در این مقاله آمده است؛

در نهایت انتظارات و مصوبه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس محقق شد بازنگری قانون عفاف و حجاب بر اساس اصل هشتاد و پنجم قانون اساسیکه به «قانون حمایت از خانواده از طریق فرهنگ و حجاب» تغییر نام یافت، در جلسه علنی روز گذشته مجلس رأی‌گیری و پس از تصویب به شورای نگهبان ارسال شد.

این لایحه در پنج فصل و 72 ماده تدوین شد که نیمی از آن در یک فصل به جرایم و مجازات ها مربوط می شود. چهار فصل اول این لایحه سال‌هاست که اجرا می‌شود و حاوی وظایف و دستورالعمل‌هایی است که در نهایت برای حسابداران و تولیدکنندگان داده‌ها دردسر ایجاد می‌کند و احتمالاً بار مالی گزافی را تحمیل می‌کند. احتمالاً چند ستاد و شورا به تعداد زیادی ستاد و شورا اضافه شود و شاهد بروکراسی بزرگتر و شکست خورده باشیم.

اگر به این موضوع دقت کنید، دلیل فوریت این لایحه احتمالاً دقیقاً دستاوردی است که بر اساس چهار فصل اول این لایحه حاصل شده است. مضمونی مذهبی-فرهنگی که در دهه اول انقلاب به شدت مورد حمایت عرف و جامعه قرار گرفت و مقاومت و عدم همراهی را نیز با کشف حجاب رضاخان در دستور کار قرار داد، اکنون به گرهی در مراجع متولی تبدیل شده است. آن نیاز به اختیار در جهت مخالف دارد. اینجوری بود

تصویب 35 ماده به عنوان بخشی از گسترش فرآیندهای اداری و آماری و 3 ماده6 ماده به مجازات یک مشکل فرهنگی و مذهبی که نتیجه آن از امروز مشخص است; جرم انگاری دین
مگر اینکه فرض کنیم این طرح درآمدزایی توجیه جدی پیدا کند.

اصولاً مسایل فرهنگی و ارزش‌های دینی باید از طریق جامعه‌پذیری مناسب و فرهنگ‌سازی مورد حمایت جامعه، به‌جای اجبار، حبس، جریمه نقدی و ممنوعیت خروج از کشور، به صورت بین نسلی منتقل شود. احتمالا موافقان طرح برای رد این سوال به 35 ماده اول مراجعه می کنند و می گویند کارهای فرهنگی هم دیدیم. از امروز که نتیجه را می بینید مشخص است که جز هزینه برای نظام مستقر و مردم چیزی به همراه ندارد. ای کاش سازوکاری ایجاد شود که مسئولیت تدوین کنندگان و برنامه ریزان قوانین را در نظر بگیرد.

باید پذیرفت که امروزه با نسل هایی از کودکان و مردم مواجه هستیم که دیدگاه های متفاوتی نسبت به مسائل دینی و فرهنگی دارند. انتقال همه تغییرات در وضعیت یک جامعه به آن سوی مرزها و دشمنان امکان پذیر نیست. گاهی باید به این مواضع و کریدورهای تصمیم گیران و چگونگی ایجاد شکاف بین جامعه و دولت نگاه کرد. مثلاً تدوین مواد و کلیات این لایحه پشت درهای بسته و برچسب زدن به اندیشمندان، افراد و کارشناسانی که هیچ ربطی به این دالان ها ندارند و دلسوز دین و ایران هستند، مصداق خروار است.

بسیاری از مواد مصوب این قانون نوعی انحراف از سنت قانون نویسی تلقی می شود. اگرچه در جوامع پیشرفته با خستگی تدوین و قانونگذاری مواجه هستیم، اما در ایران تدوین و قانونگذاری به صورت دستی انجام می شود. متأسفانه نگارش قوانین، تبصره‌ها، لوایح و پیش‌نویس‌ها در همه موضوعات به امری پیش پا افتاده تبدیل شده است و امروزه با مشکل تورم قانون‌گذاری مواجه هستیم که در عمل منجر به تعارض قوانین و ایجاد دالان‌های سوء استفاده، خودسری و خودسری می‌شود. اجرای قانون

امروز نظام با مشکلی مواجه است که ناشی از تندروی ها و خودسری های فراوان است که به نظر می رسد توجیه قانونی دارد.

از نویسندگان این لایحه باید پرسید: کدام یک از سی و پنج ماده اصلی این لایحه در این چهار دهه با شدت و ضعف در دستگاه ها اجرا نشده است؟ چه سیستم استخدام و گزینش به غیر از آنچه در این مقالات ذکر شده کار می کند و نتیجه چه بوده است؟ مسئله وضع قوانین چنان شکل ظریفی به خود گرفته است که عنوان لایحه را به راحتی می توان تغییر داد. انگار باید خیاط شود تا مشتری پسندتر شود.

تصور کنید کشوری قانون حمایت خانواده مضاعف دارد! این یک فاجعه است علاوه بر این فاجعه که خانواده و مشکلاتی که امروز ما را درگیر کرده است به روی مسئله حجاب و عفاف باز است. بهتر بود قانون نویسان این جسارت را داشتند که هم نام خود را حفظ کنند و به خانواده پناه نبرند، چرا که بسیاری از مشکلات پیرامون خانواده ها در ایران ربطی به موضوع حجاب و عفاف ندارد، بلکه ارتباط مستقیمی با هم دارند و ارتباط مستقل با عملکرد معیوب چنین نویسندگان قانون. ما با انفجار قوانین در حوزه خانواده مواجه هستیم، اما از نظر اثربخشی کجا هستیم؟ خوب، همه چیز روشن است.

حتی اگر منتقدان سیاست رسمی را نیرویی تصور کنیم که از سر خصومت به سبک زندگی منحرف از گفتمان رسمی روی آورده اند، باز هم راه مقابله با این موضوع از طریق قانون گذاری نیست. همانطور که دشمن با تمرکز بر فرهنگ توانست اقلیت را به سمت حجاب و عفاف هجوم آورد، احتمالاً با کار مستمر و فرهنگی، اقلیت را به اکثریت تبدیل خواهد کرد. آیا پس از اینکه دشمن خیانتکار اکثریت آن اقلیت را شکست داد، همچنان به نوشتن قوانین متوسل می شوید؟ با پذیرش، تکمیل و جریمه افراد و دستورات کلی به ادارات و موسسات وصول بدهی جهت حسابداری؟

برای یک معضل فرهنگی، اجتماعی و دینی که باید با تبیین صحیح و فرهنگ سازی در بستری صلح آمیز و به دور از چنین مناطق حاشیه ای حل شود، در نهایت توسل تصمیم گیرندگان به مجازات و مجازات راهی است که به ترکستان منتهی می شود. پس از جرم انگاری امر دینی، چیزی از امر دینی باقی نمی ماند.

مثل همه جاده های پیموده شده وضعیت ما بعد از نیم قرن همین است! متأسفانه مسئله حجاب نباید به یک موضوع سیاسی تبدیل می شد که به هر حال شد، اما مهمترین اقدام برای حفظ حجاب و عفاف، قانون نویسی نیست، بلکه تلاش برای بازگرداندن این مسائل به جنبه غیرسیاسی خود است. این قانون به عنوان برگ زرین دیگری از دستاوردهای مجلس انقلاب به زودی بر دوش انقلاب، اسلام و ملت ایران خواهد نشست و متأسفانه دشمن خیانتکار عامل اصلی آن خواهد بود.

۲۳۳۰۲

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *