پدیده علیه یا علیه بشریت؟
رسانه های داخلی و خارجی هر از گاهی مقوله مهم هوش مصنوعی را برجسته و مرور می کنند. در این میان، در حالی که یکی در دو سال گذشته، هنرمندان اغلب به هوش مصنوعی اعتراض کرده، از آن انتقاد کرده و با ذکر دلایل آن را خطرناک توصیف کرده اند.
به گزارش ایلنا، گای چمبرز (ترانه سرا و شاعر معاصر) یکی وی یکی از آخرین افرادی است که با ارائه توضیحات و ارائه دلیل و مثال توضیحات مهمی در مورد هوش مصنوعی و خطرات و مضرات آن ارائه کرد.
باید بگویم گای چمبرز یکی او یکی از پرفروش ترین ترانه سرایان پاپ جهان و بریتانیا است و اشعار و آهنگ های متعددی برای خوانندگانی مانند مارک رونسون، آناستازیا و کتی ملوا سروده است.
این ترانه سرا در آخرین گفتگوی خود با خبرگزاری گاردین به تحلیل موضوع هوش مصنوعی و کاربرد آن در شعر و ادبیات پرداخت.
گای چمبرز در ابتدا هجوم هوش مصنوعی در صنعت موسیقی را با توجه به پتانسیل آن برای جایگزینی ترانه سراها “وحشتناک” توصیف کرد.
چگونه می توانید آلبوم اصلی را از آلبوم سابالترن در آینده تشخیص دهید؟
گای چمبرز که بیش از دو دهه است به صورت حرفه ای و مستمر در عرصه ترانه سرایی فعالیت می کند، ادامه می دهد: فکر می کنم در آینده به مرحله ای می رسیم که باید شخصیت هایی را پیدا کنیم که از وجود پتانسیل انسانی بهره برده باشند. ، برای اثبات وجود یک آلبوم واقعی. مثلاً باید ثابت شود که اشعار یک اثر خاص را یک ترانه سرا نوشته است نه هوش مصنوعی! یا باید شواهد روشنی وجود داشته باشد که یک اثر توسط یک هنرمند واقعی ساخته و تنظیم شده است.
هوش مصنوعی قرار است جایگزین ترانه سرایان واقعی شود
چمبرز می افزاید: «آنچه آن را حتی خطرناک تر می کند، پویایی وحشتناکی است که وجود دارد.» به دلیل این سرعت و شتاب، هوش مصنوعی ممکن است در آینده جایگزین ترانه سراها شود.
چمبرز گفت: با هوش مصنوعی، هر شخصی میتواند آهنگی را با سرعت 100 ضربه در دقیقه روی یک سکو یا اتاق خاص قرار دهد و آهنگی شبیه به آهنگهای خودم بخواند. چیزی که فرآیند تولید یک اثر را بدون استفاده از نیروی انسانی کامل می کند.
این ترانه سرا در ادامه توضیحات خود به قالب های شعری پرطرفدار در بازار موسیقی و ادبی اشاره می کند و می گوید: پیشرفت هوش مصنوعی به حدی است که می توانیم از او بخواهیم برایمان غزل بخواند و یک غزل برایمان بخواند. یک زمان بسیار کوتاه درست مثل این است که به یک فروشگاه بروید و فست فود بخواهید و تا چند دقیقه دیگر برای ما سرو شود. باید بگویم با هوشمند شدن هوش مصنوعی شاهد اتفاقات جدی تری خواهیم بود که ما را شگفت زده خواهد کرد.
پلتفرم خطرناک یوتیوب
چمبرز کمی پیشتر در مورد هوش مصنوعی صحبت کرد یکی سیستم هوش مصنوعی به نام “DreamTrack” در یوتیوب، ترتیب موسیقی کاربران را می سازد و تنظیم می کند. در این فرآیند تنها سه خواننده اجازه داده اند از صدای خود در خلق آثار توسط کاربران استفاده شود. شرایط به گونهای است که وقتی یوتیوب را در سکوت مرور میکنیم، با انبوهی از نسخههای کاور مواجه میشویم که بدون اجازه هنرمندان و سازندگان آنها با صدای افراد و خوانندگان دیگر پوشش داده شده است. این تنوع به حدی است که گاهی آثار کپی شده و مصنوعی را نمی توان از قطعات واقعی و اصلی تشخیص داد.
آیا هوش مصنوعی خلاقیت انسان را ارتقا می دهد؟
لیور کوهن (مدیر عامل و مدیر عامل این پلتفرم هوش مصنوعی) در مراسم راه اندازی DreamTrack در ماه نوامبر گفت: «هوش مصنوعی برای تقویت خلاقیت انسان طراحی شده است، نه جایگزین آن».
همین هفته گذشته، Chambers of Confetti Institute of Creative Technologies به کارآموزان صنعت موسیقی و سرگرمی توصیه کرد که به استودیوها رفته و از امکانات واقعی موسیقی برای خلق آثار خود استفاده کنند.
لازم به ذکر است که “Confetti” سازمانی است که به حمایت از افراد محروم که تحصیلات عالی و حرفه ای را گذرانده اند، اختصاص یافته است.
چمبرز میگوید: «ما در حال حاضر آنقدر از نرمافزار استفاده میکنیم که هوش مصنوعی احتمالاً کمک میکند، و به همین دلیل است که این روزها تولید آهنگها و آلبومهای آنالوگ کاملاً ارگانیک بسیار دشوار است.
کمی در مورد مزایای هوش مصنوعی
این شاعر و ترانه سرا به فواید هوش مصنوعی نیز پرداخته است. می گوید: البته استفاده از این گزینه مزیت هایی هم دارد. من فکر میکنم ارتباطات باورنکردنی بین دستههای مختلف با هوش مصنوعی وجود خواهد داشت که حتی اگر الان در مورد آن صحبت کنیم، باورنکردنی خواهد بود. آنچه برای من مسلم است این است که این روش را مملو از خطرات بالقوه زیادی می بینم. من نگرانم که نوازندگان، آهنگسازان و تنظیم کنندگان تنبل شوند. البته اگر در صنعت موسیقی و تجارت آن تنبل باشیم، به جایی نمی رسیم.
چمبرز به نوازندگان جوان توصیه می کند که انعطاف پذیر باشند.
آرشه واقعی را روی ساز واقعی بکشید
می فرماید: تا آنجا که ممکن است مهارت کسب کنید; زیرا ما همیشه به افراد متخصص در زمینه هنر و موسیقی نیاز خواهیم داشت. این مورد در گذشته بوده است و با توجه به حجم آثار با کیفیتی که در تاریخ موسیقی ایجاد شده است، میتوان دریافت که هوش مصنوعی هرگز جایگزین خوبی برای نیروی انسانی نخواهد بود. بنابراین پیام اصلی من به نوازندگان جوان این است که تا آنجا که ممکن است طناب زدن را بر روی ساز واقعی خود بیاموزند و برای کاری که انجام می دهند تخصص و مهارت لازم را کسب کنند.
سخنان مدیر یک موسسه آموزشی معتبر
کریگ چتل، موسس موسسه Confetti نیز می گوید: از هوش مصنوعی می توان به عنوان یک نیروی خوب برای بهبود موسیقی استفاده کرد.
وی می افزاید: در این زمینه یکی یکی از کارها جلوگیری از کارهای تکراری هنگام خلق اثر است. اینکه برخی از کارها با هوش مصنوعی انجام می شود به این معناست که هنرمند زمان بیشتری برای بیان خلاقیت خود در بخش های مهم تری دارد و می تواند توجه و تمرکز بیشتری را به آن اختصاص دهد. بنابراین این بدان معناست که هوش مصنوعی می تواند به عنوان یک دستیار یا کمک کننده عمل کند و اگر این کار را انجام ندهد با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.
ریگل می گوید: «در نهایت، هیچ جایگزینی برای انجام واقعی کارها وجود ندارد، و دانشجویانی که می خواهند ترانه سرا، مجری و تهیه کننده شوند باید از استودیوهای ضبط کالج و مکان هایی که رویدادهای زنده را به روش های سنتی میزبانی می کنند، استفاده کنند.
او یادآور می شود که هوش مصنوعی در صنعت سینما و تلویزیون نیز مشکلاتی ایجاد کرده است. سال گذشته ترانه ای که توسط هوش مصنوعی با همکاری دو خواننده معروف قلابی تولید شده بود منتشر شد در حالی که هنوز قانون مشخصی در مورد آن وجود نداشت.
راه اندازی کمپین هنر انسانی
پس از مشکلات متعدد ناشی از جعل و تکثیر آثار هنری مبتنی بر هوش مصنوعی، انجمن صنعت ضبط آمریکا سرانجام کمپین “هنر انسانی” را برای محدود کردن استفاده از این پدیده نوظهور راه اندازی کرد.
یکی یکی از اصول اصلی این کمپین عبارتی در حمایت از تولید انسانی است که به شرح زیر ارائه شده است. مردم با آثاری که هنرمند بر اساس تجربیات زندگی و کاری او خلق می کند، ارتباط عمیقی ایجاد می کنند. یعنی تجسم تجربیات، ادراکات و نگرش های زیسته دیگران است.
در ادامه این اصل گفته می شود: فقط انسان است که می تواند آثاری با معنای مشخص و واقعی بیافریند و اهداف مورد نظر خود را به طور کامل محقق کند.
قوانین جدیدی برای مقابله با هوش مصنوعی وضع کنید
از سوی دیگر، سال گذشته اتحادیه موسیقیدانان ایالات متحده با استودیوهای هالیوود به توافق رسید تا قوانین و مقرراتی را برای محدود کردن استفاده از هوش مصنوعی معرفی کند.
اتحادیه موسیقی دانان در بریتانیا اعضای خود را ملزم به کسب مجوز برای کار و تولید آثار و همچنین آموزش مبتنی بر هوش مصنوعی کرده است.
نوازندگان و شرکت های فناوری به طور فزاینده ای در حال آزمایش هوش مصنوعی هستند.
یکی از اتفاقات خوبی که در زمینه هوش مصنوعی رخ داد، ساخت دهمین سمفونی بتهوون در سال 2021 بود. نکته اینجاست که یک مدل هوش مصنوعی برای تکمیل و بازسازی تمام آثار قرن نوزدهم ایجاد شد که به نتایج مثبت نیز منجر شد. با این حال، اگر به روند کلی هوش مصنوعی نگاه کنیم، متوجه می شویم که تا به امروز، معایب هوش مصنوعی بیشتر از مزایای آن بوده است.
درباره گای چمبرز
گای چمبرز یکی شما یکی از مهم ترین ترانه سراها و آهنگسازان امروزی جهان محسوب می شوید. او که تجربه همکاری با مشهورترین خوانندگان جهان را داشته، همواره در پی بروز خلاقیت های جدید و خلق آثار جدید بوده است. که البته موفق شد. اکثر آثار برجسته این سال ها نام چمبرز را به عنوان آهنگساز یدک می کشند. او موسیقی را از جوانی شروع کرد و اولین گروه خود را در سن 16 سالگی تشکیل داد. سپس به مدرسه موسیقی رقص رفت و در آنجا نواختن پیانو و آهنگسازی را آموخت. در سال 1992 او گروه حرفه ای خود را تشکیل داد و بلافاصله پس از آن، پنج آهنگ از اولین آلبوم او در جدول 100 آلبوم برتر انگلستان قرار گرفت. گای چمبرز با خوانندگان مختلفی همکاری کرد و این فعالیت ها تا به امروز ادامه دارد.
۲۲۰۵۷