دانستنی ها

هشدار؛ آپنه خواب خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد

یک مطالعه جدید هشدار می دهد که آپنه خواب به ویژه برای سلامت قلب جوانان نسبت به افراد مسن خطرناک است.

گزارش کردن مهر به گزارش MedicineNet، محققان اخیرا گزارش دادند که ارتباط بین آپنه خواب و عوامل خطر بیماری قلبی در افراد 20 تا 40 ساله قوی تر از افراد 40 ساله و بالاتر است.

به عنوان مثال، نتایج نشان می دهد که خطر فشار خون بالا در بزرگسالان جوان مبتلا به آپنه خواب 45 درصد بیشتر است، در حالی که این خطر در افراد مسن 10 درصد بیشتر است.

به طور مشابه، آپنه خواب خطر ابتلا به دیابت را در بزرگسالان جوان 33 درصد در مقایسه با 12 درصد در میانسالان و مسن‌تر، و خطر ابتلا به سندرم متابولیک را 25 درصد در مقایسه با 7 درصد افزایش می‌دهد.

نتایج نشان می دهد که بزرگسالان جوان مبتلا به آپنه خواب سه برابر بیشتر از بزرگسالان جوان بدون اختلال خواب در معرض حوادث قلبی عروقی مانند حمله قلبی، نارسایی قلبی، بیماری قلبی، درد قفسه سینه یا سکته هستند.

بهاسکار تاکور، محقق ارشد، استادیار پزشکی در دانشگاه تگزاس، در بیانیه‌ای گفت: «مردم تمایل دارند آپنه خواب را به‌عنوان خواب ضعیفی تصور کنند که باعث خستگی می‌شود، اما عواقب آن بسیار جدی‌تر است».

آپنه خواب زمانی رخ می دهد که مجاری تنفسی فوقانی در طول خواب مسدود شده و تنفس فرد مختل شود. در چنین حالتی فرد در تمام طول شب مدام از خواب بیدار می شود و خوابش مختل می شود.

محققان خاطرنشان کردند که مهم ترین عامل خطر برای آپنه خواب، چاقی است.

تاکور گفت: “با افزایش نرخ چاقی، تعداد جوانان مبتلا به آپنه خواب در حال افزایش است و بدون مداخله مناسب، آنها خود را در معرض خطر بیشتری برای طیف گسترده ای از بیماری ها و مشکلات قرار می دهند.”

برای مطالعه جدید، محققان داده های نزدیک به 10000 فرد 20 ساله و بالاتر را که به عنوان بخشی از یک نظرسنجی منظم سلامت فدرال جمع آوری شده بود، تجزیه و تحلیل کردند.

تجزیه و تحلیل نشان داد افرادی که علائم آپنه خواب مانند خروپف، نفس نفس زدن، قطع تنفس در طول خواب و خستگی شدید در طول روز داشتند، بیشتر در معرض درد قفسه سینه، حمله قلبی و سکته بودند.

محققان خاطرنشان کردند که آنها همچنین دارای عوامل خطر مرتبط با بیماری قلبی هستند.

حدود نیمی (51٪) از شرکت کنندگان در مطالعه علائم آپنه خواب را داشتند. از این تعداد 36 درصد فشار خون بالا، 24 درصد دیابت، 66 درصد کلسترول بالا و 48 درصد سندرم متابولیک داشتند.

مشخص نیست که چرا آپنه خواب منجر به بیماری قلبی می شود، اما به گفته محققان، این اختلال خواب باید شناسایی و نظارت شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا