نوشیدن قهوه معده را تحریک می کند و زمان ورود غذا به دستگاه گوارش و جریان خون را تغییر می دهد.

به گزارش فرارو به نقل از هلث، محققان دریافته اند که قهوه به طور قابل توجهی بر جذب و توزیع داروها در بدن تأثیر می گذارد. با این حال، همه داروها با قهوه تداخل ندارند. در اینجا 10 دارویی که نباید با قهوه مصرف شوند را معرفی می کنیم.

داروی تیروئید

کم کاری تیروئید باعث می شود بدن به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نکند. این بیماری می تواند باعث افزایش وزن، خشکی پوست، درد مفاصل، ریزش مو و دوره های قاعدگی نامنظم شود. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن قهوه همزمان با مصرف داروهای تیروئید می تواند جذب دارو و اثربخشی آن را کاهش دهد.

داروی سرماخوردگی یا آلرژی

داروهای سرماخوردگی یا آلرژی توسط میلیون ها نفر در سراسر جهان مصرف می شوند و اغلب حاوی محرک های سیستم عصبی مرکزی مانند سودوافدرین هستند. قهوه همچنین یک محرک است، به همین دلیل نوشیدن قهوه همراه با داروهای ضد حساسیت می تواند منجر به علائمی مانند بی قراری و بی خوابی شود.

داروهای دیابت

مصرف قهوه با شکر یا شیر می تواند باعث افزایش قند خون و کاهش اثربخشی داروهای دیابت شود. علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که کافئین می تواند علائم را در افراد مبتلا به دیابت بدتر کند. طبق مطالعات انجمن دیابت آمریکا، مصرف هر نوع کافئین می تواند سطح انسولین و قند خون را افزایش دهد. محققان هشدار داده اند که مصرف بیش از حد کافئین می تواند کنترل قند خون را دشوارتر کند و در نهایت خطر عوارض جانبی دیابت را افزایش دهد.

داروهای آلزایمر

بیماری آلزایمر هفتمین علت مرگ و میر در ایالات متحده است و اکثر افراد بالای 65 سال به این بیماری مبتلا هستند. آلزایمر یک بیماری مغزی است که باعث از بین رفتن عملکرد شناختی مغز می شود و تفکر، به خاطر سپردن اطلاعات یا انجام کارهای روزمره را دشوار می کند. داروهای آلزایمر مانند دونپزیل، ریواستیگمین و گالانتامین تحت تأثیر کافئین قرار می گیرند. کافئین موجود در قهوه سد خونی مغزی را تقویت می کند و ممکن است اثربخشی دارو را کاهش دهد. داروهای آلزایمر با محافظت از انتقال دهنده عصبی عمل می کنند و نوشیدن مقادیر زیاد قهوه این اثر محافظتی را مختل می کند.

داروهای آسم

آسم یک بیماری مزمن است که ریه ها را درگیر می کند و باعث التهاب و تحریک راه های هوایی می شود. این بیماری باعث مشکل در تنفس، سرفه، خس خس سینه و احساس سنگینی در قفسه سینه می شود. بسیاری از مبتلایان به آسم از داروهایی مانند آمینوفیلین یا تئوفیلین استفاده می کنند. این داروها با آرام کردن مجاری تنفسی تنفس را آسان‌تر می‌کنند، اما می‌توانند عوارض جانبی مانند سردرد، بی‌قراری، درد معده و تحریک‌پذیری ایجاد کنند. مصرف قهوه یا سایر نوشیدنی های حاوی کافئین می تواند این عوارض را افزایش دهد. قهوه همچنین جذب و اثربخشی این داروها را کاهش می دهد.

دارو برای پوکی استخوان

پوکی استخوان باعث نازک و شکننده شدن استخوان های بدن می شود. داروهایی مانند risdronate یا ibandronate برای درمان و پیشگیری از پوکی استخوان تجویز می شوند و نباید همزمان با قهوه مصرف شوند، در غیر این صورت اثربخشی خود را از دست می دهند. توصیه می شود این داروها را فقط با آب مصرف کنید و قبل یا بعد از مصرف کافئین مصرف نکنید. مصرف این داروها همراه با آب تأثیر آنها را به حداکثر می رساند.

داروهای ضد افسردگی

طبق آمار، داروهای ضد افسردگی رایج ترین داروهایی هستند که برای بزرگسالان در دهه بیست و سی سالگی تجویز می شوند و مصرف آنها در دهه های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. این داروها به درمان و کنترل افسردگی کمک می کنند. قهوه بر تأثیر این گیاهان بر بدن تأثیر می گذارد. برخی از داروها مانند فلووکسامین، آمی تریپتیلین، اسیتالوپرام و ایمی پرامین می توانند هنگام نوشیدن قهوه، به ویژه مقادیر زیاد قهوه، متابولیزه شوند. قهوه جذب داروهای ضد افسردگی را کاهش می دهد. مطالعات نشان می دهد که فلووکسامین به طور خاص عوارض جانبی رایج کافئین مانند بی خوابی و تپش قلب را افزایش می دهد. بهتر است هنگام مصرف داروهای ضد افسردگی از مصرف قهوه خودداری کنید.

ضد روان پریشی

داروهای ضد روان پریشی برای افراد مبتلا به بیماری هایی مانند اسکیزوفرنی، شیدایی، افسردگی اساسی و سایر مشکلات سلامت روان مفید هستند. این داروها با مهار انتقال دهنده های عصبی خاص یا مسدود کردن گیرنده های مغز عمل می کنند. این داروها عبارتند از فنوتیازین، کلوزاپین، هالوپریدول و اولانزاپین. قهوه همچنین ممکن است جذب این داروها را کاهش دهد.

داروهای فشار خون

فشار خون بالا خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهد. این یک بیماری شایع است، اما خاموش است و به ندرت علائم خارجی دارد. بسیاری از افراد از داروهای فشار خون مانند وراپامیل یا پروپرانولول استفاده می کنند که برای کنترل ضربان قلب در نظر گرفته شده است. مصرف قهوه با داروهای کاهنده فشار خون باعث کاهش جذب و اثر آنها و افزایش فشار بر قلب می شود.

ملاتونین

ملاتونین یک هورمون طبیعی است که توسط بدن تولید می شود و باعث احساس خواب آلودگی می شود. این هورمون با غروب خورشید تحریک می شود و به مغز سیگنال می دهد که زمان استراحت فرا رسیده است. ملاتونین همچنین به عنوان دارویی برای خواب بهتر استفاده می شود. برخلاف ملاتونین، قهوه اثر محرکی دارد و باعث از بین رفتن خواب آلودگی می شود. کافئین موجود در قهوه دقیقا برعکس ملاتونین عمل می کند. نوشیدن قهوه می تواند از تولید ملاتونین در بدن جلوگیری کرده و این هورمون را کاهش دهد. مصرف همزمان ملاتونین و قهوه اثرات دارو را خنثی می کند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما