دانستنی ها

هشدار به بیماران دیابتی؛ خطری که جان آنها را تهدید می کند

غزاله اسلامیان، عضو هیئت علمی تغذیه سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هیپوگلیسمی زمانی رخ می دهد که سطح قند خون خیلی پایین باشد.

به گزارش ایسنا، افت قند خون می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما به طور کلی در بیماران دیابتی به دلیل افت قند خون پس از تزریق انسولین یا استفاده از داروهای کاهنده قند خون، مصرف ناکافی غذا یا ورزش شدید رخ می دهد.

اسلامیان افزود: گلوکز منبع اصلی انرژی مورد نیاز بدن است اما بدون کمک هورمون انسولین نمی تواند وارد سلول های برخی از بافت های بدن شود. زمانی که سطح قند خون بالا می رود، هورمون انسولین از لوزالمعده یا برخی از سلول های لوزالمعده ترشح می شود و این هورمون به ورود گلوکز به سلول ها کمک می کند و سوخت لازم را برای آنها فراهم می کند.

این دکترای علوم تغذیه به من یادآوری کرد که گلوکز اضافی در کبد و ماهیچه‌ها ذخیره می‌شود، در حالی که وقتی فرد برای چندین ساعت غذا نمی‌خورد، قند خون کاهش می‌یابد.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه، لوزالمعده هورمون دیگری به نام گلوکاگون ترشح می کند که می تواند قند ذخیره شده در کبد را تجزیه کرده و گلوکز را به جریان خون بازگرداند.

مسلمانان قند خون پایینی دارند یکی او گفت که مشکلات رایج در بیمارانی که انسولین تزریق می کنند شامل علائم همراه با تعریق، لرز و احساس خستگی یا گرسنگی است.

وی با بیان اینکه به ویژه بیماران دیابتی که انسولین تزریق می کنند در معرض خطر افت قند خون هستند، وعده های غذایی منظم و میان وعده ها را از جمله راهکارهای مهم برای رفع این مشکل عنوان کرد.

این استادیار دانشگاه به بیماران دیابتی توصیه کرد دو ساعت پس از تزریق انسولین، با نظر متخصص تغذیه، میان وعده مناسب مصرف کنند.

اگر بیماران داروهای جدید مصرف می کنند، برنامه غذایی و دارویی خود را تغییر می دهند یا ورزش جدیدی را شروع می کنند، باید در مورد تأثیر این تغییرات بر مدیریت بیماری و خطر هیپوگلیسمی با متخصص تغذیه مشورت کنند.

اسلام شناس همچنین تاکید کرد: دیابتی ها برای پیشگیری از افت قند خون در هنگام خواب باید در مورد نوع و میزان تنقلات آخر شب با متخصص تغذیه مشورت کنند.

دانشیار عضو هیئت علمی دانشگاه بر لزوم کنترل افت قند خون در بیماران دیابتی تاکید کرد. دکتر گفت: دیابتی ها با استفاده از دستگاه قند خون خانگی قند خون خود را کنترل کنند. افراد مختلف هنگام بروز هیپوگلیسمی احساسات متفاوتی دارند. اگر احساس طبیعی ندارید، قند خون خود را چک کنید. اگر دچار هیپوگلیسمی شدید هستند، این سؤالات را از آنها بپرسید: آیا من وعده غذایی یا میان وعده خود را در زمان مشخص شده خوردم؟ آیا منابع غذایی حاوی کربوهیدرات کمتر از حد معمول مصرف کرده ام؟ آیا بیشتر از حد معمول انسولین تزریق کردم؟، آیا دکتر اخیراً داروهایم را تغییر داده است؟

اسلام شناس یادآور شد: زمانی که فردی احساس افت قند کرد باید سریعا قند خون وی چک شود. اگر قند خون زیر 70 باشد، باید فوراً به سراغ یک غذای شیرین بروید. مثلا نصف لیوان آب میوه یا شربت شکر بنوشید یا یک قاشق غذاخوری عسل یا شکر را در یک لیوان آب بریزید و مصرف کنید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی افزود: قند خون فرد پس از 15 دقیقه مجدداً نیاز به اندازه گیری دارد. اگر هنوز قند خون زیر 70 است، مراحل بالا باید تکرار شود. در صورتی که فرد برای انجام اقدامات فوق ضعیف باشد و یا قند خون وی پس از نیم ساعت به بالای 80 نرسد باید با شماره تلفن اورژانس (115) تماس حاصل شود.

این استادیار دانشگاه تاکید کرد: افراد دیابتی همیشه منبعی از کربوهیدرات های ساده (مانند قند) همراه خود داشته باشند که در صورت افت قند خون مصرف کنند.

اسلام به بیماران دیابتی توصیه کرده است که هنگام خروج از خانه یک غذای شیرین مانند آب نبات همراه داشته باشند تا در هنگام افت قند خون از آن استفاده کنند. علاوه بر این، اگر در حین رانندگی دچار افت قند خون شوند، نباید به رانندگی ادامه دهند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا