اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

نیو آمستردام؛ سکونتگاه هلندی که به نیویورک تبدیل شد! (+عکس)

عصر ایران – در دوران شکوه خود، هلندی ها مشغول سفر به نقاط مختلف جهان، سرقت ادویه جات، منابع و ایجاد پایگاه هایی بودند تا بتوانند این قبیل اقدامات خود را راحت تر انجام دهند.

هلندی ها طی یکی از ماجراجویی های خود در جهان به جزیره منهتن در آمریکا راه یافتند. در آنجا، آنها ابتدا قلعه ای به نام آمستردام ساختند تا از تجارت خز خود در این منطقه دفاع کنند و همچنین موقعیت راهبردی در دهانه رودخانه هادسون را حفظ کنند.

منطقه اطراف قلعه در نهایت به سکونتگاهی به نام نیو آمستردام تبدیل شد که به عنوان سلف نیویورک امروزی عمل کرد.

پیشینه تاریخی

در قرن هفدهم، قدرت های اروپایی تلاش کردند تا آنجا که ممکن است آمریکای شمالی را مستعمره خود کنند. هلندی ها برای نخستین بار این منطقه را در اوایل این قرن کاوش کردند. کاوشگری به نام هنری هادسون در قایق شرکت هند شرقی که به شاهزاده موریس ناسائو خدمت می کرد، برای غارت منطقه آن را کاوش کرد.

او ادویه جات پیدا نکرد، اما متوجه سگ های آبی شد که گزینه ای به همان اندازه خوب بودند. در آن دوران، خز سگ های آبی در اروپا بسیار ارزشمند بود. سگ های آبی همچنین سدسازان خبره ای بودند که هلندی ها به آنها علاقه داشتند.

همچنین، هلندی ها از غدد مقعدی سگ های آبی که کاستوریوم ترشح می کنند، برای تولید عطر استفاده می کردند.

در سال 1621، شرکت هلندی هند غربی برای مدیریت تجارت در آمریکای شمالی و حفظ دسترسی به سگ های آبی تاسیس شد.

دهانه رودخانه هادسون موقعیت راهبردی ایده آلی برای ایجاد تجارت و محافظت از منطقه فراهم می کرد. به این ترتیب، قلعه آمستردام در سال 1624 تاسیس شد. تا سال 1626، هلندی ها منهتن را از بومیان آمریکایی خریداری کردند.

تاسیس نیو آمستردام

سکونتگاهی که اطراف قلعه آمستردام ایجاد شد، نیو آمستردام نام گرفت و به یک شهر تمام عیار تبدیل شد. این شهر شبیه به همه شهرهای استعماری در آن زمان توسعه یافت. در آن یک کلیسا ساخته شد، دیوارهای مستحکم طراحی شدند، و خانه ها و آسیاب های بادی ساخته شدند.

یکی از واقعیت های جالب توجه درباره این شهر آن است که در مقایسه با دیگر سکونتگاه های دنیای جدید، به طور گسترده مستند شده است. طرح کاستلو (The Castello Plan) نقشه دقیقی از شهر را به تصویر کشید. شهر با تمام جزئیاتش در این طرح دیده می شود.

نیو آمستردام؛ سکونتگاه هلندی که به نیویورک تبدیل شد

تسخیر انگلیسی ها

در سال 1664، انگلیس و جمهوری هلند در صلح بودند. اما این امر مانع از ورود چند ناوچه انگلیسی به بندر نیو آمستردام نشد. آنها خواستار تسلیم شهر و در مقیاس گسترده تر استان نیو ندرلند بودند.

این اقدام آغازگر جنگ دوم انگلیس و هلند بود. هلندی ها در نهایت تسلیم شدند و نیو آمستردام در سال 1665 به نام دوک یورک به نیویورک تغییر نام داد.

طی جنگ سوم انگلیس و هلند در سال 1673، هلندی ها موفق شدند دوباره این شهر را اشغال کنند و آن را به نیو اورنج تغییر نام دهند.

با این وجود، پس از پیمان وست مینستر در سال 1674، هلندی ها این شهر را به بریتانیایی ها بازگرداندند و بار دیگر نام آن به نیویورک تغییر کرد. هلندی ها در ازای آن تسلط بر سورینام را به دست آوردند که در آن زمان از اهمیت راهبردی و منابع زیادی برخوردار بود.

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا