علیرضا هادی نسبت به استفاده از خمیردندان زغالی هشدار داد و گفت: در تبلیغات اعلام می کنند که این خمیردندان ها باعث سفید شدن دندان ها می شود اما متاسفانه استفاده طولانی مدت از آنها باعث سایش، حساسیت و تغییر رنگ بیشتر دندان ها نسبت به قبل می شود. .

به گزارش ایرنا، وی با یادآوری اینکه استفاده از نخ دندان بعد از غذا بسیار مهم است، یادآور شد: فضای بین دندانی را نمی توان با مسواک تمیز کرد و بیشتر افراد به دلیل استفاده نکردن از نخ دندان دچار پوسیدگی بین دندانی می شوند.

این متخصص دندانپزشکی با بیان اینکه فرهنگ سازی بهداشت دهان و دندان به ویژه در گروه سنی 6 تا 12 سال مهم است، خاطرنشان کرد: نهادینه شدن بهداشت دهان و دندان سرمایه گذاری بلندمدت ارزشمندی برای سلامت جامعه است. زیرا سلامت دندان ها بر تغذیه و تغذیه و در نهایت سلامت فرد تاثیر می گذارد.

هادی در مورد واتر جت‌های دندانی که ابزاری کاربردی در بهداشت دهان و دندان هستند که از فشار آب برای تمیز کردن نواحی بین دندان‌ها و لثه استفاده می‌کنند، استفاده از این ابزار را برای بیماران دارای ایمپلنت، بریج دندان و موارد مشابه توصیه کرد. زیرا نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان ها کافی نیست.

به گفته هادی، تحقیقات نشان می دهد بیمارانی که از این دارو استفاده می کنند، سلامت لثه و استخوان فک بهتری دارند.

لزوم استفاده از دهانشویه بدون الکل

مدیر گروه پروتزهای دندانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه دهانشویه ها به دو دسته درمانی و غیردرمانی تقسیم می شوند، گفت: دهانشویه های درمانی (کلرهگزیدین و پروبیوتیک ها) توسط دندانپزشک برای یک هدف خاص و برای یک هدف خاص تجویز می شود. و مدت زمان محدود از زمان شما

هادی با بیان اینکه دهانشویه های غیر درمانی دارای ترکیبات مختلفی هستند، افزود: این دهانشویه ها باید حاوی فلوراید باشند و مصرف آن در سنین 6 تا 12 سال توصیه می شود.

او هشدار داد که هنگام خرید دهانشویه، همیشه دهانشویه ای بخرید که الکل نداشته باشد. زیرا تماس با انواع الکل با محتوای الکل بالا در مخاط دهان باعث ایجاد مشکلات مرتبط با سرطان می شود.

با توجه به روش‌های مختلف جایگزینی دندان‌های از دست رفته، بیماران به دو دسته کاملاً زنانه و نیمه دندانی تقسیم می‌شوند که بر اساس نظر متخصص با پروتزهای دندانی ثابت یا متحرک درمان می‌شوند.

درمان دندانپزشکی برای بیماران نیمه بی دندانی

به گفته وی، در بیماران نیمه بی دندان (افراد دارای چند دندان) بسته به شرایط بیمار و محل بی دندانی می توان از هر دو نوع پروتز (ثابت یا متحرک) استفاده کرد. اگرچه هزینه پروتزهای متحرک کمتر از پروتزهای ثابت است، اما محبوبیت چندانی در بین این افراد ندارند.

هادی با اشاره به اینکه در درمان بیماران نیمه بی دندان از پروتزهای ثابت استفاده می شود، یادآور شد: این پروتز به صورت بریج به سایر دندان های بیمار متصل می شود. البته استفاده از این روش بستگی به نظر دندانپزشک دارد و ممکن است برای هر فردی معتبر نباشد.

وی در خصوص استفاده از پروتزهای مبتنی بر ایمپلنت در درمان پروتز دندان گفت: در این روش پیچ هایی به نام ایمپلنت برای ریشه دندان های از دست رفته در استخوان فک بیمار قرار می گیرد و روی آن روکش یا پروتز قرار می گیرد.

درمان بیماران کاملاً بی دندانی

به گفته مدیر گروه پروتز دندان دانشگاه، پروتز و ایمپلنت متحرک در بیماران کاملا بی دندان قابل استفاده است.

وی پروتز متحرک (دست مصنوعی) را یک روش درمانی نسبتاً سریع و کم هزینه دانست که در آن فرد به سرعت دندان می‌گیرد و در عین حال دچار عوارضی مانند لق شدن (لقی) پروتز و از بین رفتن استخوان فک می‌شود. در درازمدت، نشان می‌دهد که این پروتزها می‌توانند ظرف پنج تا هفت سال جایگزین شوند.

هادی اظهار داشت: استفاده از ایمپلنت باعث افزایش پایداری و کیفیت پروتز متحرک در دهان این بیماران می شود.

به گفته وی، از مزایای این روش می توان به قرار دادن دو تا چهار ایمپلنت در فک پایین این بیماران و معمولاً چهار ایمپلنت در فک بالا و قرار دادن پروتز متحرک روی آنها، کاهش عوارض و مشکلات، اطمینان از پایداری بهتر پروتز، اشاره کرد. و کنترل از دست دادن استخوان فک. از پروتزهای متحرک سودمندتر است.

این متخصص که در زمینه پروتز و ایمپلنت دندان کارشناس است، خاطرنشان کرد: برای ارتقای کیفیت درمان می توان با شش یا هشت ایمپلنت پروتز ثابت برای بیمار ساخت که بیشترین شباهت به وضعیت دندان های پر است. هیچ حرکتی در پروتز وجود ندارد و فرد می تواند کیفیت بالایی را تجربه کند.

منع درمان با پروتزهای مبتنی بر ایمپلنت

در حالی که هادی استفاده از داروهای کنترل نشده دیابت و پوکی استخوان را از ممنوعیت های درمان ایمپلنت برشمرد، اما خاطرنشان کرد: درمان ایمپلنت برای سایر بیماری ها منع مطلق وجود ندارد.

وی دیابت کنترل نشده را باعث افزایش احتمال رد ایمپلنت دانست و قبل از شروع درمان، میانگین قند خون سه ماهه (HBA 1 C) بیمار بررسی می شود که باید زیر هفت باشد. در صورت بالاتر بودن، بیمار باید با متخصص غدد مشورت کند و پس از کنترل قند خون، درمان ایمپلنت انجام شود.

به گفته این مدرس دانشگاه، پوکی استخوان مانع از تجویز ایمپلنت نمی شود، اما داروهای مرتبط با آن خطر جراحی ایمپلنت را افزایش می دهد، بنابراین باید این داروها به مدت شش ماه تا دو سال قطع شود و سپس با مشورت با پزشک این داروها قطع شود. پزشک مربوطه جراحی ایمپلنت انجام می شود.

هادی با تاکید بر این مطلب افزود: مصرف داروهای پوکی استخوان در طول دوره تا زمان بهبودی جراحی ایمپلنت قطع شود و در پایان این مدت بیمار می تواند با هماهنگی پزشک که نسخه را نوشته است مجددا مصرف دارو را ادامه دهد.

مدیر گروه پروتزهای دندانی دانشگاه با بیان اینکه یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش خطر درمان ایمپلنت سیگار است، گفت: در دوران طلایی نقاهت (2 هفته قبل و 2 هفته بعد از عمل) سیگار باید قطع شود. موفقیت درمان

وی کیفیت و کمیت (بافت و حجم) استخوان فک بیمار را در موفقیت درمان ایمپلنت موثر برشمرد و یادآور شد: در صورت مناسب نبودن استخوان فک ابتدا و پس از بهبودی باید درمان های جانبی (پیوند استخوان) انجام شود. ایمپلنت انجام می شود.

به گفته این متخصص، پیوند استخوان می تواند جزئی (با استفاده از پودر استخوان) یا گسترده (برداشتن استخوان از سایر قسمت های بدن بیمار) باشد. پیوند در مقیاس بزرگ در بیمارانی انجام می شود که برای مدت طولانی بدون دندان بوده اند و هر چه از دست دادن استخوان بیشتر باشد، درمان ایمپلنت پیچیده تر و دشوارتر می شود.

هادی با اشاره به اینکه ترجیحاً درمان ایمپلنت باید بعد از سن رشد فرد (18 تا 25 سالگی) انجام شود، یادآور شد: درمان ایمپلنت در برخی افراد زودتر و در شرایط خاصی قابل انجام است، اما وضعیت بیمار به طور مرتب کنترل می شود. .

ضرورت رعایت بهداشت در درمان پروتزهای دندانی

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش مهم بهداشت دهان و دندان در سلامت انسان یادآور شد: عدم رعایت بهداشت منجر به افزایش پوسیدگی دندان، کشیدن دندان و در نهایت بی دندانی می شود.

به گفته وی، افرادی که دارای پروتزهای پیشرفته دندانی (ایمپلنت) هستند نیز باید از نخ دندان، صاف کننده های فوق العاده، دهانشویه و واتر جت استفاده کنند و هر شش تا 12 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنند.

هادی به اعضای جامعه توصیه کرد: با رعایت بهداشت و مسواک زدن حداقل دو بار در روز (صبح و شب) از دندان های طبیعی خود مراقبت کنند.

هادی با اشاره به وجود تبلیغات مختلف برای انواع خمیردندان، تاکید کرد: مسواک زدن مهمتر از نوع و برند خمیر دندان است.

وی به مردم توصیه کرد: هنگام خرید خمیردندان، خمیر دندان مورد تایید وزارت بهداشت و انجمن های داخلی و خارجی را خریداری کنید. حاوی فلوراید است که به تقویت مینای دندان کمک می کند. البته افرادی که دندان های حساس دارند می توانند از خمیر دندان های ضد حساسیت استفاده کنند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما