اخبار روز

هشدار شورای نظامی نیجر به سفیر فرانسه برای ترک کشور!/جزئیات

پس از تعیین مهلت برای خروج سفیر فرانسه از نیجر و در پی مقاومت پاریس، شورای نظامی نیجریه تهدید به اخراج اجباری سفیر کرد.

به گزارش ایرنا، به نقل از پی ام آپ، شبکه عربی اسکای نیوز ، «أمادو عبدالرحمن» سخنگوی شورای نظامی نیجریه با لحنی تهدیدآمیز خطاب به سفیر فرانسه در نیامی پایتخت کشورش گفت:  «تو چه کسی هستی که بخواهی با خروج از کشور ما مخالفت کنی».

وی همچنین تاکید کرد: سفیر فرانسه باید هر چه زودتر نیجر را ترک کند در غیر این صورت باید علیه او زور کنیم.

سخنگوی شورای نظامی نیجریه با اشاره به تهدیدات مداخله نظامی خارجی در نیجر افزود: مردم ما باید آماده باشند و در روزهای آینده نخوابند.

این بیانیه ها پس از آن منتشر شد که شورای نظامی نیجر که پس از کودتا قدرت را در این کشور به دست گرفت، جمعه شب با صدور بیانیه ای به سفیر فرانسه 48 ساعت فرصت داد تا نیجر را ترک کند.

در واکنش به مهلت 48 ساعته رهبران کودتای نیجریه برای خروج سفیر این کشور، وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که هیچ اختیاری برای ارائه چنین درخواستی ندارد.

وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد که شورای نظامی نیجر هیچ اختیاری برای درخواست خروج سفیر کشورمان ندارد.

وزارت خارجه فرانسه افزود: شورای نظامی نیجر صلاحیت ارائه این درخواست را ندارد و این درخواست تنها توسط مقامات قضایی منتخب نیجر قابل ارائه است.

به گزارش ایرنا، به نقل از پی ام آپ، چهارم اوت سال جاری، نیروهای حفاظتی ریاست جمهوری نیجریه «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور را به دلیل فساد، همدستی با غرب و بی توجهی به فقر و همچنین مطالبات سازمان ملل و کشورهای غربی برکنار کردند. کشورها و جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (Ecowas) از بازگشت وی خودداری کردند.

پس از حذف بازوم، در تلویزیون دولتی این کشور و همچنین در ششم از بسته شدن مرزها و برقراری منع رفت و آمد خبر دادند. مرداد جنرال عبدالرحمن چیانی به عنوان رئیس شورای انتقالی کشور منصوب شد.

پس از اینکه کودتاچیان نیجر از ضرب‌الاجل جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکوواس) برای بازگرداندن رئیس جمهور برکنار شده این کشور سرپیچی کردند، رهبران این بلوک اقتصادی و سیاسی روز ۱۰ اوت (۱۹ مرداد) برای بحث در مورد گام‌های بعدی دیدار کردند.

اکوواس به همراه فرانسه و برخی دیگر از کشورهای غربی از جمله ایالات متحده پیش از این کودتای نیجر را محکوم کرده و تحریم‌های اقتصادی و مسافرتی را علیه این کشور اعمال کرده و همچنین در صورت عدم انتشار بازوم و بازگرداندن بازوم، با طرح اقدام نظامی احتمالی موافقت کرده است.

یک روز پس از آنکه کشورهای همسایه نیجر، مالی و بورکینافاسو گفتند هرگونه مداخله خارجی برای بازگرداندن دولت سرنگون شده به منزله اعلان جنگ تلقی خواهد شد، فرانسه بارها اعلام کرده است  آماده انجام حمله نظامی به مستعمره سابق خود است و حتی آماده تخلیه صدها شهروند فرانسوی و اروپایی از نیجر شده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا