اخبار روز

نگرانی کارگران از تعیین حقوق بدون در نظر گرفتن سبد معیشتی


نگرانی نمایندگان کارگری از تعیین حقوق 1403 بدون تعیین تعداد سبد معیشت کارگران در جلسه شورای عالی کار. چرا که نمایندگان کارگری معتقدند دستمزد باید بر اساس ماده 41 قانون کار یعنی نرخ تورم و متناسب با قیمت تمام شده سبد معیشتی تعیین شود وگرنه نمی توان به گونه ای تعیین کرد که جان کارگران را تامین کند. با این میزان تاخیر دستمزد.

نمایندگان کارگران در شورای عالی کار در سال 1402 مکرراً خواستار اعاده دستمزد شدند، اما با مقاومت دولت مواجه شدند. کارگران معتقدند وزیر کار در جلسه تعیین دستمزد 1402 وعده داده بود که در صورت افزایش حقوق کارگران، حقوق کارگران بازگردانده می‌شود، در حالی که در قالب چند مورد دریافتی کارمندان افزایش یافته بود، اما مسئولان خلف قول دادند و نپذیرفتند. برای ترمیم حقوق ها جلسه ای برگزار کرد و حقوق کارگران با تاخیر بسیار به اینجا رسید.

محمدرضا تاجیک نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت وگویی اظهار داشت: امسال جلسات و مذاکرات دستمزدی شورای عالی کار هنوز شروع نشده و از این موضوع به دولت گلایه داریم. متأسفانه کمیته حقوق شروع به کار نکرده و فقط در مورد حقوق منطقه ای مذاکره شده است و هنوز جلساتی برای محاسبه و تعیین سبد معیشتی تشکیل نشده است.

وی بیان کرد: زمان انجام و اجرای فعالیت های شورای عالی کار بسیار کوتاه است. ما هفته اول و دوم اسفند ماه را از دست دادیم، اگر واقعاً بخواهیم تا قبل از پایان سال حقوق 1403 را تصویب کنیم، حتما کمیته حقوق و دستمزد باید رقم هزینه زندگی را محاسبه کند و به اجماع برسد تا بتوانیم در شورای عالی کار به نتیجه مثبت برسیم. قبل از پایان سال

از سوی دیگر نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار با بیان اینکه از تشکیل نشدن کمیته حقوق و دستمزد برای تعیین سبد معیشت جای نگرانی نیست.

علی اصغر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار نیز در گفت‌وگویی اظهار داشت: برگزاری نشدن جلسات کمیته دستمزد با محوریت تعیین سبد معیشتی تاکنون جای نگرانی ندارد. اولاً تعیین سبد معیشت بر عهده این کمیته نیست و نرخ سبد کالا باید توسط مراجع رسمی منتشر شود. ثانیاً بحث حقوق کارگران طی جلسات طولانی ظرف 10 روز مانده به پایان سال به نتیجه می رسد.

وی بیان کرده است: شایعاتی مبنی بر افزایش دستمزد کارگران که حداقل دستمزد کارمندان نیز شنیده می شود، نمی تواند حرف درستی باشد زیرا روند تعیین دستمزد کارگران ذاتاً با کارگران متفاوت است. انشالله با ارائه و بررسی دقیق اعداد و ارقام و آمار مراجع رسمی در شورای عالی کار، حقوق کارگران را قبل از پایان سال، در پایان سه جانبه گرایی تعیین خواهیم کرد. به گونه ای که هم کارگران راضی باشند، هم کارفرمایان تحت فشار اضافی قرار نگیرند و هم به تولید و اقتصاد کشور توجه شود.

به طور خلاصه بیش از 50 درصد جمعیت کشور را کارگران با خانواده تشکیل می دهند. اسفند ماه هر سال برای این جمعیت با نگرانی و استرس تعیین حقوق سال بعد همراه است. ماه های پایانی سال آینده برای کارگران استرس زا است. از یک سو میزان افزایش حقوق سال آینده کارگران را نگران کرده و از سوی دیگر برخی کارگران نگران قراردادهای کاری خود هستند که در پایان سال تمدید نمی شود.

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جدیدترین اظهارات خود در حاشیه جلسه شورای دولت از برگزاری جلسات حقوق و دستمزد شورای عالی کار از هفته جاری خبر داد و اظهار داشت: آهسته آهسته به زودی این جلسه را برگزار خواهیم کرد. جلسات شورای عالی کار از هفته جاری آغاز می شود. البته جلسات کارشناسان حوزه روابط کار برگزار می شود، شاخص ها بررسی می شود و امیدواریم بتوانیم تصمیم درست و منصفانه ای اتخاذ کنیم.

وی گفت: گاهی فکر می کنند دولت یا وزیر کار حداقل دستمزد را تعیین می کند در حالی که شورای عالی کار این کار را انجام می دهد. البته در این جلسه اشخاص حقوقی نیز حضور دارند و امیدواریم با شاخص های به دست آمده بتوانیم در این قسمت تصمیم معقول و منطقی بگیریم.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا