دانستنی ها

نیمی از مرگ و میر ناشی از سرطان قابل پیشگیری است، اما چگونه؟

مدیر اجرایی انجمن سرطان آمریکا Dr. عارف کمال تاکید کرد: افراد با تغییر سبک زندگی می توانند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند.

به گزارش یورونیوز، بر اساس این مطالعه سیگار کشیدن یکی این یکی از عوامل خطرناک اصلی است که در تقریبا یک پنجم سرطان ها و تقریبا یک سوم مرگ و میرها در این کشور نقش دارد. سایر عوامل خطر عبارتند از اضافه وزن، مصرف الکل، کم تحرکی، تغذیه نامناسب و عفونت هایی مانند HPV.

محققان در مجموع 18 عامل خطر قابل اصلاح را در 30 نوع سرطان شناسایی کردند. به گفته آنها، این عوامل با ۷۰۰ هزار مورد جدید سرطان و بیش از ۲۶۲ هزار مرگ در سال ۲۰۱۹ مرتبط بوده است.

دکتر می گوید اگرچه سرطان به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما نقش سبک زندگی در بروز این بیماری را نباید دست کم گرفت. کمال گفت: در مقایسه با سایر عوامل، خطرات قابل اصلاح به طور قابل توجهی در ایجاد سرطان و مرگ نقش دارند، به عنوان مثال، قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند به سرطان پوست آسیب برساند و منجر به سرطان پوست شود یا سلول های چربی می توانند هورمون هایی تولید کنند که می تواند باعث رشد نوع خاصی از سرطان شود. “

به گفته وی، این باور که سرطان تنها به عوامل ژنتیکی بستگی دارد و قابل پیشگیری نیست، تصور اشتباهی است.

این مطالعه جدید نشان می دهد که عوامل خطر قابل پیشگیری و قابل اصلاح برخی سرطان ها در پیدایش ۱۹ نوع سرطان نقش دارند. به گفته محققان، این عوامل حداقل 80 درصد موارد جدید را در 10 نوع سرطان تحت تاثیر قرار داده است. به عنوان مثال، 90 درصد سرطان های جدید پوست با اشعه ماوراء بنفش مرتبط هستند و تقریباً همه سرطان های دهانه رحم با عفونت HPV مرتبط هستند که عوامل قابل پیشگیری هستند.

علاوه بر این، اکثر موارد سرطان ریه تحت تأثیر عوامل خطرناکی هستند که می توان آنها را اصلاح کرد. بر اساس این مطالعه، اکثریت قریب به اتفاق بیماران مبتلا به سرطان ریه، بیش از 104000 در مردان و بیش از 97000 در زنان، یا سیگار می کشیدند یا در معرض دود سیگار قرار داشتند.

چربی

اضافه وزن دومین عامل سرطان بعد از سیگار بود و با حدود 5 درصد موارد جدید در مردان و حدود 11 درصد در زنان مرتبط بود. این مطالعه جدید نشان داد که اضافه وزن با بیش از یک سوم مرگ و میر ناشی از سرطان آندومتر، کیسه صفرا، مری، کبد و کلیه مرتبط است.

مطالعه اخیر دیگری نشان می دهد که خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان در افرادی که از داروهای کاهش وزن و دیابت مانند Ozempic و Vegovi استفاده می کنند به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

رئیس پزشکی انجمن مقامات بهداشت ایالتی و منطقه ای، دکتر. مارکوس پلشیا می گوید: چاقی می تواند از جهاتی به اندازه سیگار کشیدن برای افراد خطرناک باشد.

او قبلاً روی پیشگیری از سرطان کار کرده است و می‌گوید مداخله در طیفی از «عوامل خطر رفتاری کلیدی»، مانند ترک سیگار، خوب غذا خوردن و ورزش کردن، می‌تواند «تفاوت قابل توجهی در میزان و نتایج» بیماری‌های مزمن مانند سرطان ایجاد کند. . ايجاد كردن

پلشیا تاکید کرد که سیاست گذاران و مقامات بهداشتی باید “محیطی ایجاد کنند که انتخاب سبک زندگی سالم را برای مردم آسان تر کند.” او گفت که این امر به ویژه برای افرادی که در محله های محروم زندگی می کنند مهم است، جایی که ممکن است ورزش ایمن یا رفتن به خواربار فروشی برای خرید غذای سالم آسان نباشد.

کارشناسان می گویند با افزایش نرخ سرطان در مراحل اولیه در ایالات متحده، ایجاد عادات سالم در مراحل اولیه بسیار مهم است. سیگار کشیدن پس از کاهش وزن در افراد دارای اضافه وزن یکی این عادت دیگری است که ترک کردن آن بسیار سخت تر است.

اما به گفته پلشیا، “هیچ وقت برای ایجاد این تغییرات دیر نیست” و تغییرات در سبک زندگی و تندرستی می تواند تاثیر عمیقی در “بعد در زندگی” داشته باشد.

کارشناسان می گویند ایجاد تغییر در سبک زندگی و سبک زندگی سالم می تواند خطر ابتلا به سرطان را نسبتاً سریع کاهش دهد.

کمال توضیح داد: سرطان چیزی است که بدن شما هر روز با تقسیم سلولی با آن مبارزه می کند. این خطری است که شما هر روز با آن روبرو هستید و همچنین به این معنی است که کاهش عوامل خطر ممکن است برای شما مفید باشد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا