به گزارش مانیبان، هفته گذشته خرداد امسال قیمت شهریه مدارس غیردولتی از سوی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه تشکل های مردمی اعلام شد.

گفتگو با احمد محمودزاده، معاون وزیر و مدیرعامل سازمان مدارس و مراکز غیردولتی توسعه تشکل های مردمی در خصوص نحوه تعیین شهریه مدارس غیردولتی و جزئیات آن را می خوانید.

در خصوص شهریه امسال سومین سالی است که برای مدارس غیردولتی شهریه تعیین کرده ایم. از روز اول یعنی از ابتدای ساماندهی مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی، نگاه اصلاحی به موضوع شهریه داشتیم.

بر این اساس در راستای شعار دولت مبنی بر شفافیت و پیشگیری از رانت و فساد و بر اساس مواد 15 و 16 قانون ایجاد مدارس و مراکز غیردولتی که سازوکار تعیین شهریه را مشخص کرده است. . در سال اول بخشی از این فرآیند اجرا شد و در سال دوم بخشی دیگر به عنوان الگو اجرا شد، اما نتوانستیم انتقال به مدارس، مناطق و استان ها را اجرا کنیم. امسال تمامی متریال های 15 و 16 و در سومی را اجرا می کنیم اردیبهشت ماه 1403 بخشنامه ثبت نمونه را منتشر کردیم که به تصویب هیئت نظارت رسید.

بخشنامه چند مورد دارد و شامل چه مواردی می شود؟

این مدل شامل هفت مورد شامل کیفیت آموزش و پرورش، تورم سال، فعالیت های فوق برنامه، موضوعات مرتبط با دوره تحصیلی، فضا، امکانات و تجهیزات است که به مدارس، مناطق و استان ها اجازه می دهیم در قالب ماده 16 اقدام کنند. قانون تأسیس مدارس غیردولتی. در کارگروهی که به ریاست رئیس منطقه و اعضای انجمن اولیا و مربیان، نمایندگان معاونت های تخصصی و نمایندگان مؤسسان در آن جلسه حضور داشتند، امسال و امروز به طور کامل فرآیند را اجرا کردیم. ، وقتی در خدمت شما هستیم، حدود 18000 شهریه برای 18000 ما مدرسه را تعطیل می کنیم.

یعنی نرخ شهریه همه مدارس مشخص شده است؟

برای هر مدرسه پس از بررسی نهایی توسط کمیته ثبت نام منطقه، ثبت نام مشخص و تعداد 18000 واحد آموزشی کشور تعیین شد. یعنی فرآیند تکمیل سیستم بر اساس آیتم ها به طور کامل و دقیق انجام شده است که مثلا 150 مورد در قسمت کیفیت دارد. این موارد در مدارس تکمیل شده و بخش ها همه این موارد را یک به یک تایید و تایید کرده اند. البته در مواردی برای اصلاح به مدارس بازگردانده شد و در نهایت شهریه مصوب در سامانه بارگذاری شد.

برنامه ما این بود که هزینه شهریه را از استان ابلاغ کنیم که به مدرسه، منطقه و استان تفویض شد. مدرسه الگو را تکمیل می‌کند، منطقه آن را تأیید، تأیید و آپلود می‌کند، و استان آن را تأیید و اطلاع می‌دهد.

ثبت نام امسال از چقدر شروع می شود؟

شهریه از 10 میلیون تومان شروع می شود و به 80 میلیون تومان می رسد. بین 80 تا 96 میلیون نفر حدود 1 درصد مدارس متقاضی شهریه هستند که هنوز در مورد آنها به توافق نرسیده ایم و سعی می کنیم در صورت امکان شهریه های بالا را کاهش دهیم.

آیا جزییات شهریه ها را هم ارائه می دهید؟

حدود 75 درصد مدارس بین 10 تا 30 میلیون تومان شهریه می گیرند. 25 درصد مدارس دارای نرخ ثبت نام 30 میلیون یا بیشتر هستند. تقریبا 40 درصد هزینه های مدارس در کشور بین 10 تا 20 میلیون تومان و تقریبا 34 درصد هزینه های مدارس بین 20 تا 30 میلیون تومان برآورد می شود که حدود 14 درصد از هزینه های مدارس بین 30 تا 40 میلیون تومان است. 6 درصد مدارس کشور بین 40 تا 50 میلیون تومان شهریه دارند و 2.5 درصد مدارس بین 50 تا 60 میلیون تومان شهریه خواهند داشت. 1.5 درصد از ثبت نام مدارس بین 60 تا 70 میلیون تومان تعیین شد و در نمودار، نرخ ثبت نام کمتر از 1 درصد مدارس بین 70 تا 80 میلیون تومان است.

ثبت نام شامل چه مواردی می شود؟

در مدارس غیردولتی ما سه نوع ثبت نام داریم که با هم متفاوت هستند. ما همچنین به بنیانگذاران توصیه می کنیم آنچه را که ما تبلیغ می کنیم دریافت کنند. هنگام تعیین نرخ شهریه همه جوانب از جمله تاب آوری افراد و وضعیت مدارس را در نظر می گیریم.

امسال دو موضوع جدید داشتیم. یکی معلمان یک روز کاری 30 ساعته دارند و از موسسان می خواهیم ظلمی که سال ها در حق معلمان شده است را جبران کنند. همچنین معلمان را برای دریافت حقوق و بیمه مناسب ترغیب می کند و تجربه نشان می دهد مدارسی که معلمان خوب و با انگیزه دارند در زمینه آموزشی موفق ترند.

موضوع دوم این است که موسسان و مدارس باید در پنل مدیریت مدرسه به تفکیک شهریه ها فکر کنند و سفر، تغذیه، لباس فرم، فعالیت مدرسه و شهریه ثابت را به طور همزمان اعلام نکنند و عددی که تولید می شود با اعلام ما متفاوت خواهد بود. . مردم نگویند وزارت یک عدد می گوید، اما آنچه مدرسه جمع می کند بیشتر است.

پس اولاً آنچه ما اعلام کرده ایم شهریه ثابت و فوق برنامه است که شامل سرفصل ها و برنامه های درسی ملی بر اساس مصوبات آموزش و پرورش و بر اساس ساعت است و بخشی دیگر مربوط به اضافه شهریه است. – فعالیت های برنامه ریزی شده و فوق برنامه که در چارچوب مقررات و بر اساس فراخوان شورای عالی آموزش و پرورش انجام می شود.

بر اساس این دستورالعمل، تخصیص ساعات فوق برنامه و غیردرسی در دوره ابتدایی و دوره اول و دوم متوسطه تعیین و ابلاغ شده است.

اما آیا از نظر مردم شهریه شامل تمامی امکاناتی است که به دانشجویان داده می شود؟

بخشی از درآمد و هزینه های متوسطه مدارس غیردولتی به مسئولان سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه تشکل های مردمی باز نمی گردد، بلکه به سازمانی برمی گردد که تسهیلات مثلاً خدمات را ارائه می کند. مدرسه با شهرداری هاست در واقع هزینه های غذای ناهار، سرویس مدرسه، پوشاک دانش آموزی و … می باشد. مربوط به شهریه های اعلام شده در سامانه نبوده و نیازمند انعقاد قرارداد با اولیا هستند و بر این اساس تاکید می شود هرگونه هزینه تجملی ممنوع است.

شهریه دیگری که از اولیا گرفته می شود، شهریه فعالیت مدرسه است، مثلا مدرسه ای که دو یا سه زبان تدریس می کند که ربطی به شهریه اعلام شده از سوی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه عمومی ندارد. تحصیلات. سهام فیش های دریافتی در برخی از مدارس با عنوان مدرسه بر اساس تفاهم انجمن اولیا و مربیان مدرسه و مجوز برگزاری دوره های آموزشی اعم از زبان و غیره در ساعات غیر مدرسه بوده و اختیاری است. و این مبالغ در نرخ شهریه های اعلام شده لحاظ نخواهد شد.

پس آیا پرداخت شهریه برای فعالیت های مدرسه قانونی است؟

ببینید اگر مدرسه از ما مجوز داشته باشد می تواند فعالیت مدرسه را ارائه دهد و اگر مجوز ندارد باید با موسسه ای که مجوز دارد قرارداد ببندد. پس اگر این سه نرخ شهریه تفکیک شود هم خانواده ها و هم نهادهای نظارتی متوجه این مشکل می شوند.

با مدارسی که تخلف می کنند چگونه برخورد می کنید؟

اگر مدرسه ای خارج از این چارچوب عمل کند قطعا به آن رسیدگی می شود. خانواده ها می توانند از طریق سامانه اتحاد با ما تماس بگیرند و یا به اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات در مناطق، استان ها و ستاد وزارت آموزش و پرورش و روسای ائتلاف ها در مناطق و استان ها مراجعه کنند.

هیئت نظارت ما نیز برای همین است. همچنین بازدید میدانی از مناطق مختلف داریم. نکته دیگر اینکه امسال هیات نظارت برای جرائم پیش آمده بند اضافه کرده است و اگر مدرسه ای خارج از چارچوب شهریه بگیرد، آموزش و پرورش می تواند مبلغ تعیین شده توسط هیات نظارت استان را از حساب مدرسه کسر کند.

نکته مهم این است که نظارت سیستمی و میدانی انجام می شود و تیم های نظارتی پس از بررسی مسائل مختلف و مستندسازی اطلاعات، به صورت قاطع و قانونی با متخلفان برخورد می کنند و در عین حال به حل و فصل اختلافات عمومی نیز تسریع می کنند.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما