دانستنی ها

هشدار؛ انتقال ایدز و هپاتیت از طریق زالو درمانی

رئیس اداره طب سنتی اداره کل فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو، دکتر مریم مشعود گفت: متاسفانه به نظر می رسد مردم به صورت مستقیم از طریق فضای مجازی یا سایر تبلیغات و بدون بررسی کیفیت اقدام به تهیه زالو می کنند. آنها مستقیماً برای بیمار تجویز یا مصرف می کنند.

ایسنا تاکید کرد: این مطالعه خلاف قانون است و باید از زالو مانند دارو و سایر لوازم پزشکی استفاده شود که هیچ پزشکی مجاز به تهیه، تجویز و مصرف مستقیم آن برای بیمار نیست. از طریق داروخانه تهیه می شود و در زنجیره مصرف قرار می گیرد.

مشعود همچنین در خصوص خطرات تهیه زالو از مبادی غیرمجاز و غیرقانونی بیان کرد: زالوهای تهیه شده از خارج از زنجیره تامین و بهداشت سازمان غذا و دارو ممکن است از زالوهای صید شده از تالاب ها و مرداب ها باشد و یا زالوهای حاصل از این زالوها باشد. پس از دفع نشدن صحیح مصرف بیمار و بازگرداندن آن به طبیعت بدست می آید.

وی در ادامه سخنان خود اینگونه بیان کرد: اگر بیماری که قبلا زالو درمانی شده است به بیماری های عفونی مانند ایدز، هپاتیت یا سایر بیماری های عفونی مبتلا باشد، زالو صید شده می تواند این بیماری ها را به دیگران منتقل کند.

رئیس گروه طب سنتی خاطرنشان کرد: طبق دستورالعمل ثبت شده در سایت سازمان غذا و دارو، تنها 2 روش برای دفع زالوی مستعمل قابل قبول است: استفاده از الکل 70 درصد و انجماد در دمای منفی 20 درجه. درجه سانتیگراد

مشود گفت: مشاهده شده است که زالو را در آب نمک یا نمک می گذارند و پس از استفراغ زالو به اشتباه تصور می کند که زالو از بین رفته است و اگر در نبود آن از بین برود باز می گردد. چرخه برمی گردد و ممکن است علت انتقال بیماری باشد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا