اخبار روز سینما

نگاهی به موفقیت های بین المللی فیلم های مسعود کیمیایی به بهانه موفقیت اخیر «خیانت» در جشنواره بلغارستان | تحسین همگانی برای رئیس.

سما بابایی | مسعود کیمیایی یکی او یکی از بزرگترین کارگردانانی است که در شکل گیری تاریخ سینمای ایران نقش بسزایی داشته است. او از اولین تجربیاتش دنیایی را در آثارش خلق کرد که هنوز به آن وفادار مانده است. دنیایش پر از داستان است و آدم هایش طوری حرف می زنند که هر دیالوگ مثل شعری کوتاه پر از تمثیل و زیبایی است. کیمیایی هنوز در دهه هشتم خود مشغول نوشتن فیلمنامه، داستان و رمان است و همچنان می خواهد فیلم جدیدی بسازد. البته می گوید که خوش گذرانی بلد نیست و باید همیشه کار کند. هر چه هست هر کدام از آثار او یک اتفاق در سینمای ایران محسوب می شود. ممکن است فیلم های او را دوست داشته باشید یا نداشته باشید، اما نمی توان انکار کرد که آثار او خود سینما هستند و مهمتر از آن شریف. کیمیایی همیشه آدم های تنها را به تصویر کشیده است: «آنقدر آدم های تنها دیده ام که تصورش را هم نمی کنی، آدم های خون آلودی را دیده ام که جایی برای رفتن نداشتند، ممکن است آن زخمی ها، آن آدم های تنها کم کم ظاهر شوند. از اینجا در فیلم‌های من».

به گزارش بازتاب آنلاین، فیلمساز بزرگ ایرانی به تازگی جایزه جشنواره فیلم فمی طلایی بلغارستان را برای فیلم «خیانت» دریافت کرده است. این اثر سی و چهارمین اثر مسعود کیمیایی است و پیش از این نیز نامزد دریافت جایزه در جشنواره های روتردام و ولز شده بود. به مناسبت این جایزه، موفقیت های بین المللی این کارگردان برجسته را مرور کرده ایم:

خیانت 1400

پولاد کیمیایی در نمایی از فیلم خیانت

«خائن کشی» به تهیه کنندگی علی اوجی، تازه ترین ساخته مسعود کیمیایی، خوانشی از اتفاقی در برهه ای تاریخی است که با زبان و نگاه کیمیایی رخ داده است. این فیلم علاوه بر دریافت جایزه در جشنواره فیلم گلدن فمی بلغارستان، در جشنواره های روتردام و ولز نیز شرکت کرد و نامزد شد. با این حال، او هیچ جایزه ای دریافت نکرد. این در حالی است که در سال 2021 نسخه بازسازی شده فیلم «گوزن ها» ساخته مسعود کیمیایی در جشنواره روتردام به نمایش درآمد. «خائن کشی» نامزد دریافت 6 جایزه (بهترین جلوه های بصری، بهترین جلوه های میدانی، بهترین طراحی صحنه، بهترین طراحی صحنه و لباس، بهترین صداگذاری و بهترین تدوین) از چهل و دومین جشنواره فیلم فجر شد و برنده سیمرغ بلورین بهترین طراحی کمد لباس شد.

دندان مار 1368

فیلم
فرامرز صدیقی و سعید پیردوست در نمایی از فیلم “دندان مار”

“دندان مار” می تواند باشد یکی این فیلم را یکی از فیلم‌هایی می‌دانند که مسعود کیمیایی به آن افتخار می‌کند و بسیاری آن را در کنار «سرب» بهترین اثر این فیلمساز پس از انقلاب می‌دانند. کارگردان در این فیلم تصویری وفادار از دهه شصت (به ویژه جنگ) ارائه کرده است. «دندان مار» در هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، در همان سال فیلم «هامون» مهرجویی برنده همه جوایز شد و داوران تنها بازی فرامرز صدیقی را شایسته نامزدی دانستند. اما این فیلم با وجود بی توجهی جشنواره توانست جایزه بهترین فیلم را از انجمن نویسندگان و منتقدان سینمای ایران دریافت کند. اما برخلاف ایران، این فیلم در جهان بسیار مورد تحسین قرار گرفت و توانست جایزه ویژه جشنواره بین‌المللی فیلم برلین، جایزه هوگوی طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو، جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال و جایزه ویژه را از آن خود کند. جایزه طلایی جشنواره بین المللی فیلم برلین. نامزد جایزه خرس. این تنها فیلم این کارگردان کهنه کار است که برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شده است. این در حالی است که کیمیایی در سال 1991 کاندیدای خرس طلایی جشنواره فیلم برلین شد.

گروهبان 1369

فیلم
گلچهرا سجادیه در نمایی از فیلم گروهبان

گروهبان، چهاردهمین فیلم کیمیاگری که به بررسی عوارض پس از جنگ می پردازد. این فیلم داستان رستم (گروهبان بازنشسته ارتش) است که پس از پایان جنگ با حالتی غمگین به زادگاهش بازمی گردد. در این فیلم کیمیایی طراحی صحنه و لباس را نیز بر عهده داشت و تدوین آنها را بر عهده داشت. این فیلم در چهل و هشتمین دوره جشنواره فیلم ونیز (1370)، بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم شیکاگو (1371) و بیست و یکمین دوره جشنواره فیلم روتردام (1371) شرکت کرده و نامزد دریافت جایزه شیر طلایی از ونیز شده است. جشنواره بین المللی فیلم در سال 1992 «گروهبان» یکی از آثار پس از انقلاب کیمیاگری است که نسبتا کمی مورد توجه منتقدان قرار گرفته است.

سفر سنگی | 1357

فیلم
مسعود کیمیایی سر صحنه فیلم سینمایی «سفر سنگی»

کیمیایی در سال 1356 سفر ای سنگ را با نگاهی به داستان/ نمایشنامه «آهنگ و سرنا» ساخت. سفر سنگ با روشن شدن اولین جرقه های انقلاب 57 در ایران ساخته و به نمایش گذاشته شد. فرزانه مشری در این فیلم دومین همکاری خود را با کیمیایی انجام داده است. این فیلم در سال 1979 برنده جایزه پلاک طلا از سازمان بین المللی فیلم کاتولیک و جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره قاهره شد. نسخه بازسازی شده “سفر سنگی” در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر و هوشنگ کامکار شادمهر راستین و میترا حجار به نمایش درآمد. در مورد آن صحبت کرد.

غزال | 1355

فیلم
محمدعلی فردین در نمایی از فیلم «غزل»

غزل به عنوان نهمین ساخته کیمیایی محصول سال 1355 خورشیدی است و این تنها فیلم کیمیایی است که فردین در آن بازی کرده است. کیمیایی فیلمنامه این اثر را با اقتباس از داستانی از بورخس (با عنوان مزاحم) نوشته و در آن مضامین اجتماعی را به همراه یک ملودرام عاشقانه بازنمایی می کند. این فیلم در سال 1976 برنده مدال نقره جشنواره بین المللی فیلم مانهایم-هایدلبرگ شد.

داش اکل 1350

فیلم
بهرور ووشقی در نمایی از فیلم داش آکل

داش آکل چهارمین اثر مسعود کیمیایی است که در سال 1350 به نمایش درآمد، این فیلم بر اساس داستان «داش آکل» از کتاب سه قطره خون نوشته صادق هدایت ساخته شده است. داش آکل در چهارمین جشنواره فیلم سپاس تهران در سال 1350 تقریباً تمامی جوایز اصلی را از آن خود کرد. از بهترین فیلم مطلق و بهترین کارگردانی گرفته تا بهترین فیلمبرداری و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد.بهمن مفید). نقش اصلی فیلم را بهروز ووشقی بازی می کند. این فیلم همچنین برنده جایزه بهترین فیلمنامه از انجمن بین المللی فیلم تاشکند در سال 1971 شد (البته هیچ مستندی در این مورد وجود ندارد).

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا