دانستنی ها

هشدار در مورد وبا؛ علائم این بیماری چیست؟

محمدرضا سربازی، مدیر گروه پیشگیری و کنترل بیماری های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وبا را یکی از بیماری های اسهالی برشمرد که از گذشته تاکنون اپیدمی های اسهالی زیادی را به همراه داشته است.

گزارش مهر وی با اشاره به اینکه هر ساله با گرم شدن هوا شرایط برای رشد میکروب ها در محیط فراهم می شود و افراد بیمار می شوند، خاطرنشان کرد: امروزه با شناسایی زودهنگام بیماری و درمان بیماران، میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری افزایش یافته است. بسیار کاهش یافته است.

مدیر گروه پیشگیری و کنترل بیماری ها، معاون بهداشتی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص راه های انتشار این بیماری گفت: میکروبی که عامل بیماری وبا است فقط در انسان ایجاد بیماری می کند و از طریق مصرف مواد آلوده سرایت می کند. غذا. آب و غذا از مدفوع افراد مبتلا. در برخی موارد، این بیماری از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

وی با بیان اینکه مهم ترین راه ورود باکتری وبا به بدن انسان است، تاکید کرد: در بحث پیشگیری از این بیماری باید به این نکته توجه شود.

سربری با بیان اینکه دوره کمون وبا 1 تا 3 روز است، گفت: این دوره می تواند از چند ساعت تا 5 روز طول بکشد. علائم این بیماری معمولا دو تا سه روز طول می کشد، اما در برخی از بیماران می تواند تا پنج روز ادامه یابد.

به گفته وی، اکثر بیماران از زمان شروع بیماری تا چند روز پس از بهبودی می توانند بیماری را به دیگران منتقل کنند اما درمان با آنتی بیوتیک های مناسب با تجویز پزشک می تواند در کاهش طول مدت علائم و گسترش بیماری موثر باشد.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های وزارت بهداشت با اشاره به علائم شایع این بیماری گفت: تنها تعداد کمی از بیماران وبا علائم شناخته شده ای مانند اسهال آبکی رنگ برنج، استفراغ و کاهش قدرت را تجربه می کنند. . آب بدن

به گفته سربری، سایر بیماران ممکن است اسهالی داشته باشند که با سایر بیماری های اسهالی قابل تشخیص نباشد و حتی برخی علائم بیماری را نداشته باشند. بنابراین رعایت بهداشت عمومی در پیشگیری از عفونت بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: نوع علامتی بیماری با اسهال برنج مانند، براق، حجیم، آبکی، بدون تب و گرفتگی شکم شروع می شود. مدفوع بیمار به شکل مایع شفافی به نام آب برنج است که معمولاً بی بو یا با بوی کمی ماهی است که با مخاط سفید رنگ آمیزی شده است.

این سرباز استفراغ که می تواند شدید باشد و گرفتگی دردناک در پاها را از دیگر علائم وبا برشمرد.

به گفته وی، بیماران بدحال مبتلا به نوع شدید این بیماری به دلیل اسهال و استفراغ می توانند تا 10 درصد وزن خود را از دست بدهند. ممکن است خواب‌آلود یا بی‌هوش شوند و در چنین شرایطی فرد باید فوراً به مرکز بهداشت منتقل شود، زیرا درمان دیرهنگام یا عدم درمان می‌تواند منجر به مرگ شود.

سرباری همچنین به شهروندان توصیه کرد: برای حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری های قابل انتقال از طریق آب و غذا از جمله وبا نکات زیر در منزل، مقاصد تعطیلات، پارک ها، مسافرت ها و … رعایت شود. در صورت عفونت: در صورت ابتلا به اسهال سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنید.

توصیه های مهم برای محافظت از خود در برابر وبا

1- همیشه از آب لوله کشی تصفیه شده استفاده کنید و اگر از سلامت آب مطمئن نیستید و مجبور به استفاده از آب چاه، تانکر بدون کلر، چشمه و قنات هستید، ابتدا آب را به مدت نیم ساعت بجوشانید و بعد از مصرف مصرف کنید. سرد شده پایین یا کلرزنی

2- از کپک و یخ کارخانه غیربهداشتی استفاده نکنید زیرا ممکن است آب مصرفی در مراحل تولید و عرضه به میکروب وبا یا سایر میکروب ها آلوده شود.

3- در سفر آب و غذای سالم و سالم به همراه داشته باشید، از نوشیدنی ها و مواد غذایی با بسته بندی ایمن و بهداشتی استفاده کنید، در رودخانه ها و آب های مشکوک شنا نکنید.

4- از نوشیدن آب مشکوک در پارک ها، باغ ها و فضاهای سبز خودداری کنید و از نوشیدن آب از منابع آب خیابانی که از لیوان های معمولی استفاده می شود خودداری کنید.

5- از مصرف غذاهای آماده، آب میوه و آب هویج، آب زرشک، اکسیر، فالوده، بستنی های غیر پاستوریزه و غیر کارخانه ای، لپه، ساندویچ، سالاد و سایر غذاها و نوشیدنی هایی که به صورت جداگانه توسط دستفروشان به فروش می رسند، خودداری کنید.

6- قبل از مصرف سبزی و صیفی جات حتما آنها را ضدعفونی کنید و پس از شستن و ضدعفونی با محلول های استاندارد مصرف کنید.

7- هنگام خرید از قرار دادن اقلامی مانند غذا و نان که قابل شستشو و پخت مجدد نیستند در کنار میوه ها، سبزیجات و گوشت خام شسته نشده خودداری کنید.

8- تا حد امکان از غذاهای خانگی استفاده کنید.

9- از قرار دادن سبزیجات و میوه های شسته نشده و استریل نشده در یخچال جدا خودداری کنید.

10- قبل از غذا خوردن و دست زدن به غذا دست های خود را با آب و صابون بشویید.

11- قبل از غذا خوردن یا شیر دادن به نوزاد حتما دست های خود را با آب و صابون بشویید.

12- پس از رفتن به توالت، شستن و تمیز کردن نوزاد و پس از دست زدن به غذاهای خام مانند سبزیجات، گوشت، ماهی و مرغ دست های خود را با آب و صابون بشویید.

13- ضمن رعایت بهداشت فردی از شنا در استخرها، رودخانه ها، نهرها یا نهرهای کثیف خودداری کنید.

14- از خوددرمانی پرهیز کنید و به یاد داشته باشید که آنتی بیوتیک مناسب باید توسط پزشک تجویز شود.

15- از آنجایی که ممکن است بیماری تا چند روز پس از بهبودی به دیگران سرایت کند، بیمار و اطرافیانش باید تا چند روز پس از بهبودی نکات بهداشتی را رعایت کنند.

16- از آنجایی که مهمترین مشکل اساسی وبا از دست دادن جدی مایعات و الکترولیت در بدن است، لازم است قبل از بردن بیمار به پزشک، مایعات فراوان و محلول ORS داده شود.

17- در صورت مشاهده هر موردی از اسهال در اسرع وقت به مرکز بهداشت مراجعه نمایید.

18- اگر فرد مبتلا به وبا به موقع به پزشک مراجعه کند، درمان قطعی این بیماری امکان پذیر است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا