اخبار روز

هشدار؛ هشدار بیماری خطرناک در استان فارس ثبت شد/ 2 فوتی

به گزارش بازتاب آنلاین، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از هشدار و وضعیت هشدار دهنده تب دنگی در فارس و همچنین ثبت دو مورد فوتی در این استان خبر داد.

عباس رضاییان زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تب دنگی یک بیماری ویروسی است که به بدن انسان حمله می کند و علائم آن ظرف یک هفته ظاهر می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: تب شدید، سردرد، التهاب مفاصل، علائم پوستی همراه با خونریزی و لکه های زیر پوستی، خونریزی خفیف از بینی و لثه و فشار خون پایین از جمله علائم این بیماری است.

بدون تشخیص و درمان، میزان مرگ و میر 50 درصد است.

وی ادامه داد: اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود و بیمار درمان شود ظرف 2 هفته بهبودی حاصل می شود و میزان مرگ و میر این بیماری در صورت تشخیص و درمان 2 تا 5 درصد است اما در صورت عدم تشخیص و درمان درمان شده، احتمال مرگ وجود دارد. به 50 درصد افزایش می یابد.

رضاییان زاده با تاکید بر اینکه درمان این بیماری مانند سایر بیماری های ویروسی حمایتی است، گفت: انتقال این بیماری مانند کرونا و سایر بیماری های ویروسی تنفسی نیست و فقط باید پشه آئدس فرد بیمار را گاز گرفت و این بیماری را منتقل کرد. از طریق گاز گرفتن به افراد دیگر

وی پشه آئدس را ناقل سایر بیماری ها از جمله تب زرد و زیکا عنوان کرد و افزود: این پشه از سال 1398 در هرمزگان مشاهده شده اما تاکنون در استان فارس مشاهده نشده است.

تاکنون پشه آئدس در فارس مشاهده نشده است

وی از راه اندازی تله برای صید پشه آئدس در شهرستان های استان فارس به ویژه مناطق مرزی با استان هرمزگان خبر داد و اعلام کرد: تاکنون این گونه پشه در فارس صید نشده است.

تعداد بیماران در فارس اعلام نشد/همه بیماران از کشورهای حوزه خلیج فارس بوده اند

وی در ادامه گفت: تاکنون هیچ گونه انتقال محلی این بیماری در فارس ثبت نشده است و تمامی بیماران مبتلا به تب دنگی در استان فارس از امارات متحده عربی و یک نفر از عمان به این استان سفر کرده اند و همه مبتلا به تب دنگی بوده اند. تب بیماری در این کشورها به دلیل ایران و هزینه کمتر درمان در فارس به این استان رسید.

رضاییان زاده تصریح کرد: تاکنون دو نفر مبتلا به تب دنگی در فارس فوت کرده اند که یکی از آنها در امارات فوت کرده و جسد وی برای خاکسپاری به فارس منتقل شده است.

وی افزود: فرد دیگر فوت شده خانمی 83 ساله بود که همزمان از چند بیماری زمینه ای رنج می برد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه اکثر بیماران تب دنگی از بیمارستان های فارس ترخیص شده اند، گفت: چند بیمار دیگر همچنان در بیمارستان بستری هستند و تاکنون تنها یک نفر که آن هم به سرطان مبتلا شده است. وضعیت وخیم گزارش شده است.

گراش، لار، جهرم و شیراز پناهگاه بیماران تب دنگی هستند

وی از بستری شدن چند نفر مبتلا به تب دنگی در بیمارستان نمازی شیراز خبر داد و افزود: بیماران مبتلا به تب دنگی در بیمارستان های گراش، لار، جهرم و شیراز بستری هستند.

رضاییان زاده افزود: پشه آئدس در فاضلاب های متروکه، محل های دفن زباله، تالاب ها و جاهایی که لاستیک های فرسوده باقی می ماند، تخم گذاری و تولیدمثل می کند.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: مهمترین راه پیشگیری از این بیماری توجه به بهداشت محیط است.

47236

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا