اخبار روز

هشدار شیوع سرخک در عراق/ خطر عقرب گزیدگی را در سفر اربعین جدی بگیرید

جندی شاپور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به شیوع سرخک در عراق گفت: بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان به موقع و به موقع در عراق، موثرترین راه مقابله با سرخک است پوشش ناکافی واکسیناسیون در بین کودکان

پژمان بختیاری‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح بیماری‌های حاد تنفسی مانند آنفولانزا و کووید ۱۹ در مراسم پیاده‌روی اربعین گفت: یکی این یک بیماری واگیردار مهم در تجمعات جمعی است. برای پیشگیری از این بیماری ها به زائران توصیه می شود دست های خود را مکرر با آب و صابون بشویند و آداب تنفسی به ویژه پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه و استفاده از وسایل را رعایت کنند. استفاده از ماسک در وسایل نقلیه و هنگام ورود به اماکن عمومی الزامی است.

وی افزود: همچنین از دست دادن، بوسیدن و در آغوش گرفتن افراد دارای علائم بیماری تنفسی خودداری کنید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: اگر فردی در پیاده روی اربعین دچار علائم تنفسی شد سریعا به پزشک مراجعه و دستورات پزشک را رعایت کند و استراحت کافی و نوشیدن مایعات داشته باشد و از مصرف مایعات خودداری کند. تماس نزدیک با مردم و دسترسی تا زمان بهبودی و ناپدید شدن علائم. از مکان های بسته و شلوغ خودداری کنید.

هشدار درباره شیوع سرخک در عراق

وی با اشاره به شیوع سرخک در عراق گفت: سرخک یک بیماری واگیر تنفسی است و موثرترین راه مبارزه با آن واکسیناسیون به موقع است. به گفته وزارت بهداشت، یک اپیدمی سرخک در عراق در سال جاری به دلیل پوشش ناکافی واکسیناسیون در میان کودکان رخ داد.

بختیاری نیا گفت: ویروس سرخک عموما کودکان را مبتلا می کند اما بزرگسالان نیز در صورتی که در گذشته به این بیماری مبتلا نشده باشند یا واکسینه نشده باشند در معرض خطر هستند.

وی گفت: والدین قبل از عزیمت به پیاده روی اربعین با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی محل سکونت فرزندان زیر 15 سال، کامل بودن واکسیناسیون را بررسی کنند.

توصیه هایی برای مقابله با تب دنگی در عراق

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص پیشگیری از تب دنگی گفت: برای جلوگیری از گزش احتمالی پشه آئدس در عراق از لباس آستین بلند و شلوار بلند به رنگ روشن استفاده کنید و از پماد یا اسپری استفاده کنید. . دافع حشرات با ماده موثر Dit، Bicardini، IR3535 و همچنین مکان های استراحت و خواب در مکان هایی که در و پنجره توری دارند توصیه می شود.

وی تصریح کرد: قبل از استفاده از اسپری دافع حشرات باید روی پوست آزمایش شود تا از عدم حساسیت به آن اطمینان حاصل شود. اگر از ضد آفتاب یا سایر کرم ها استفاده می کنید، ابتدا از ضد آفتاب و سپس دافع حشرات استفاده کنید.

بختیاری نیا گفت: ماده دافع حشرات با آب و عرق شسته می شود بنابراین پس از تعریق و استحمام باید مجددا استفاده شود. مواد دافع حشرات حاوی DEET نباید برای کودکان زیر دو ماه استفاده شود.

خطر عقرب گزیدگی را در زیارت اربعین جدی بگیرید

وی افزود: نیش عقرب یکی یکی از مشکلات بهداشت عمومی است و گاهی منجر به مرگ افراد می شود. بنابراین زائران باید عقرب گزیدگی را یکی از مشکلات احتمالی بدانند یکی از خطرات آن آگاه باشید و نکات بهداشتی را برای جلوگیری از گزش رعایت کنید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: زائران هنگام پیاده روی یا توقف در ایستگاه های استراحت بین راه لباس آستین بلند و شلوار بپوشند و قبل از خواب محل را بررسی کنند. هنگام خروج از استراحتگاه، ضروری است که داخل کفش خود را بررسی کنید. اگر در طول مسیر توقف کردید، قبل از استفاده مجدد، لباس ها و کوله پشتی خود را کاملاً تکان دهید. شما همچنین باید از نزدیک شدن به انبوه سنگ یا چوب در هنگام حرکت خودداری کنید.

وی برای پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام گفت: زائران از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه به ویژه پنیر، کره و شیر محلی به مقدار زیاد و همچنین مصرف گوشت و جگر نیم پز پرهیز کنند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا