هر دو ثانیه یک نفر در سراسر جهان دچار سکته می شود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اهمیت زمان طلایی برای درمان سکته مغزی گفت: نباید زمان طلایی درمان بیماران سکته مغزی را از دست بدهیم.

به گزارش ایسنا؛ سیفی به مناسبت هفته پیشگیری از سکته مغزی (هفتم تا چهاردهم) آبانسکته مغزی را سومین عامل مرگ و میر در جهان و دومین عامل مرگ و میر در ایران و همچنین اولین علت ناتوانی طولانی مدت دانست و گفت: در دنیا هر دو ثانیه یک نفر دچار سکته می شود. هر شش ثانیه یک نفر می میرد.” در مجموع سالانه شش تا هفت میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر سکته مغزی جان خود را از دست می دهند.

وی گفت: در کشور ما سالانه به طور متوسط ​​150 هزار نفر دچار سکته مغزی می شوند و 15 درصد آنها فوت می کنند.

سیفی با بیان اینکه هرگونه مشکل در خون رسانی به قسمت های مختلف مغز می تواند منجر به مشکلاتی در عملکرد سلول های مغز شود، تصریح کرد: دو نوع سکته مغزی وجود دارد که شامل عدم خون رسانی به قسمت های مختلف مغز (لخته شدن خون) می شود. تشکیل) و خونریزی در مغز. یکی از عروق مغزی (خونریزی) می آید.

وی با اشاره به اینکه شایع ترین نوع سکته مغزی سکته های مغزی ناشی از لخته شدن خون است، گفت: این نوع سکته مغزی تا 80 درصد موارد سکته مغزی را تشکیل می دهد اما میزان مرگ و میر در سکته های هموراژیک بیشتر است.

سیفی در خصوص علائم سکته مغزی گفت: ضعف یا فلج اندام، ضعف تکلم بیمار به صورت سنگینی زبان، ضعف عضلات صورت به صورت افتادگی گوشه لب، سرگیجه بسیار شدید و تاری دید از جمله علائم سکته است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر اینکه علائم سکته مغزی به صورت ناگهانی ظاهر می شود، تاکید کرد: برای حفظ جان بیمار در صورت بروز علائم سریعا با اورژانس 115 تماس بگیرد تا زمان طلایی سکته را از دست ندهد. درمان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اهمیت زمان طلایی برای درمان سکته مغزی گفت: توجه به علائم سکته مغزی مهم است زیرا از لحظه بروز علائم، زمان طلایی شروع می شود ساعت برای درمان دارویی و شش ساعت برای درمان. ترومبکتومی بیمار (جراحی برای برداشتن لخته خون) را نادیده نگیرید.

سفی در ادامه به نکاتی مانند کنترل قند، چربی و فشار خون، پرهیز از دخانیات و الکل، مصرف لبنیات کم چرب، مصرف انواع میوه و سبزیجات (حداقل 400 گرم در روز) و مصرف متعادل برنج و سیب زمینی توجه کرد. و روش نشاسته ای مواد در پیشگیری از سکته بسیار مهم هستند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما