به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، اظهارات اخیر سید حسن خمینی در حمایت از اتباع افغانستانی با واکنش صریح و بدون گلایه روزنامه جمهوری اسلامی مواجه شد. نوه امام راحل اخیراً در جمع مهاجران افغانستانی گفته بود: «بی دلیل علیه مهاجران تبلیغ می شد و شاید برگزاری این جلسه در این شرایط عمدتاً برای این بود که بگوییم این تبلیغات دروغ است. به ویژه شیعیان افغانستان، نه تنها برای مردم ایران در سال های پس از انقلاب مخرب بود، بلکه بسیار سازنده و مثبت بود.

روزنامه جمهوری اسلامی با انتقاد از این مواضع در بخشی از سرمقاله امروز خود نوشت:

*از جمله مسائل داخلی که در حال حاضر باعث نگرانی مردم شده، تهدیدات ناشی از حضور بیش از حد اتباع افغانستان در ایران است. یکی یکی از مهمترین آنهاست. از آنجایی که افغانستان نیم قرن پیش به دلیل تهاجم ارتش سرخ شوروی شوروی دچار درگیری های سیاسی و امنیتی شد، مردم ایران در نقاط مختلف کشور با آغوش باز پذیرای پناهجویان افغان بودند و بیش از چهار دهه بدون هیچ مشکلی با آنها زندگی مسالمت آمیز داشتند. .

*تعداد زیادی از اتباع افغانستانی در مدارس و دانشگاه های ایران تحصیل کردند و مدارج عالی علمی، صنعتی و تحقیقاتی را کسب کردند و منشأ خدمات خوبی در ایران، افغانستان و سایر کشورها شدند. یکی یکی از توصیه های مهم امام خمینی (ره) حمایت از مهاجران افغانستانی و برخورد مهربانانه با آنان و کمک به مردم این کشور برای غلبه بر دشمنان خارجی و همچنین مقابله با احزاب وابسته به بیگانه بود که با تسلط بر قدرت در حال قدرت گرفتن هستند. حکومت مردم مسلمان افغانستان در مرکز استعمار و استبداد اسیر شدند. مردم و دولت ایران به این توصیه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران عمل کردند و در نهایت ارتش سرخ شوروی از افغانستان خارج شد و مجاهدین افغان حکومت کشورشان را به دست گرفتند.

* وضعیت خاص افغانستان، آمریکا را به طمع واداشت و با ایجاد گروه های تکفیری مجاهدین را کشت. طالبان در دهه 1970 به مدت پنج سال بر افغانستان حکومت کردند و با انفجار برج های دوقلوی نیویورک در سال 1380، آمریکا بهانه ای پیدا کرد و افغانستان را اشغال کرد. بعد از 20 سال مرداد در سال 1400 افغانستان از طریق انعقاد یک قرارداد محرمانه با 83 میلیارد دلار تجهیزات نظامی پیشرفته و تعهد طالبان به اطاعت از دستورات واشنگتن برای اجرای توطئه های واشنگتن به طالبان واگذار شد.

* سابقه ورود اتباع افغانستانی به ایران نسبت به گذشته تفاوت چشمگیری داشته است. متجاوزان طالبان به صورت گروهی وارد ایران شدند، به طوری که تعداد اتباع افغانستان در ایران در مدت کوتاهی از چند صد هزار نفر به بیش از 10 میلیون نفر رسید و بسیاری از روستاها و شهرهای کوچک در حومه ایران در دسترس آنها قرار گرفت. شهرهای بزرگ و مراکزی که نسبت به دستگیری اتباع افغانستان حساس بودند، در مشهد، شیراز و کرمان، عوامل نفوذی طالبان در اثر انفجارها و تیراندازی های متعدد و همچنین عملیات تروریستی، سرقت، تجاوز به نوامیس، عملیات قاچاق و تحت کنترل درآوردن شهر کشته و وحشت زده شدند. نبض اقتصاد ایران در بسیاری از شهرها و ایجاد زمینه تهدیدات امنیتی از جمله پیامدهای حضور گسترده این مهمانان ناخوانده.

*خب یکی که برای اتباع افغانستانی در حرم امام جلسه می گذارد و با حرکتی مطمئن به آنها می گوید: «تبلیغات بی دلیل علیه مهاجران افغانستانی باید خنثی شود و شاید برگزاری این جلسه در این شرایط به معنای گفتن این تبلیغات بوده است». اشتباه است» و سپس از فاطمیون و خدمات او به دفاع مقدس می گوید تا به این سؤال اساسی پاسخ دهد: چگونه می توان با فاطمیون که همه ما قدردانش هستیم، به طالبان مزاحمان اجازه داد تا این همه جنایت و تهدید علیه امنیت ملی ایران عزیز انجام دهند. ? مقایسه کنیم؟

*یا از افکار عمومی مردم ایران که به اتفاق آرا خواهان اخراج اتباع غیرقانونی افغانستان هستند اطلاع ندارید. در این صورت شما حق اظهار نظر در این مورد را ندارید یا می دانید که بر خلاف میل مردم ایران از کسانی که امنیت کشور را تهدید می کنند حمایت می کنید که باید در جهت مخالف آن را بپذیرید. بر اساس خواست مردم عمل می کنند.

* چنین فردی چگونه می تواند به خود حق بدهد که سخنان کسانی را که در مورد تهدید اتباع غیرمجاز افغانستان هشدار داده اند دروغ تلقی کند و در عین حال از انتساب خود به امام خمینی (ره) صحبت کند؟ املاک و مستغلات انگیزه شما را برای حمایت از گروه هدف خود برای تقویت بازار شما می داند. جزئیات را علنی نکنید عمل تشریفاتی ساخت ضریح امام سعادزیت برای عبرت گرفتن از گذشته کافی نیست؟!

2727

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما