هر گروه‌ خونی باید چه غذایی مصرف کند؟

تحقیقات نشان می دهد که هیچ مدرک علمی برای ارتباط بین رژیم غذایی و گروه های خونی وجود ندارد.

به گزارش همشهری آنلاین، این یافته ها و سایر یافته ها در مورد ارتباط گروه خونی و تغذیه چقدر از نظر علمی معتبر است؟ استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی با توجه به این موضوع و اختلالات تغذیه ای مرتبط با گروه های خونی. گفتگویی با خدیجه رحمانی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

رحمانی با اشاره به اینکه شواهد علمی کافی برای اثبات ارتباط بین تغذیه و گروه های خونی وجود ندارد، گفت: پس از بررسی منابع علمی مشخص شد که شواهد علمی وجود دارد که «هر گروه خونی خود را دارد. رژیم غذایی خود.” نمی تواند ارتباط معنی داری بین گروه خونی و تغذیه افراد نشان دهد. یک نفر این نظریه را مطرح کرد و وقتی به مطالب نوشته شده در این زمینه نگاه می کنید، همه چیز به یک نفر خلاصه می شود، دکتر.دی من همچنین به آدامو که این فرضیه را مطرح کرد و کتابی پرفروش به نام “Feed the True 4 Type of You” نوشت و همچنین به مقاله دانشگاه ایالتی اوهایو در این زمینه اشاره کردم. در این مقاله که در 7 فوریه 2024 منتشر شد، اشاره شد که شواهد علمی کافی برای حمایت از این ایده وجود ندارد.

وی همچنین به شواهد دیگری در این زمینه اشاره کرد و گفت: در مجله ایرانی دیابت و چاقی متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی در سال 2023 ارتباط بین رژیم غذایی و دیابت بارداری مرتبط با گروه های خونی منتشر شد. مورد تحقیق قرار گرفت و در پایان مقاله این مجله نیز اشاره شده است که از نظر آماری رابطه معنی داری بین گروه های خونی و دیابت بارداری وجود ندارد.

رحمانی در ادامه سخنان خود اینگونه بیان کرد: معتقدم شواهد علمی کافی برای این فرضیه که هر گروه خونی باید رژیم غذایی خاص خود را داشته باشد، وجود ندارد، همانطور که در کتاب تغذیه و مراقبت بر اساس آناتومی نیز به آن اشاره شده است. هیچ ارتباط علمی بین این دو مورد وجود ندارد. البته از آنجایی که این کتاب چند سال پیش منتشر شد، برای اطمینان از این موضوع مطالب جدیدی نیز در مورد آن خواندم. مجله آمریکایی تغذیه بالینی و علوم مستقیم منابع دیگری بودند که در این مورد بررسی کردم و آنها اشاره کردند که هیچ مدرک علمی در مورد ارتباط بین تغذیه و گروه های خونی وجود ندارد.

وی درباره کمبودهای تغذیه بر اساس گروه های خونی نیز بیان کرد: به عنوان مثال می گویند با گروه خونی (O) باید پروتئین بالا تغذیه شود، اما از نظر علمی تغذیه با پروتئین بالا مشکل ساز است، باعث کمبود کلسیم و مشکلات کلیوی؛ به همین دلیل این رژیم به هیچ وجه از نظر علمی توصیه نمی شود. همچنین ادعا می شود که رژیم غذایی گروه A باید بر اساس گیاهخواران باشد زیرا در گیاهخواری خالص نیز کمبود ویتامین B12 و ویتامین D را تجربه می کنیم. در رژیم گروه خونی B نیز آمده است که از مصرف برخی غذاها پرهیز و برخی غذاها باید مصرف شود.

این پزشک تاکید کرد: اگر به رژیم های غذایی مختص گروه های خونی توجه کنیم، خواهیم دید که در هیچ کدام از این رژیم ها 4 گروه اصلی غذایی به طور کامل در نظر گرفته نشده است. به همین دلیل گفته می شود که هیچ مدرک علمی در مورد تغذیه و گروه های خونی وجود ندارد. موفقیت تغذیه بر اساس گروه خونی نیز وضعیتی بوده است که نمی توان آن را به کل جمعیت تعمیم داد. می‌توانیم نظریه‌ای را که در بسیاری از پژوهش‌ها پاسخ یکسانی دریافت می‌کند، به کل جامعه تعمیم دهیم و این مطالعات مبتنی بر شواهد علمی است.

وی همچنین به تغذیه اختصاصی گروه خونی B اشاره کرد و به کمبودهای آن اشاره و بیان کرد: همچنین عنوان شده است که در رژیم غذایی گروه B از مصرف گندم، ذرت، عدس و گوجه فرنگی پرهیز شود و مصرف لبنیات نیز تنظیم شود. ، تخم مرغ، گوشت قرمز و شیر کم چرب. گروه غلات یکی یکی از منابع اصلی کربوهیدرات برای بدن است و کربوهیدرات ها برای تامین انرژی بدن بسیار ضروری هستند. به عبارت دیگر کربوهیدرات ها منبع انرژی بسیار ضروری، فوری و در دسترس هستند.

گلبول های قرمز نمی توانند گلوکز را از سایر ترکیبات تامین کنند. ماهیچه ها حتی می توانند چربی را به احتقان تبدیل کنند. بنابراین گلوکز باید در تمام سلول های بدن وجود داشته باشد و بهترین منبع آن کربوهیدرات هایی است که عمدتا از گندم و ذرت به دست می آید. در عین حال به افراد دارای گروه خونی B توصیه می شود از مصرف گندم و ذرت دوری کنند که این امر باعث ایجاد مشکل در تامین کربوهیدرات مورد نیاز این افراد می شود.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما