین خواب و خواب در شب است.

در اواخر شب چرت نزنید

به گزارش ایندیپندنت، روانشناس بالینی و کارشناس عادات خواب، کارین وولکر به یاهو می گوید که برای تعیین بهترین زمان برای چرت زدن، باید از مفهومی به نام «عامل خواب» یا «فشار خواب» آگاه باشیم. به گفته وی، «عامل خواب» در واقع نیاز بدن ما به خوابی است که در طول روز احساس می کنیم.

همانطور که او توضیح می دهد، یک چرت کوتاه می تواند مانند یک پیش غذا باشد و یک چرت طولانی می تواند مانند یک وعده غذایی کامل باشد. بنابراین باید از چرت زدن هشت ساعت قبل از خواب خودداری کنید تا بر خواب شما تأثیر منفی نگذارد. به عنوان مثال، اگر می خواهید ساعت 11 شب بخوابید، نباید بعد از ساعت 3 بعد از ظهر چرت بزنید.

جا برای شیرینی ها خالی کنید

دکتر قرص خواب و متخصص مغز و اعصاب کریس وینتر می گوید: «محیط چرت زدن باید خنک، تاریک، ساکت و عاری از حواس پرتی باشد، درست مانند زمانی که شب ها به رختخواب می روید. حتی اگر می خواهید روی کاناپه چرت بزنید، باید مکانی راحت را انتخاب کنید که حواس شما را پرت نکند. همچنین می توانید از چشم بند برای ایجاد تاریکی استفاده کنید و اگر در کنترل افکار خود مشکل دارید، می توانید مراقبه کنید.

خودتان را مجبور به خوابیدن نکنید

احساس خستگی به این معنی نیست که واقعاً به خواب نیاز دارید. پس خودتان را مجبور به خوابیدن نکنید. چرت زدن به قصد استراحت بسیار مفیدتر از مجبور کردن خود به خوابیدن است. بنابراین اگر به خواب می روید، عالی است، اما اگر نمی توانید، استراحت نیز کمک زیادی می کند. کارشناسان می گویند 15 دقیقه طول می کشد تا چرت شما شروع شود و اگر این اتفاق نیفتد، باید خواب خود را به شب موکول کنید.

چرت های خود را کوتاه و شیرین نگه دارید

راه حل جلوگیری از سردرگمی بعد از چرت زدن کوتاه کردن چرت است. در حالت ایده آل نیم ساعت یا کمتر برای چرت زدن کافی است. سردرگمی که هنگام بیدار شدن از خواب تجربه می کنید، «اینرسی خواب» نامیده می شود و به گفته متخصصان، زمانی که در طول چرت به خواب عمیقی می رویم، آن را تجربه می کنیم. بنابراین برای جلوگیری از این وضعیت نباید بیش از 20-30 دقیقه چرت بزنیم. البته خواب های طولانی تر در موارد استثنایی مانند جبران کم خوابی یا کار شبانه بسیار مفید است.

چرت های منظم داشته باشید

برخی از افراد فقط در دوره های بیکاری، تعطیلات یا برای جبران خواب شبانه گهگاهی چرت می زنند، اما اگر عادت به چرت زدن دارید، متخصصان توصیه می کنند که یک برنامه منظم برای آن داشته باشید. این ورزش برای مغز بسیار مفید است و کاهش خواب را به حداقل می رساند. کارشناسان توصیه می کنند که هر روز در ساعت معینی چرت بزنید و از خواب بیدار شوید. به این ترتیب مغز در ساعت مشخصی از روز آماده خواب و در ساعت مشخصی بیدار می شود.

بعد از بیدار شدن از خواب یک روال خاص را دنبال کنید

ممکن است بعد از بیدار شدن از خواب در طول روز یک برنامه روتین خاص مانند دوش گرفتن، ورزش یا گوش دادن به موسیقی داشته باشید. زیرا این کار شما را برای فعالیت های بعد از ظهر آماده می کند، چه بردن بچه ها به مدرسه یا آماده شدن برای فعالیت دیگری. کارشناسان توصیه می کنند از زنگ هشدار برای بیدار شدن استفاده کنید، سپس قفل اتاق را باز کنید و بقیه کارها را انجام دهید.

مطمئن شوید که یک شب راحت بخوابید

در نهایت توصیه متخصصان این است که خواب روزانه به همان اندازه که هست زیاد است، اما مفید بودن خواب شبانه بسیار مهمتر است زیرا شامل خوابیدن و بیدار شدن در ساعت معین و همچنین کیفیت خواب می شود. به گفته آنها، اگر مدام احساس خستگی می کنید، ممکن است مشکلات جدی تری مانند بی خوابی داشته باشید که در این صورت باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :