اخبار روز

نماینده مجلس در مورد احتمال افزایش قیمت بنزین امسال اخطار داد! /آیا قیمت بنزین امسال افزایش می یابد؟

عضو کمیسیون انرژی با تأکید بر سهم بالای خودروها در مصرف سوخت اظهار داشت که در حال حاضر، بخش قابل توجهی از حمل و نقل کالاهای ما با استفاده از کامیون‌هایی انجام می‌شود که به دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی تعلق دارند و هر ۱۰۰ کیلومتر ۶۰ لیتر بنزین مصرف می‌کنند.

به گفته پی ام آپ؛ وضعیت سوخت گیری گازوئیل در تهران به روال عادی برگشته است، اما در برخی شهرها، به ویژه شهرستان های مرزی، همچنان به حالت عادی بازنگشته است. طبق گزارشات و بیانات مقامات، مصرف بنزین در سال جاری در کشور به شکلی بی نظیر افزایش یافته است. این افزایش در مصرف موجب ناراضیی در زمینه تولید و مصرف شده و در حال حاضر برای تقلیل این ناراحتی، به منابع استراتژیک نیز روی آورده می‌شود.

جلیل سالاری مدیرکل شرکت ملی اصلاح و توزیع فرآورده های نفتی تاکید کرد: برای رفع کمبود بنزین و رفع افزایش تقاضا، روزانه بین 2.5 تا 3 میلیون لیتر از ذخایر استراتژیک برداشت می کنیم.

با وجود افزایش مصرف بنزین، مسئولان امر تاکید دارند که مشکلی در تامین و توزیع بنزین در کشور وجود ندارد، اما چالش بنزین این روزها گمانه زنی های مختلفی را ایجاد کرده و همچنان از افزایش قیمت بنزین خبر می رسد. و برخی می گویند چون بنزین ارزان است مصرف آن زیاد است و از لزوم اصلاح قیمت بنزین صحبت می کنند، اما اغلب مسئولان شایعه می کنند. افزایش قیمت بنزین رد شده است.

بنزین امسال گران نمی شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص موضع مجلس در خصوص بنزین گفت: هم مجلس و هم دولت بارها گفته اند که امسال افزایش قیمت بنزین نداشته است و اگر اتفاقی بیفتد و جدید باشد انجام نمی دهیم. اخبار، قطعا اولین خواهد بود. دولت با مجلس هماهنگی می کنند و این موضوع از قبل اعلام می شود و خود وزیر هم نفت و دیگر مسئولان نیز در روزهای اخیر بارها تاکید کرده اند که بنزین امسال گران نخواهد شد.

حسین حسین زاده در پاسخ به اینکه آیا قیمت بنزین در سال آینده می تواند تغییر کند؟ وی گفت: هنوز برنامه ای برای سال آینده وجود ندارد و برنامه ما برای سال 1402 است و اگر تغییری رخ دهد برای بودجه 1403 که زمستان ارائه می شود و در این صورت ابتدا دولت باید پیشنهاد بدهد و سپس در مورد آن بحث کند.

عوامل موثر در افزایش مصرف بنزین

به گفته مسئولان، متوسط ​​مصرف بنزین در حال حاضر 110 تا 120 میلیون لیتر در روز است. این در حالی است که گفته می شود امسال رکورد مصرف 142 میلیون لیتر به ثبت رسیده است. در مورد دلایل افزایش مصرف بنزین در کشور، عوامل متعددی در این امر دخیل هستند. یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار خودروهای غیراستاندارد و فرسوده هستند.

عضو کمیسیون انرژی وی در این خصوص گفت: آمارها نشان می دهد ایران حدود 29 میلیون ماشین بیش از 5 میلیون وجود دارد ماشین فرسوده و به علاوه 10 میلیون موتورسیکلت آنها به سراسر کشور سفر می کنند. قبل از کرونا مصرف بنزین در کشور 87 میلیون لیتر بود، بعد از کرونا میانگین مصرف روزانه 120 میلیون لیتر و گاهی مانند تاسوعا و عاشورا رکورد بیش از 140 میلیون لیتر نیز ثبت شد.

حسین زاده ادامه داد: سالانه یک میلیون و 500 هزار خودرو تولید می کنیم که معادل افزایش مصرف بنزین تقریباً 5 میلیون لیتر است، اما در 3 تا 4 سال گذشته اگرچه باید 15 میلیون لیتر مصرف را افزایش می دادیم، اما میانگین مصرف افزایش یافته است. نسبت به قبل دو برابر شده است. این است که دلیل اصلی آن کیفیت پایین خودرو و بنزین و همچنین قاچاق بنزین و فرآورده های آن برمی گردد.

عضو کمیسیون انرژی با تاکید بر سهم بالای خودروها در مصرف سوخت گفت: در حال حاضر بخش قابل توجهی از حمل و نقل کالاهای ما با کامیون های دهه 60 و 70 تحویل داده می شود و در هر 100 کیلومتر 60 لیتر بنزین می سوزد، در حالی که امروزه اکثر کشورهای دنیا ریل محور هستند و کالا از طریق دریا یا ریل حمل می شود.

حسین زاده با تاکید بر تولید و توسعه خودروهای هیبریدی و برقی در کشور گفت: اختلاف تولید و مصرف بنزین در کشور امروز در فصلی مانند زمستان حدود 20 میلیارد است. دلار زیان اقتصادی ناشی از آلودگی هوا از اینجا می توان استنباط کرد که علاوه بر این، آمار بالایی نیز دارد مرگ و باعث مرگ نیز می شود. بر این اساس اکنون که اولین خودروهای هیبریدی و برقی ارائه شده است، برای اینکه این خودروها جایگزین خودروهای فعلی شوند، هم دولت و هم مجلس و همه نهادها باید درگیر شوند و بودجه خوبی برای این مهم در نظر گرفته شود. یک دوره 10 تا 15 ساله روش اظهار نظر

حذف مشکلات بخش انرژی نیاز به اقدامات فوری دارد

یکی از اعضای کمیسیون انرژی با انتقاد از اینکه در شرایط فعلی شاهد بحران مصرف در حوزه برق، آب و انرژی از جمله بنزین هستیم، گفت: در ایران سالانه معادل 150 میلیارد دلار هزینه می شود. نفت و گاز و تبدیل به انرژی می شود، ضمن اینکه اتخاذ سیاست بهینه سازی مصرف و مدیریت می تواند سالانه میلیاردها تومان در حوزه انرژی صرفه جویی کند. به عنوان مثال تولید هر کیلووات ساعت برق با سوخت مایع 16 سنت و گاز هزینه طبیعی 10 سنت است، اما تولید یک کیلووات برق از انرژی های تجدیدپذیر بین 3 تا 5 سنت است، بنابراین اگر بتوانیم حداقل 10 درصد برق با انرژی تجدید پذیر اگر تولید کنیم می توانیم سالانه میلیاردها تومان صرفه جویی کنیم.

حسین زاده ادامه داد: حل مشکلات حوزه انرژی نیاز به اقدامات فوری دارد در غیر این صورت مشکلات این بخش عمیق تر می شود، در این زمینه دولت، مجلس و همه سازمان های کشور باید بسیج به عنوان مثال برای حل مشکلات عدم تعادل انرژی، یک کارگروه یا یک کمیسیون مشترک باید ریاست شود. معاون اول رئیس جمهور و وزارتخانه های درگیر در این قضیه مانند نفت و بزرگراه و شهرسازی وزارت صنایع و حتی سازمان های دیگر مانند ارگانیسم بهینه سازی مصرف سوخت تشکیل شود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا