شکست رکورد سود ناخالص ۱۵ ساله گروه سایپا| تحقق سود عملیاتی در گروه سایپا بعد از ۷ سال

بازار؛ گروه خودرو: جواد توسلی مهر از زمان سکان داری گروه خودروسازی سایپا براساس آمار منتشره از سوی این خودروساز توانسته شرایط مالی، صنعتی و تولیدی مطلوبی را ایجاد کند. نارنجی پوشان جاده مخصوص طی ۷ ماهه گذشته تحت مدیریت توسلی مهر موفق به ثبت چند رکورد و ایجاد استراتژی های جدید شدند که این مهم با در نظر داشتن قیمت گذاری دستوری، جبر تحریم های ظالمانه و کمبود نقدینگی قابل توجه و تامل است. این خودروساز در سال جاری سعی داشته سبد محصولات خود را توسعه و نظر مشتریان را براساس برنامه های از پیش تعیین شده جلب کند، در ادامه به بررسی کارنامه جواد توسلی مهر طی ۷ ماه مدیریت در نارنجی پوشان جاده مخصوص خواهیم پرداخت:

گروه خودروسازی سایپا طی سه ماه اول سال جاری، ‌در سود عملیاتی و سود ناخالص به ترتیب رکورد ۱۵ و ۷ ساله خود را شکست، همچنین از زیان عملیاتی خود به میزان ۱۱۷۲ میلیارد تومانی کاست.

با در نظر گرفتن قیمت گذاری دستوری و کمبود نقدینگی در جاده مخصوص، تولید آزمایشی P۹۰ نشان از بهبود روند وضعیت در نارنجی پوشان جاده مخصوص دارد

تحول در محصولات پارس خودرو و سایپا

در دهه نخست ماه جاری گروه خودروسازی سایپا خبر تولید آزمایشی تندر۹۰ ایرانی با نام P۹۰ یا کادیلا را اعلام کرد. ورود محصولات جدید به خطوط تولید خودروسازان نیازمند سرمایه گذاری چند صد میلیاردتومانی است، با در نظر گرفتن قیمت گذاری دستوری و کمبود نقدینگی در جاده مخصوص، تولید آزمایشی P۹۰ نشان از بهبود روند وضعیت در نارنجی پوشان جاده مخصوص دارد. P۹۰ در شرکت پارس خودرو تولید می شود، P۹۰ همان تندر ۹۰ ایرانیزه شده است. ‌ تولید آزمایشی و عرضه این خودرو در دوران مدیریت جواد توسلی مهر در گروه خودروسازی سایپا، نشان از استراتژی تنوع محصول برای پاسخ به نیاز بازار به خودروهای اقتصادی با کیفیت دارد.

پیشتر مهدی مطلب زاده عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور در خصوص P۹۰ به خبرنگار این رسانه گفته بود؛ برای تولید این خودرو انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور با وزارت صمت و گروه خودروسازی سایپا همکاری نزدیکی برای ایجاد پروژه داشت. ساخت داخل تندر۹۰ ایرانی به گونه ای انجام شده است که شرکت خودروسازی رنو نتواند شکایت داشته باشد. پیش بینی می شود که P۹۰ با کیفیتی مشابه به تندر ۹۰ وارد بازار شود، اقدام سایپا با مدیریت جواد توسلی مهر در خصوص تولید خودرو مذکور سبب تنوع پلتفرم نیز شده است.

تنوع محصول در گروه خودروسازی سایپا فقط به P۹۰ ختم نمی شود، بلکه این خودروساز در پارس خودرو دو محصول جدید دیگر یعنی اطلس و سهند را روی خط دارد. عرضه این دو محصول در سال جاری منجربه افزایش رضایتمندی مشتریان نسبت به تحویل و ارتقا کیفیت شده بود. استراتژی توسلی مهر برای توسعه سبد محصولات دومین خودروساز بزرگ خاورمیانه به خانواده شاهین نیز رسیده است. براساس اعلام مدیران ارشد نارنجی پوشان جاده مخصوص از شاهین پلاس اتوماتیک در سال جاری ۴۰ هزار دستگاه تولید و عرضه بازار خواهد شد. همچنین شاهین اتوماتیک نیز با تیراژ بسیاری جهت تامین نیاز مشتریان راهی بازار می شود، لازم به ذکر است که شاهین پلاس اتوماتیک با مجهز شدن به پیشرانه، گیربکس و فناوری ایمنی و رفاهی مانند سیستم کنترل پایداری، می تواند سهم قابل توجهی از بازار خودروهای اقتصادی و کیفی را به خود اختصاص دهند. ‌

گروه خودروسازی سایپا در سال جاری این خودروساز یک هزار و ۷۷۰ دستگاه طی ۵ ماهه نخست سال جاری ترخیص خودرو از گمرکات کشور انجام داده است

برتری سایپا در واردات خودرو

گروه خودروسازی سایپا در طرح واردات خودرو که حدود دو سال است در حال اجراست، سهم قابل توجهی دارد. دومین خودروساز بزرگ کشور سال گذشته تعهدات معوقی در تامین و تحویل خودروهای چانگان سی اس ۳۵ پلاس داشت. اما با استراتژی جواد توسلی مهر و تیم مدیریتی همراهش در سال جاری این خودروساز یک هزار و ۷۷۰ دستگاه طی ۵ ماهه نخست سال جاری ترخیص خودرو از گمرکات کشور انجام داده است. همکاری چانگان و سایپا مسبوق به سابقه است و برند چینی مذکور با عرضه مدل های سی اس ۳۵ و ایدو در سالیان گذشته برای خود بازار مناسبی فراهم کرده بود. عرضه سی اس ۳۵ پلاس سبب ایجاد تعادل قیمتی در بازار مونتاژ کاران چینی شد.

واردات خودرو در گروه خودروسازی سایپا فقط منوط به چانگان نمی شود، بلکه این خودروساز در شرکت پارس خودرو نیسان سیلفی را جهت عرضه به بازار کشور آورده است. نیسان همکاری دیرینه ای با پارس خودرو دارد و به نظر می رسد احیا این همکاری با سکان داری توسلی مهر به گروه خودروسازی سایپا ادامه دار باشد.

نگاهی به کارنامه توسلی مهر در سایپا| آریا، کادیلا و ام ۴۴ در مسیر تولید

گروه خودروسازی سایپا در شرایطی فعالیت واردات خودرو خود را تقویت و ادامه داد که بحران ارزی گریبان شرکت های خودروساز و واردکننده را گرفته است. این توسعه بیانگر تثبیت سیستم مالی جدید در این گروه خودروسازی است.

پرچمداری سایپا در تاکسی های برقی

در دولت سیزدهم وزارت صمت با تعریف استراتژی گذار از خودروهای بنزینی و حرکت به سمت محصولات برقی، زمینه واردات خودروهای برقی جهت ایجاد حمل و نقل پاک را فراهم کرد. ‌ دولت قبلی کمترین را از شرکت های خودروساز یا واردکننده در خصوص تامین خودروهای برقی داشت. علیرغم اینکه در مدیریت قبلی سایپا چند خودرو برقی جهت عرضه معرفی شده بود، اما هیچ یک به مرحله اجرا نرسید. جواد توسلی مهر با تعریف پروژه و پیگیری واردات خودروهای برقی، قصد عرضه چانگان ایدو برقی را برای ناوگان تاکسیرانی دارد. ‌

باتوجه به شبکه خدمات پس از فروش گسترده گروه خودروسازی سایپا در کشور عرضه خودروهای برقی به ناوگان تاکسیرانی می تواند سبب ایجاد رضایت از حمل و نقل پاک شود. چرا که پاشنه آشیل خودروهای برقی سایر شرکت های وارد کننده خدمات پس از فروش است.

گروه خودروسازی سایپا طی برنامه ریزی قصد دارد خودرو آریا که کراس اوور خودرو شاهین است و خودرو ام ۴۴ که همان سیتروئن C۳-XR ایرانیزه است را به ترتیب در سایپا و سایپا کاشان تولید کند

آریا و ام ۴۴ در یک قدمی بازار

گروه خودروسازی سایپا طی برنامه ریزی قصد دارد خودرو آریا که کراس اوور خودرو شاهین است و خودرو ام ۴۴ که همان سیتروئن C۳-XR ایرانیزه است را به ترتیب در سایپا و سایپا کاشان تولید کند.

گروه خودروسازی سایپا بزودی دو محصول جدید یعنی خودرو آریا که کراس اوور محصول شاهین است و خودرو ام ۴۴ که همان سیتروئن سی ۳ ایکس آر ایرانی است را راهی بازار خواهد کرد.

نگاهی به کارنامه توسلی مهر در سایپا| آریا، کادیلا و ام ۴۴ در مسیر تولید

گروه خودروسازی سایپا در روز نخست برگزاری نمایشگاه تحول صنعت خودرو محصول ام ۴۴ را به نمایش گذاشته بود، در این رویداد عباس علی آبادی وزیر قبلی صمت در غرفه گروه خودروسازی سایپا حضور یافت، وزیر صمت در پاسخ به سوال «خبرنگار بازار» مبنی براینکه وضع نقدینگی سایپا برای تولید سیتروئن C۳-XR را حمایت می کند، گفته بود: وزارت صمت نباید حامی مالی باشد و مدیرعامل گروه خودروسازی باید به دنبال تامین نقدینگی باشد. وزیر صمت در صورتی می تواند چنین ادعای نسبت به وضع مالی خودروسازان داشته باشد که قیمت گذاری دستوری را حذف کرده باشد. با دخالت دولت در نظام قیمت گذاری و سیاست انقباضی بانک ها در قبال اعطا تسهیلات مالی برای پروژه های جدید خودروسازان، خودروهای مانند سیتروئن C۳-XR با ترمز نقدینگی به خط تولید راه نخواهند یافت.

اقدامات اخیر جواد توسلی مهر در دومین خودروساز بزرگ خاورمیانه بیانگر آن است که مشکلات نقدینگی این شرکت کاهش یافته و ام ۴۴ به تولید انبوه نزدیک شده است. همزمان با این مساله خودرو آریا که چند سال است در انتظار تولید به سر می برد، در سال جاری با برنامه ریزی های انجام شده تولید و راهی بازار خواهد شد. عرضه این دو خودرو کراس اوور توسط گروه خودروسازی سایپا می تواند منجربه تعادل قیمتی و پاسخ به نیاز مشتریان در بازار شود.

نگاهی به کارنامه توسلی مهر در سایپا| آریا، کادیلا و ام ۴۴ در مسیر تولید

براساس آمار منتشره سایپا در سه ماهه نخست سال جاری توانست ۲۳ درصد تولید خودروهای تجاری افزایش دهد، همزمان با این مساله رکورد سود ناخالص ۱۵ ساله این خودروساز شکسته شد

رکوردهای توسلی مهر

جواد توسلی مهر به گفته کارشناسان در شرایطی میراث دار نارنجی پوشان جاده مخصوص شد که وضع نقدینگی و ارزی در این واحد بزرگ خودروسازی مسیر بحران را دنبال می کرد. براساس آمار منتشره سایپا در سه ماهه نخست سال جاری توانست ۲۳ درصد تولید خودروهای تجاری افزایش دهد، همزمان با این مساله رکورد سود ناخالص ۱۵ ساله این خودروساز شکسته شد.

این اقدامات مثبت مالی در کنار بهبود وضعیت تولید، توسعه سبد محصولات و افزایش تیراژ واردات خودرو با در نظر داشتن چالش های مالی عدیده در صنعت خودرو بیانگر این است که جواد توسلی مهر طب ۷ ماه گذشته کارنامه مثبتی از خود ثبت کرده است.

منبع: تحلیل بازار

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما