دانستنی ها

هشدار به علاقه مندان به خالکوبی؛ 21 درصد بیشتر خطر ابتلا به سرطان!

خالکوبی در چند دهه اخیر بسیار محبوب تر از همیشه شده است. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات پیو، 32 درصد از بزرگسالان آمریکایی حداقل یک خالکوبی و 22 درصد بیش از یک خالکوبی دارند. اکنون که خالکوبی از نظر اجتماعی قابل قبول تر است، به نظر می رسد همه از ستاره های پاپ گرفته تا سیاستمداران خالکوبی دارند.

به گفته ماهیلاتو، در کنار افزایش محبوبیت جهانی خالکوبی، افزایش بی‌توجهی در موارد لنفوم بدخیم، نوعی سرطان سیستم لنفاوی، نیز مشاهده شده است. در یک مطالعه جدید، محققان دانشگاه لوند در سوئد این دو مورد را بررسی کردند تا ببینند آیا ارتباطی بین آنها وجود دارد یا خیر.

کریستل نیلسن، استادیار اپیدمیولوژی در دانشگاه لوند و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت:

“ما افراد مبتلا به لنفوم را از روی سوابق شناسایی کردیم. سپس این افراد با گروه کنترل هم جنس و سن اما بدون لنفوم مطابقت داده شدند.”

سیستم لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی است. این سیستم سطح مایعات بدن را متعادل نگه می دارد و از بدن در برابر عفونت ها محافظت می کند. دو نوع اصلی سرطان بر سیستم لنفاوی تأثیر می گذارد: لنفوم غیر هوچکین (NHL) و لنفوم هوچکین که تقریباً 90٪ از تمام لنفوم ها را تشکیل می دهند. تقریباً 40 نوع زیرگروه لنفوم غیر هوچکین وجود دارد که در نحوه رشد و گسترش آنها متفاوت است. لنفوم غیر هوچکین یکی این یکی از شایع ترین سرطان ها در ایالات متحده است و می تواند در هر سنی رخ دهد.

این مطالعه شامل 11905 سوئدی بود که 2938 نفر از آنها بین سنین 20 تا 60 سال به لنفوم مبتلا بودند. 54 درصد از این شرکت کنندگان به نظرسنجی در مورد خالکوبی پاسخ دادند. 47 درصد از گروه کنترل (افراد بدون لنفوم) همین کار را کردند. شيوع تاتو در گروه مورد 21% و در گروه شاهد 18% بود.

نیلسن گفت:

وی ادامه داد: پس از محاسبه سایر عوامل مرتبط مانند سیگار کشیدن و سن، متوجه شدیم که افراد دارای خالکوبی 21 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به لنفوم هستند. “

قبل از تجزیه و تحلیل داده ها، محققان این فرضیه را مطرح کردند که خالکوبی بزرگتر ممکن است به معنای افزایش خطر ابتلا به لنفوم باشد. ولی اینجوری نبود: صرف نظر از اندازه خالکوبی، خطر همچنان وجود داشت.

نیلسن گفت:

ما هنوز نمی دانیم چرا این اتفاق می افتد. تنها می توان حدس زد که خالکوبی ها، صرف نظر از اندازه، باعث التهاب خفیف در بدن می شوند که می تواند منجر به سرطان شود.

مطالعات قبلی نشان داده اند که ذرات جوهر خالکوبی (و نانوذرات فلزی از سوزن خالکوبی) می توانند به غدد لنفاوی بروند.

نیلسن می گوید: «ما قبلاً می دانیم که وقتی جوهر خالکوبی به پوست تزریق می شود، بدن آن را به عنوان چیزی خارجی که نباید وجود داشته باشد تعبیر می کند و سیستم ایمنی بدن فعال می شود. گفت. بیشتر جوهر از پوست به غدد لنفاوی منتقل می شود و در آنجا جمع می شود.

اکنون محققان بررسی خواهند کرد که آیا ارتباطی بین خالکوبی و سایر انواع سرطان و بیماری های التهابی وجود دارد یا خیر. آنها توصیه های زیر را ارائه می دهند:

نیلسن می گوید:

“مردم احتمالاً می خواهند به بیان هویت خود از طریق خالکوبی ادامه دهند، و بنابراین مهم است که ما به عنوان یک جامعه مطمئن شویم که این کار ایمن است. برای همه خوب است که بدانند خالکوبی می تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد و اگر علائمی را تجربه کردید که فکر می کنید ممکن است به خالکوبی شما مرتبط باشد، باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا