هرگز این 10 دارو را با قهوه مصرف نکنید

بعدی- نوشیدن قهوه معده را تحریک می کند و زمان ورود غذا به دستگاه گوارش و جریان خون را تغییر می دهد.

به گزارش بهداشت و درمان محققان دریافتند که قهوه به طور قابل توجهی بر جذب و توزیع داروها در بدن تأثیر می گذارد. اما همه داروها با قهوه تداخل ندارند. در اینجا 10 دارویی که نباید با قهوه مصرف شوند را معرفی می کنیم.

داروهای تیروئید

کم کاری تیروئید باعث می شود بدن هورمون تیروئید کافی تولید نکند. این بیماری می تواند باعث افزایش وزن، خشکی پوست، درد مفاصل، ریزش مو و دوره های قاعدگی نامنظم شود. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن قهوه در حین مصرف داروهای تیروئید ممکن است جذب و اثربخشی دارو را کاهش دهد.

داروهای سرماخوردگی یا آلرژی

داروهای سرماخوردگی یا آلرژی توسط میلیون ها نفر در سراسر جهان استفاده می شود و اغلب حاوی محرک های سیستم عصبی مرکزی مانند سودوافدرین هستند. قهوه همچنین یک محرک است، بنابراین نوشیدن قهوه همراه با داروهای ضد حساسیت ممکن است علائمی مانند بیقراری و بی خوابی ایجاد کند.

داروهای دیابت

مصرف قهوه با شکر یا شیر ممکن است باعث افزایش قند خون شود و بر عملکرد داروهای دیابت تأثیر بگذارد. علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که کافئین ممکن است علائم را در افراد مبتلا به دیابت بدتر کند. طبق تحقیقات انجمن دیابت آمریکا، مصرف هر نوع کافئین می تواند سطح انسولین و قند خون را افزایش دهد. محققان هشدار داده اند که نوشیدن بیش از حد کافئین می تواند کنترل قند خون را دشوارتر کند و در نهایت خطر عوارض جانبی دیابت را افزایش دهد.

داروهای آلزایمر

بیماری آلزایمر هفتمین علت مرگ و میر در ایالات متحده است و اکثر افراد بالای 65 سال به این بیماری مبتلا هستند. آلزایمر یک اختلال مغزی است که منجر به از دست دادن عملکرد شناختی مغز، ایجاد مشکل در تفکر، به خاطر سپردن اطلاعات یا انجام کارهای روزانه می شود. داروهای آلزایمر مانند دونپزیل، ریواستیگمین و گالانتامین تحت تأثیر کافئین قرار می گیرند. کافئین موجود در قهوه سد خونی مغزی را تقویت می کند و ممکن است اثربخشی دارو را کاهش دهد. داروهای آلزایمر با محافظت از انتقال دهنده های عصبی عمل می کنند و نوشیدن مقادیر زیاد قهوه این اثر محافظتی را مختل می کند.

داروهای آسم

آسم یک بیماری مزمن است که ریه ها را درگیر می کند و راه های هوایی را ملتهب و تحریک می کند. این بیماری باعث مشکل در تنفس، سرفه، خس خس سینه و احساس سنگینی در قفسه سینه می شود. بسیاری از افراد مبتلا به آسم از داروهایی مانند آمینوفیلین یا تئوفیلین استفاده می کنند. این داروها راه‌های هوایی را شل می‌کنند و تنفس را آسان‌تر می‌کنند، اما می‌توانند عوارض جانبی مانند سردرد، بی‌قراری، معده درد و تحریک‌پذیری نیز ایجاد کنند. نوشیدن قهوه یا سایر نوشیدنی های کافئین دار می تواند این عوارض جانبی را تشدید کند. قهوه همچنین جذب و اثربخشی این داروها را کاهش می دهد.

داروهای پوکی استخوان

پوکی استخوان باعث می شود استخوان های بدن نازک و شکننده شوند. داروهایی مانند risdronate یا ibandronate برای درمان و پیشگیری از پوکی استخوان تجویز می شوند و نباید همزمان با قهوه مصرف شوند زیرا اثر خود را از دست می دهند. توصیه می شود این داروها را فقط با آب مصرف کنید و قبل و حتی بعد از مصرف کافئین مصرف نکنید. مصرف این داروها همراه با آب تأثیر آنها را به حداکثر می رساند.

داروهای ضد افسردگی

طبق آمار، داروهای ضد افسردگی بیشترین داروهای تجویزی برای بزرگسالان در دهه بیست و سی سالگی هستند و مصرف آنها در چند دهه گذشته افزایش چشمگیری داشته است. این داروها به درمان و کنترل افسردگی کمک می کنند. قهوه بر تاثیر این محصولات بر بدن تاثیر می گذارد. برخی از داروها مانند فلووکسامین، آمی تریپتیلین، اسیتالوپرام و ایمی پرامین ممکن است متفاوت متابولیزه شوند، به خصوص اگر همزمان مقادیر زیادی قهوه بنوشید. قهوه جذب داروهای ضد افسردگی را کاهش می دهد. مطالعات نشان می دهد که فلووکسامین به طور خاص عوارض جانبی رایج کافئین مانند بی خوابی و تپش قلب را افزایش می دهد. هنگام مصرف داروهای ضد افسردگی بهتر است از نوشیدن قهوه خودداری کنید.

داروی ضد روان پریشی

داروهای ضد روان پریشی برای افرادی که با شرایطی مانند اسکیزوفرنی، شیدایی، اختلال افسردگی اساسی و سایر مشکلات سلامت روان زندگی می کنند مفید است. این داروها با مهار انتقال دهنده های عصبی خاص یا مسدود کردن گیرنده های مغز عمل می کنند. این داروها عبارتند از فنوتیازین، کلوزاپین، هالوپریدول و اولانزاپین. قهوه همچنین ممکن است جذب این داروها را کاهش دهد.

داروهای فشار خون

فشار خون بالا خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهد. این یک بیماری شایع است اما خاموش است و به ندرت علائم خارجی دارد. بسیاری از افراد از داروهای فشار خون مانند وراپامیل یا پروپرانولول استفاده می کنند که برای کنترل ضربان قلب طراحی شده اند. نوشیدن قهوه همراه با داروهای کاهنده فشار خون باعث کاهش جذب و اثر آنها و افزایش فشار بر قلب می شود.

ملاتونین

ملاتونین یک هورمون طبیعی است که توسط بدن تولید می شود و باعث احساس خواب آلودگی می شود. این هورمون هنگام غروب خورشید تحریک می شود و به مغز سیگنال می دهد که زمان استراحت فرا رسیده است. ملاتونین همچنین به عنوان دارو برای خواب بهتر استفاده می شود. برخلاف ملاتونین، قهوه اثر محرکی دارد و باعث از بین رفتن خواب آلودگی می شود. کافئین موجود در قهوه دقیقا برعکس ملاتونین عمل می کند. نوشیدن قهوه می تواند از تولید ملاتونین در بدن جلوگیری کرده و این هورمون را کاهش دهد. مصرف همزمان ملاتونین و قهوه اثر دارو را خنثی می کند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما