اخبار روز

هزینه سفر به ترکیه سر به فلک کشیده است


به گزارش پی ام آپ، رفتن به تعطیلات به ترکیه حتی برای گردشگران خارجی نیز بسیار گران شده است و مسافران خارجی در بحبوحه افزایش قیمت ها و تورم غیرقابل توقف در این کشور توجه خود را به کشورهای دیگر مانند مصر و اسپانیا معطوف کرده اند.

با افزایش تورم، هزینه های هتل در ترکیه دو برابر شد که این امر در قیمت اقامت منعکس شد و بر اساس گزارش سایت ترکی “اکونومیم”، هزینه سفر به ترکیه برای تعطیلات به قیمت یونان و ترکیه شده است. گران تر از اسپانیا

با توجه به این قیمت ها، نمایندگان بخش گردشگری هشدار داده اند که ممکن است ترکیه در سال جاری تعداد قابل توجهی از گردشگران روسی را از دست بدهد. زیرا روس ها بیشتر تمایل دارند خدمات مسافرتی را در لحظه آخر رزرو کنند و این عادت با توجه به تورم ترکیه، هزینه تعطیلات آنها را بیشتر افزایش می دهد.

«تاراس کوبیشچانوف» – نایب رئیس اتحادیه تورگردانان روسیه (ATOR) که یکی از بزرگترین تورگردانان روسیه است، می گوید: سال گذشته 5.2 میلیون گردشگر روسی به ترکیه آمدند، اما ممکن است این تعداد امسال به 4 میلیون نفر کاهش یابد.

بر اساس داده های شرکت تحلیلی “STR Global”، قیمت رزرو روزانه یک اتاق هتل در سال 2023 در جنوب آنتالیا با 37.4 درصد افزایش به میانگین 110 یورو رسید. این عدد برای استانبول 138 یورو است. از طرفی میانگین نرخ اقامت در اروپا 140 یورو است.

حامیت کوک، یکی از اعضای هیئت اجرایی انجمن آژانس های مسافرتی ترکیه (TÜRSAB) گفت: گردشگران روسی به تدریج مصر را برای سفر ترجیح می دهند. روبل نیز ارزش خود را از دست داده است، مشکلات اقتصادی پابرجاست و گردشگران روسی دیگر نمی توانند قیمت های مورد انتظار خود را در تورهای «لحظه آخر» پیدا کنند.

طبق داده های انجمن مصرف کنندگان بریتانیا، ارزان ترین بسته هفتگی هتل (در اروپا) در اسپانیا با حدود 639 پوند است، پس از آن ترکیه با 800 پوند و یونان با 867 پوند در رتبه سوم قرار دارند.

در عین حال، حامیت کوک، عضو تورسب گفت: از آنجایی که گردشگران اروپایی قبلا هتل خود را رزرو کرده بودند، مشکل واقعی تابستان امسال رخ نخواهد داد، بلکه مربوط به فصل تابستان 2024 خواهد بود. زیرا قراردادهای رزرو در شهریور هر سال منعقد می شود.

Easyjet مستقر در بریتانیا و Wizz Air مجارستان پروازهای خود را از بریتانیا به آنتالیا و دالامان در زمستان امسال لغو کردند. گمان می رود این شرکت ها به دلیل تقاضای کم چنین تصمیمی گرفته اند.

«سونگل گوکتاش روزاتی» مدیر شرکت «بنتور» در آلمان نیز در این باره گفت: جای تعجب است که مردم سال گذشته 2000 یورو بیشتر برای هتلی که در آن تعطیلات خود را سپری کردند، پرداخت کنند. چنین افزایش قیمتی برای گردشگران آلمانی که تورم 8 درصدی را تجربه کرده اند بسیار زیاد است.

با وجود این هشدار، موسسه آمار ترک استات به تازگی گزارش داده است که درآمدهای گردشگری ترکیه در بازه زمانی ژانویه تا مارس 2023 با 32.3 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 8.69 میلیارد دلار رسیده است. و تورم در ترکیه روند گردشگری این کشور را در بلندمدت در برابر رقبای قوی منطقه ای و جهانی تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در سال 2022، درآمد گردشگری ترکیه 53.4 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به رکورد 46.3 میلیارد دلار رسید، زیرا اثرات طولانی مدت بیماری همه گیر ویروس کرونا از بین رفت و پیامدهای جنگ در اوکراین تعداد مسافران روسیه را افزایش داد، تا حدی به این دلیل. به دلیل محدودیت های پروازی اعمال شده توسط کشورهای غربی با روسیه مرتبط است.

افزایش تقاضا از سوی کشورهای اروپایی نیز از رشد جریان ورودی به ترکیه به رهبری آلمان و بریتانیا حمایت کرد و بسیاری از روس ها نیز پس از جنگ اوکراین ترکیه را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کردند، حتی در املاک و دارایی های دیگر سرمایه گذاری کردند. بسیار مورد استقبال قرار گرفت

درآمد گردشگری ترکیه در سال 2022 از بالاترین رقم قبلی 38.4 میلیارد دلار در سال 2019 فراتر رفت. در سال 2021، پس از شیوع کرونا، این رقم بیش از نصف شد و به 14.8 میلیارد دلار رسید و در سال 2020 به 30.2 میلیارد دلار رسید.

داده های موسسه ترک استات همچنین نشان می دهد که بیش از یک پنجم یا 20.8 درصد از درآمد گردشگری ترکیه در سه ماهه اول سال جاری از طریق بازدید شهروندان ترک مقیم خارج از کشور به دست آمده است.

این موسسه همچنین گزارش داد که ترکیه بین ژانویه تا مارس 2023، 8.2 میلیون بازدیدکننده داشته است که نسبت به سال گذشته 26.8 درصد افزایش نشان می دهد و حدود 20.4 درصد یا 1.7 میلیون نفر از شهروندان ترکیه هستند که در کشورهای دیگر زندگی می کنند.

تعداد بازدیدکنندگان خارجی ترکیه نسبت به سال قبل 80.33 درصد افزایش یافته و در سال 2022 به 44.6 میلیون نفر رسیده است که اندکی با رکورد 45.1 میلیون در سال 2019 فاصله دارد.

دولت ترکیه اعلام کرده است که پیش بینی می شود تعداد مهاجران خارجی در سال 2023 به 60 میلیون نفر برسد و پیش بینی می کند این رقم در سال 2028 به 90 میلیون نفر برسد و از نظر درآمد نیز 56 هزار میلیون دلار باشد. امسال. و 100 میلیارد دلار در پنج سال آینده. میلیارد دلار از توریسم برای ترکیه درآمد حاصل می شود که البته باید دید با توجه به افزایش هزینه های سفر به این کشور با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی این اعداد تا چه حد محقق می شود. شرایط و تورم


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا