اخبار روز

نیروی هوایی قطر؛ کشوری با 315000 نفر و 100 هواپیمای جنگنده مدرن (+عکس)

نیروی هوایی قطر یکی این یکی از مهم ترین نیروهای هوایی در جهان است. در طول دهه گذشته، این نیرو نزدیک به صد هواپیمای جنگنده پیشرفته نسل 4.5 جدید خریداری کرده است یکی به یکی از قوی ترین نیروهای هوایی در منطقه تبدیل شده است. قطر هم اکنون دارای جنگنده های F-15 Strike Eagle، Rafale و Eurofighter Typhoon است.

قطر: کشوری ثروتمند در منطقه خلیج فارس

به گزارش روزیاتو، قطر کشور کوچکی است که در اطراف خلیج فارس در شبه جزیره عربستان واقع شده است که شامل شبه جزیره ای در مرز عربستان نیز می شود. در حالی که حدود 2.7 میلیون نفر در این کشور زندگی می کنند (80 درصد در دوحه پایتخت)، تنها حدود 315000 نفر از آنها شهروند قطر هستند. اکثریت جمعیت قطر کارگران مهاجر (از جمله بسیاری از هند و بنگلادش) هستند.

قطر یکی این کشور یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است و به ویژه به لطف برخی از بزرگترین ذخایر گاز طبیعی در جهان بسیار غنی شده است. بر اساس گزارش بریتیش پترولیوم، قطر 4.4 درصد از گاز طبیعی جهانی و مهمتر از آن 20 درصد از صادرات جهانی LNG در سال 2021 خواهد بود.

نیروی هوایی بزرگ قطر

در مارس 2024، FlightGlobal گزارش داد که تا پایان سال 2024، پس از تحویل آخرین جت های جنگنده یوروفایتر تایفون به این کشور، نیروی هوایی قطر فرآیند تحویل 96 هواپیمای جنگنده مدرن را طی دهه گذشته تکمیل خواهد کرد. این مشکل توانایی های نیروی هوایی قطر را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

نیروی هوایی قطر اولین بار در سال 1974 تأسیس شد و در بیشتر تاریخ خود یک نیروی هوایی با اندازه متوسط ​​بود. اما این در سال های اخیر به طرز چشمگیری تغییر کرده است. ظرف یک دهه، قطر 36 جنگنده آمریکایی F-15QA (QA مخفف Qatar Advanced)، 36 رافال فرانسوی و 24 جنگنده یوروفایتر سفارش داده است. این هواپیماها به ناوگان قطر متشکل از 12 میراژ 5 تا 2000 ساخت فرانسه (و برخی از جت های آلفا لایت) می پیوندند.

ناوگان جنگنده نیروی هوایی قطر

آلفا جت 6 هواپیما
یوروفایتر تایفون 14 ماشین (به همراه 10 ماشین سفارش داده شده)
F-15QA 33 هواپیما
Mirage 2000-5EDA 9 هواپیما (به علاوه سه نسخه آموزشی)
Rafale DQ/EQ 36 هواپیما

به گفته مجله فوربس، گویی این تعداد هواپیمای جنگنده مدرن برای قطر کافی نیست، قطر در نظر دارد 24 فروند رافال دیگر سفارش دهد – در صورت سفارش، تعداد کل رافال در نیروی هوایی قطر به 60 فروند افزایش می یابد. 24 مورد اول در سال 2015 و 12 مورد دوم در سال 2017 سفارش داده شد.

نیروی هوایی قطر؛ کشوری با 315000 نفر و 100 هواپیمای جنگنده مدرن

علاوه بر این زیاده خواهی در خرید هواپیماهای جنگنده، قطر پایگاه های هوایی خود را نیز گسترش داده است. نیروی هوایی قطر در حال ساخت یک پایگاه هوایی جدید به نام امیر تمیم بن حمد آل ثانی است و همچنین پایگاه های هوایی موجود خود را در پایگاه هوایی العدید و پایگاه هوایی بین المللی دوحه گسترش داده است.

کشوری کوچک در منطقه ای پیچیده

در سال 2023 وزیر ارتش فرانسه به قطر سفر کرد و پس از این سفر گزارش هایی مبنی بر خرید 24 فروند جنگنده رافال از داسو منتشر شد. دیفنس نیوز در آن زمان گزارش داد که این فروش “احتمال دارد”. دفترچه سفارش رافال فرانسوی در سال های اخیر بسیار پر بوده است که این جت را قربانی موفقیت خود کرده است. داسو سعی می کند با حجم سفارش مطابقت داشته باشد و سفارشات را به موقع تحویل دهد.

نیروی هوایی قطر؛ کشوری با 315000 نفر و 100 هواپیمای جنگنده مدرن

در مقاله دیفنس نیوز آمده است که قطر رافال جدید را به دو دلیل می خواهد: توانایی بازدارندگی قوی تر و اهداف سیاسی. هدف سیاست این است که قطر بر کشور صادرکننده نفوذ «خرید» داشته باشد (و بالعکس). قطر روابط دشواری با دیگر کشورهای عربی خلیج فارس داشته است (آنها در سال 2017 قطر را تحریم کردند) و روابط با ایران نیز پیچیده است.

نیروی هوایی قطر؛ کشوری با 315000 نفر و 100 هواپیمای جنگنده مدرن

ناوگان جنگنده نیروی هوایی عربستان سعودی

یوروفایتر تایفون: 72 فروند (48 فروند دیگر سفارش داده شده است)
F-15C/S/SA 211 هواپیما
گردباد 81 هواپیما

بیشتر تفکرات استراتژیک و سیاسی قطر تحت تأثیر همسایه بزرگترش عربستان سعودی است. آلمان تا همین اواخر فروش 48 جت جنگنده یوروفایتر به عربستان سعودی را مسدود کرد (که باعث خشم انگلیس شد، زیرا آنها بیشتر اجزای این جنگنده را می سازند)، در حالی که به نظر می رسد اسرائیل اصرار دارد که ایالات متحده 35-35 را به عربستان سعودی (اسرائیل) نفروشد. ) همچنین به نظر می رسد با فروش F-35 به امارات مخالف است.

عربستان سعودی که مشتاق خرید F-35 و شاید تایفون است، می تواند به جای یوروفایتر، 54 رافال دیگر بخرد. عربستان سعودی همچنین به همراه بریتانیا، ایتالیا و ژاپن علاقه مند به پیوستن به برنامه نبرد هوایی نسل ششم جهانی (Tempest) است.

تمایل به نسل پنجم هواپیمای جنگنده F-35

در حالی که این جت ها همه از نسل 4.5 هستند، کشورهای حاشیه خلیج فارس علاقه مند به خرید F-35 از ایالات متحده هستند. اما با وجود علاقه شدید عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی، هنوز توافقی در مورد فروش این جنگنده ها به این کشورها حاصل نشده است. ایالات متحده همچنین ممکن است در مورد فروش F-35 به قطر ملاحظاتی داشته باشد.

دفاع نیوز نوشت:

اگر با اسرائیل مخالف هستید، چندین کشور عربی F-35 خریدند. قطر در سال 2020 درخواست رسمی برای جت لاکهید مارتین کرد و پس از آن اسرائیل بلافاصله اعلام کرد که هرگونه فروش F-35 توسط دولت آمریکا به کشورهای حاشیه خلیج فارس را رد خواهد کرد.

نیروی هوایی قطر؛ کشوری با 315000 نفر و 100 هواپیمای جنگنده مدرن

امارات نیز به نوبه خود از خرید F-35 از ایالات متحده بسیار ناامید است و ظاهراً در حال بررسی خرید جت جنگنده چینی J-20 Mighty Dragon است (اگرچه چین صادرات این جت را ممنوع کرده است).

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا