سبک زندگی

همه چیز در مورد اعدام با گاز نیتروژن!

ایالت آلابامای آمریکا، جایی که اسمیت بیش از دو دهه در انتظار اعدام بود، این جنایتکار را با استفاده از روش جدیدی به نام کاهش اکسیژن از طریق استنشاق نیتروژن (یا هیپوکسی نیتروژن) اعدام کرد.

هیپوکسی نیتروژن چیست؟

هیپوکسی (یا کمبود اکسیژن) نوعی خفگی است. مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده آن را به عنوان “شرایطی که در آن اکسیژن کافی در دسترس نیست” تعریف می کند. و همانطور که همه می دانیم، برای تنفس و زندگی به اکسیژن نیاز داریم.

در یک اعدام اخیر در ایالت آلاباما، این زندانی از طریق یک ماسک تنفسی متصل به یک مخزن نیتروژن تحت فشار، نیتروژن خالص تنفس کرد.

نیتروژن در هوای اطراف ما به وفور یافت می شود و زمانی که به درستی با اکسیژن موجود در جو متعادل شود، بی خطر است. اما زمانی که غلظت نیتروژن بیش از حد بالا می‌رود و سطح اکسیژن بسیار پایین می‌آید، این می‌تواند به طور بالقوه کشنده باشد.

با استنشاق این گاز، غلظت نیتروژن در بدن آقای اسمیت به سطوح کشنده افزایش یافت. نیتروژن اساساً بافت ها و اندام ها را از اکسیژن محروم می کند و باعث کاهش جریان خون و در نهایت مرگ می شود.

نیتروژن موجود در هوای اطراف ما

ما هر روز نیتروژن تنفس می کنیم. جو یا هوای اطراف ما تقریباً از ۷۸ درصد نیتروژن و تنها ۲۱ درصد اکسیژن تشکیل شده است. بقیه شامل بخار آب، آرگون، نئون، هلیوم، هیدروژن و زنون است. به این گازها «گازهای پایدار» می گویند.

همچنین «گازهای متغیر» مختلفی در جو وجود دارد، مانند متان، ازن و گاز. دی اینها دی اکسید کربن هستند و غلظت آنها می تواند از روز به روز و منطقه به منطقه متفاوت باشد.

نیتروژن با غلظت 78 درصد در جو برای تنفس بی خطر است. با این حال، زمانی که سطح نیتروژن به 80٪ یا بیشتر برسد، وضعیت خطرناک و بالقوه کشنده می شود.

برخی از دستورالعمل های بهداشتی و ایمنی، از جمله اداره ایمنی و بهداشت شغلی ایالات متحده، توصیه می کند که افرادی که در فضاهای بسته کار می کنند اطمینان حاصل کنند که سطح اکسیژن کمتر از حداقل مطلق 19.5٪ نیست. اما حتی در این سطح، نیتروژن اتمسفر می تواند “اثرات فیزیولوژیکی غیرقابل تشخیص” ایجاد کند.

همه چیز در مورد اعدام با گاز نیتروژن!

مشکل این است که شما نمی توانید سطوح خطرناک نیتروژن را با حس بویایی خود تشخیص دهید. گاز نیتروژن بی بو، بی رنگ، بی مزه و بی اثر است. با سایر مواد شیمیایی واکنش نشان نمی دهد و قابل اشتعال یا انفجار نیست. به همین دلیل برای مشاهده آن به آشکارسازهای گاز مخصوص نیاز دارید.

اما می توانید به علائم رایج مسمومیت نیتروژن یا کمبود اکسیژن توجه کنید، به خصوص اگر در صنعتی کار می کنید که از نیتروژن استفاده می کند، که بسیاری از آنها نیتروژن را برای محافظت در برابر اکسیداسیون خورنده یا زنگ زدگی اداره می کنند.

اگر نیتروژن زیاد و اکسیژن خیلی کم تنفس کنیم چه اتفاقی می افتد؟

اگر به خاطر داشته باشید در بالا بیان کردیم که حداقل غلظت اکسیژن در هوا باید 19.5 درصد باشد. اگر سطح اکسیژن باقیمانده 16 درصد باشد، ممکن است فرد افزایش ضربان قلب و تنگی نفس را تجربه کند و ممکن است فکر کردن، تمرکز و هماهنگی حرکات دشوار شود.

اگر غلظت اکسیژن به 14 درصد کاهش یابد، فرد احساس خستگی غیرعادی می کند که تأثیر مخربی بر وضعیت عاطفی و قضاوت فرد خواهد داشت.

در غلظت 12.5 درصد، فرد دچار مشکلات شدید تنفسی می شود که باعث آسیب دائمی به قلب، حالت تهوع و استفراغ می شود.

و در کمتر از 10 درصد افراد قادر به حرکت نیستند و دچار تشنج، بیهوشی و مرگ خواهند شد.

استفاده از نیتروژن در کشتن حیوانات

در سال 2020، انجمن پزشکی دامپزشکی آمریکا نظر خود را در مورد استفاده از نیتروژن برای “اتانازی” یا مرگ بدون درد حیوانات مزرعه صادر کرد.

بر این اساس، هیپوکسی نیتروژن می‌تواند برای حیوانات اذیت‌کننده باشد، اما پیشنهاد شده است که «پس از بیهوش کردن [حیوانات] می‌توان از آن استفاده شود.»

 

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا