اخبار روز سینما

نگاهی کوتاه به سریال طوبی جدیدترین ساخته سعید سلطانی کارگردان پیشکسوت تلویزیون. هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است

سریال طوبی جدیدترین ساخته سعید سلطانی کارگردانی است که سابقه ساخت مجموعه های تلویزیونی را در کارنامه دارد. تاکنون 5 قسمت از این سریال 50 قسمتی پخش شده است اما هنوز نتوانسته چیزی بسازد. و جلب نظر کندی سریال در روایت داستان و شروع وقایع یکی یکی از دلایل شکست سریال در قسمت های اولیه همین است.

به گزارش بازتاب آنلاین، «توبی» نام سریال جدید شبکه یک است که تاکنون پنج قسمت از آن پخش شده است. پشت دوربین این سریال چهره سرشناس سعید سلطانی قرار دارد که از آثار او می توان به «پس از باران»، «خانه ای در تاریکی»، «در جستجوی آرامش»، «بوم و بانو»، «ستایش» اشاره کرد. و غیره . «یاور» که در 1400 پخش شد با انتقادات زیادی همراه بود و حالا انگیزه سلطانی برای جذب حداکثری مخاطب دوچندان است. آیا در رسیدن به این هدف موفق خواهید بود؟ او «طوبی» را بر اساس فیلمنامه سید حسین امیرجهانی که اقتباسی از کتاب «اربعین طوبی» محسن امامیان است کارگردانی کرد.

گاف ها | قبل از تحلیل «طوبی» به نکاتی اشاره کنیم که در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است. در قسمت اول این مجموعه جعبه گز کرمانی به نمایش درآمد که شبیه محصولی از بازار است. آیا در دهه 50 گز کرمانی هم به همین شکل به خودش پیشنهاد می شد؟ هفت صبح به این موضوع در هفته گذشته اشاره کرد و راستش را بخواهید در این سال ها که داستان را می گوییم نتوانستیم شکل و شمایل گز کرمانی را پیدا کنیم. بسیاری این قسمت از سریال را یک اشتباه دانسته اند. در قسمت سوم سریال یک موتور سیکلت پلاک دیده شد. موضوعی که صفحه اینستاگرام «ت وی بان» درباره آن نوشت: «از برخی کارشناسان پرسیدیم و در اینترنت جست و جو کردیم تا بفهمیم موتورسیکلت ها پلاک دهه 50 دارند یا خیر، پاسخی پیدا نکردیم، اما هیچ پلاکی روی آن وجود ندارد. در برخی از سایت‌ها آمده است که این قانون در سال 1373 به تصویب رسیده است پلاک موتورسیکلت اشتباه است یا نه، باید گفت فضای سریال طوبی به خصوص در قسمت اول، بیننده را غرق در داستان نکرد هفته گذشته گفته شد سعید سلطانی کارگردانی با سابقه است. سیر و سلوک و توانایی او در خلق آثار تاریخی نشان داده شده است که چرا «طوبی» تا این حد مغفول مانده و حال و هوای آن دهه 50 تهران را تداعی نکرده است. یکی یکی از دلایل این شکست عدم توجه به جزئیات است. مثلا شخصیت طوبی (شبنم قربانی) متعلق به یک خانواده سنتی است، اما چهره این دختر با پیشینه اجتماعی او همخوانی ندارد.

شبنم قربانی نقش اول سریال توبی را بازی می کند. داستانی که هنوز نتوانسته مخاطب را به خود جذب کند.

شروع ناامید کننده | قهر بودن مخاطب از تلویزیون مشکلی است که مدیران هم به آن پی برده اند. در چنین شرایطی کار برای سریال سازان سخت تر است. چون باید از همان قسمت اول میخ را به سر بزنند و با قلاب طبل بیننده را با خود همراه کنند. «توبی» در سه قسمت اول موفق نبود و یخ آن با کمک یک داستان معمایی پلیسی کمی باز شد. البته می دانیم که تندروها با چنین معاملاتی جذب «طوبی» نمی شوند. اما اگر داستان به همین منوال پیش برود، می توان امیدوار بود که از سقوط به ورطه نجات پیدا کند. «سرزمین مادری» مثال خوبی برای درک بهتر این نکته مهم است. سریال کمال تبریزی از همان قسمت اول پرحادثه بود و داستان را طی یک داستان خانوادگی جذاب روایت می کرد.

سریال
هومن برکنورد در این سریال نقش پدر خانواده توبی را بازی می کند.

بازی الکتریکی انسان | او نقش مهمی در سریال «توبی» مرد خانواده با بازی هومان برق نورد دارد. او پدری مهربان است که همسر و سه دخترش را دوست دارد. حالا پایش به پرونده باز شده و ناخواسته گرفتار می شود. در مورد هومن برکنورد و خاطرات خوشی که از شوخی های او در سریال های کمدی داریم، باید گفت که او انتخاب خوبی برای این شخصیت محوری نبود. ما منکر زحمات برقکار نیستیم، اما نتیجه خوب زمانی حاصل می شود که عموم مردم این پدر مهربان را بپذیرند و بتوانند با او رابطه ای نفسانی برقرار کنند. متاسفانه این اتفاق نیفتاد و «طوبی» از این نظر آسیب جدی دیده است. رامین راستاد یکی از شخصیت های فرعی سریال است که بار دیگر نقش منفی را ایفا کرد. این تصویر تکراری است و از جمله عواملی است که بر کیفیت سریال تاثیر می گذارد. سایر بازیگران نیز فاقد غافلگیری هستند و می توان با اغماض به کار آنها تبریک گفت.

سریال
باید منتظر ماند و دید آیا سریال «طوبی» در آینده به نتیجه ای می رسد یا خیر.

امیدوارم ادامه بدم | 45 قسمت دیگر از «توبی» باقی مانده است و می توان انتظار داشت این سریال در قسمت های آینده جان تازه ای بگیرد. چیزهایی مانند ماجراهای مرموز سریال چراغ سبز هستند، اما از کلیشه هایی مانند عشق و عشق رقیب نترسید. علاوه بر این، داستان همچنان با مضامین مهمی مانند اربعین پیوند خواهد خورد و باید دید که آیا به اندازه کافی دراماتیک شده اند یا جای خود را به روایتی خشک و مستقیم می دهند. و اینکه سریال «سرزمین مادری» سطح توقعات قصه گویی معاصر را بالا برده و از این نظر کار برای «طوبی» سخت شده است.

سریال طوبی یکی از محصولات مرکز سیما فیلم به کارگردانی سعید سلطانی از شنبه تا چهارشنبه ساعت 22:15 از شبکه یک پخش می شود.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا