اخبار روز سینما

هدا تهرانی: تا زمانی که شریفی نیا نباشد بازی می کنم!







به گزارش بازتاب آنلاین آنلاین، پروژه عظیم «مختارنامه» نام بسیاری از بازیگران را داشت، اما نه خود آنها، حالا همه می دانیم که نقش مختار به فریبرز عرب نیا رسید، نقشی که میر باقری در ابتدا برای جمشید هاشم پور نوشته بود. به جز هاشم پور چه بازیگر دیگری به مختار نیامد؟

اگر زیاده روی تلویزیون در به تصویر کشیدن زمان و بی زمانی «مختارنامه» نبود از زمانی که اولین بار در سال 2009 پخش شد، تقریباً هر سال از شبکه های تلویزیونی مختلف پخش شد و اکنون نام آن مترادف با تکرارهای بسیار شده است. و رنگ صورت و جهت او به یادگار ماند.

تلویزیون چنان پیگیرانه از این امتیاز بهره برداری کرده است که به نظر می رسد گفتن و نوشتن درباره «مختارنامه» دیگر برای مخاطب جذابیتی ندارد. واقعاً در مورد سریالی که تقریباً 15 سال است به طور مداوم در تلویزیون پخش می شود، چه می توانید بگویید؟ در پاسخ به این پرسش، در کتاب 608 صفحه‌ای «پرونده مختارنامه» که بهار امسال توسط انتشارات بین‌المللی منتشر شد، آمده است که درباره «مختارنامه» هنوز حرف‌های زیادی وجود دارد.

«پرونده مختارنامه» نوشته رضا استادی است که مسئولیت تبلیغات سریال «مختارنامه» را بر عهده داشت و به گفته خودش به دلیل مسئولیتش در این پروژه، به اطلاعات و اسناد مهم و جالبی دسترسی داشته است. تصمیم گرفت به سوال «مختارنامه» پاسخ دهد. چگونه پس از سالها طراوت و طراوت خود را حفظ کرد؟ هدف نویسنده این است که کتابش شبیه «رمانی درباره سریالی دیدنی باشد که ارزش خواندن دارد».

این کتاب روایت زمانی دارد، از زمان قبل از نگارش فیلمنامه در سال 1380 تا وقایع پس از پخش آخرین قسمت سریال و سپس بخش هایی با عنوان خلاصه، ضعف، درباره داود میرباقری، درباره عظیم جوانروح، درباره محمود فلاح، پیوست ها و آلبوم تصاویر.

در بخشی از کتاب درباره مراحل انتخاب بازیگری می‌خوانیم، درباره بازیگرانی که اسمشان آمده اما خودشان نیامده‌اند. این بخش به چگونگی رسیدن مختار فریبرز به عرب نیا می پردازد، نقشی که میر باقری در ابتدا برای جمشید هاشم پور نوشته بود. به جز هاشم پور چه بازیگر دیگری به مختار نیامد؟ طبق کتاب «پرونده وکالتنامه»، هر یک از این اسامی به دلایل زیر نیامده است:

جمشید هاشم پور

در صفحه 81 کتاب می خوانیم: «میرباقری طبق عادت همیشگی خود در نوشتن نقش بر اساس بازیگران، فیلمنامه مختارنامه را نیز بر اساس شخصیت جمشید هاشم پور… د میر باقری از زمان فیلمبرداری «مسافر ری» با افراد مختلفی تماس گرفت که نقش سلمان را بازی کند و حالا با جایگزینی مختار به جای سلمان، هاشم پور می تواند مختار میر باقری باشد. هاشم پور برای ایفای این نقش دستمزد 140 میلیون تومانی (تقریباً 15 میلیون تومان در ماه) را طلب می کند که به گفته نویسنده مبلغ بسیار بالایی است و تلویزیون با پرداخت این مبلغ نخواسته دستمزد بازیگران را افزایش دهد.

میر باقری حقوق بالای مطالبه شده هاشم پور را سنگ بزرگی تعبیر می کند که به پای گروه می اندازد و می رود. به گفته میر باقری، هاشم پور به دلیل حجم زیاد فیلمنامه و زمان طولانی تولید افسرده است و با مطالبه دستمزد بالا، تهیه کنندگان را مجاب می کند که سراغ او نروند. عرب نیا تقریباً نیمی از دستمزد هاشم پور را برای این نقش دریافت می کند، یعنی ماهیانه حدود 6.5 میلیون تومان.

هدیه از تهران

هادیه تهرانی سوپراستار زن سینمای ایران از نیمه دوم دهه 1370 تا پایان دهه 1380 بود. گروه کارگردانی «مختارنامه» برای بازی در نقش جاریه، همسر عمر سعد با او تماس گرفتند و طبق کتاب، تهرانی بدون خواندن فیلمنامه، تنها به شرطی که محمدرضا شریفی نیا در فیلم حضور نداشته باشد، نقش جاریه را پذیرفت. سریال نقش به گفته نویسنده کتاب «پرونده مختارنامه»، تهرانی تهرانی برای کل نقش دستمزد معقول 75 میلیون تومانی ارائه می دهد و حتی پس از چک و معاوضه، 2 میلیون تومان تخفیف می دهد. اما شریفی نیا به میر باقری این نگرش را داد که بازیگری مثل تهرانی باید مجانی در مختارنامه بازی کند و حتی گویا به میر باقری گفته بود که اگر خودش با تهرانی تماس بگیرد، تهرانی مجانی می آید. در نهایت این همکاری میسر نمی شود و نقش به ماهچهرا خلیلی می رسد که با مبلغی در حدود 37 میلیون تومان این نقش را ایفا می کند.

حمید فرخ نژاد

حمید فرخ نژاد برای نقش عمر سعد در نظر گرفته شده بود اما پس از خواندن فیلمنامه پیشنهاد بازی در نقش مختار را داد. میر باقری موافق است و حتی توافقاتی هم انجام می شود، اما فرخ نژاد اسفند 1382 ابراهیم حاتمی کیا در فیلم به رنگ ارغوان بازی کرد. او از محل فیلمبرداری «به رنگ ارغوان» روستای سنگده از توابع شهرستان پل سفید در 50 کیلومتری قائم شهر نمی تواند با گروه سازنده «مختارنامه» مذاکره کند. به دلیل شرایط بد جوی و امتناع حاتمی کیا از او برای رفتن به تهران برای ترک محل، در واقع نقش مختار را از دست می دهد.

علیرضا شجاعی

علیرضا شجاعنوری که برای همیشه با ایفای نقش عبدالله جوان مسیحی در فیلم «روز حکه» به یادگار خواهد ماند، گزینه دیگر نقش مختار است که به دلیل مشغله و مشغله کاری طولانی نمی تواند در این پروژه حضور داشته باشد. او این روزها در پروژه بزرگ پرشین سلمان میر باقری نقش سلمان را بازی می کند.

نزدیک به مرز

فرامرز خروکان بازیگر نقش قیس بن مشعر در فیلم سفیر در سال 1362 یکی گزینه دیگر نقش مختار است که به دلیل کهولت سن و عدم امکان سوارکاری طولانی مدت از گزینش خارج می شود.

عزت الله تعظمی

عزت الله تزمامی قرار بود نقش خواهر شوهر مختار را بازی کند اما سن او – 80 ساله در آن زمان – اجازه این کار را به او نداد و جمشید شاه محمدی این نقش را بازی کرد.

سیاوش طهمورت

نقش فرمانده شهربانی کوفه به او پیشنهاد شد، اما او با این استدلال که همان نقش را در فیلم معصومیت از دست رفته بازی کرده است، نپذیرفت. او نقش طولانی‌تری می‌خواست و در نهایت حسین خانی‌بیک به این نقش رسید.

رضا بابک

برای نقش میشم تمار تست گریم انجام داد و حتی جلوی دوربین رفت اما به دلیل عارضه قلبی پرویز پورحسینی جایگزین او شد.

فرج الله سلحشور

نقش نجده بن عامر، رهبر خوارج، به فرج الله سلحشور پیشنهاد شد، اما او نپذیرفت و مسعود ولدبیگی آن نقش را بازی کرد.

شهاب عسکری

اگرچه شهاب عسگری از سال 1344 شروع به کار در سینما کرد، اما صدایش بیشتر از تصویرش آشناست. صدای خش دار و خشن که نقش منفی در دوبله نداشت. در سریال «کوچه اقاقیه» رضا عطاران نقش برادر بزرگتر زودجوش عطاران را بازی کرد. نقش عمر سعد قرار بود بر عهده عسگری باشد اما به دلیل ممنوعیت با وجود تست گریم و تایید کارگردان از پروژه انصراف داد و این نقش به مهدی فخیم زاده رسید.

محمود پاک نیت، جمشید گرگین و چنگیز وثوقی

برادران زبیر محمود پاک نیت، جمشید گرگین و چنگیز وثوقی ابتدا برای این نقش جلوی دوربین رفتند و در نهایت جعفر دهقان، صالح میرزا آقایی و مجید علی‌الاسلام برای این سه نقش جلوی دوربین رفتند.




آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا