اخبار روز سینما

نگاهی به مادران مختلف سینما که زندگی آنها تحت تاثیر مشکلات فرزندانشان M به عنوان یک مادر بوده است

فدا کردن خود برای رشد و توانمندی دیگران، فداکاری ارزشمندی است که بارها در زندگی مادران مختلف شاهد آن بوده ایم. مادرانی که به دلیل بیماری یا مشکلات جسمی و روحی فرزندانشان زندگی متفاوتی را سپری کرده اند و بدون شکایت به زندگی خود ادامه داده اند. به بهانه روز مادر، در این مورد دست روی دست این مادران گذاشته ایم. مادران سینمای ایران که زندگی آنها به نوعی تحت الشعاع زندگی فرزندانشان قرار گرفته است.

به گزارش بازتاب آنلاین، تعداد بازیگرانی که در نقش مادران مختلف جلوی دوربین رفته اند از این تعداد بیشتر است. این اسامی را بر اساس انتخاب تیم تحریریه بازتاب آنلاین به دست آورده ایم.

میم گلشیفته فراهانی در نقش مادر رسول ملاقلی پور 1385

گلشیفته فراهانی در نمایی از فیلم «میم مثل مادر»

رسول ملاقلی پور در این فیلم به پیامدهای جنگ می پردازد و زندگی مادری به نام سپیده را که در زمان جنگ دچار بمباران شیمیایی شده است به تصویر می کشد. سالها بعد به او گفته شد که جنینش به این دلیل دچار مشکل خواهد شد و سونوگرافی نشان داد که این کودک معلول به دنیا خواهد آمد. شوهر این زن نمی خواست با این کودک معلول مشکلی پیدا کند و به همین دلیل همسرش را مجبور به سقط جنین کرد. سپیده اما نتوانست از پسرش مراقبت کند. با وجود ظلم همسرش تصمیم گرفت با کودک تنها بماند و در نهایت او را ناقص به دنیا آورد. او با همه سختی هایی که به دلیل بیماری، مادر و پسرش متحمل شد، نگذاشت پسرش به آسایشگاه منتقل شود و هر کاری از دستش برمی آمد انجام داد تا او هم مثل بقیه بزرگ شود و هنرمند شود. سپیده در پوشش تحصیلی پسرش فرصتی برای سایر کودکان معلول ایجاد کرد تا هنر خود را به نمایش بگذارند.

بیتا فرهی | نمایش خون رخشان بنی اعتماد 1385

نگاهی به مادران مختلف سینما که زندگی آنها تحت تاثیر مشکلات فرزندانشان M به عنوان یک مادر بوده است
زندگی بیتا فرهی در نمایی از فیلم خون بازی

بیتا فرهی در فیلم «خون بازی» نقش مادری برای دختری معتاد را بازی کرد. مادری که در گذشته نتوانسته تمام زمانی را که باید به پسرش اختصاص دهد و حالا در بدترین شرایط می خواهد او به زندگی عادی بازگردد. داستان در مورد دختری به نام سارا است که بسیار معتاد به مواد مخدر است. نامزدش از خارج از کشور می آید تا با او ازدواج کند و مادرش باید به زودی او را ترک کند. جذابیت داستان این است که احساسات یک مادر و دختر را به نمایش بگذارد. بخش عمده ای از فیلم در طول مسیر و در رابطه با تلاش مادر برای ترک سارا است. مادری که با تمام وجود از وضعیت دخترش ناراحت است اما مجبور می شود برای او موادی تهیه کند تا او را از دست ندهد. به این ترتیب سختی های زیادی را می بیند، بارها گریه می کند و فریاد می زند و به ناامیدی می رسد. تلاش فرهی برای نشان دادن این یأس در فیلم بسیار موفق بود و بخش مهمی از بار احساسی فیلم به حضور آن بستگی دارد.

فاطمه معتمدآریا اینجا بدون بهرام توکلی من 1389

نگاهی به مادران مختلف سینما که زندگی آنها تحت تاثیر مشکلات فرزندانشان M به عنوان یک مادر بوده است
فاطمه معتمدآریا در نمایی از فیلم اینجا بدون من

فاطمه معتمدآریا در فیلم «اینجا بدون من» نقش مادر دختری معلول به نام یلدا را بازی می‌کند که مدام نگران آینده‌اش است. با این حال، او نمی خواهد بپذیرد که با دختران دیگر متفاوت است. او مدام در تلاش است تا زندگی پسر و دخترش را سر و سامان دهد، اما راهش را نمی داند. یلدا هر کاری می کند خانه را ترک کند و در اجتماع باشد، حاضر نیست از گوشه خانه بیرون برود و مادر از این اتفاق مدام در درد و رنج است. وقتی متوجه می شود یلدا به دوست برادرش علاقه مند است، با خوشحالی برای مهمانی خانوادگی آنها یک کاناپه می خرد و به بقیه می گوید که در حال ازدواج است. توهمی که در نهایت راه به جایی نمی برد. معتمدآریا با تمام وجود احساسات یک مادر تنها و غمگین را به تصویر می کشد.

وقتی قاضیانی | من مادر فریدون جیرانی هستم 1389

نگاهی به مادران مختلف سینما که زندگی آنها تحت تاثیر مشکلات فرزندانشان M به عنوان یک مادر بوده است
هنگامه قاضیانی در کنار باران کوثری در نمایی از فیلم «من مادرم»

فریدون جیرانی در فیلم «من مادرم» از خانواده ای آشفته و فروپاشیده می گوید. زن و شوهر و دختر خانواده به دلیل تنهایی به دوست خانوادگی خود سعید که او را عمو خطاب می کند پناه می برد و زمانی که هر دو مواد مصرف کرده اند و در حالت عادی نیستند مورد تجاوز او قرار می گیرد. دختری که به سختی این موضوع را هضم می کند، او را می کشد و به سادگی تبدیل به یک قاتل می شود. آن هم به شرطی که از او حامله باشد. اینجاست که نقش مادری قاضیانی اهمیت زیادی پیدا می کند. مادر تصمیم می گیرد به جای دختر مسئولیت قتل را بر عهده بگیرد و به پای چوبه دار برود. تصمیمی عجیب و وحشتناک که فقط از یک مادر گرفته می شود. با این حال آوا تسلیم نمی شود و مسئولیت قتل را بر عهده می گیرد. سکانس پایانی فیلم، جایی که آوا می خواهد برای آخرین بار مادرش را ملاقات کند، یکی در احساسی ترین قسمت های فیلم اتفاق می افتد. جایی که همه انتظار دارند آوا بخشیده شود و این اتفاق نمی افتد. «من مادرم» یکی از پرمخاطب ترین فیلم های سینمای ایران است که در زمان اکران با اعتراض های زیادی مواجه شد.

ماریلا زارعی اسلات 143 | نرگس آبیار 2012

نگاهی به مادران مختلف سینما که زندگی آنها تحت تاثیر مشکلات فرزندانشان M به عنوان یک مادر بوده است
مریلا زارعی در نمایی از فیلم «شیار 143»

یکی یکی از مهم ترین نقش های کارنامه کاری مریلا زارعی «شیار 143» است. زارعی در این فیلم انتظار و انتظار مادری صبور به نام الفت را در جدایی از پسرش در مقاطع مختلف به تصویر می کشد. اولافت در یکی در روستاهای دور افتاده زندگی می کند. او سال هاست که منتظر پسرش یونس که به جنگ رفته است و در میان هرکسی به دنبال او می گردد. این انتظار همه را خسته می کند اما او ناامید نیست. اهمیت شخصیت الفت به این دلیل است که نرگس آبیار او را به عنوان یک زن روستایی واقعی تعریف کرده است. زنی که با رفتن پسرش یونس زندگی اش تغییر می کند. وقتی متوجه می شود همه یارانش شهید یا اسیر شده اند، اوضاع عوض می شود. او شبانه روز به دنبال پسرش می گردد و حتی یک رادیو از کمرش آویزان می کند تا از آخرین اخبار رزمنده ها مطلع شود. این برای سال ها ادامه می یابد تا زمانی که جنگ به پایان می رسد و یونس دوباره خبری از او نیست تا اینکه سرانجام آرامش را در آغوش می گیرد.

شبنم مقدمی | شبی که ماه کامل شد نرگس آبیار ۱۳۹۶

نگاهی به مادران مختلف سینما که زندگی آنها تحت تاثیر مشکلات فرزندانشان M به عنوان یک مادر بوده است
شبنم مقدمی در نمایی از فیلم “شب ماه کامل”

حضور شبنم مقدمی در «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار بسیار مختصر است اما این نقش آنقدر تاثیرگذار است که نمی توان فیلم را تماشا کرد و نقش او را فراموش نکرد. مقدمی در این فیلم سعی کرده است احساسات واقعی مادر فیضه و شهاب منصوری را نسبت به مرگ هولناک فرزندانش به دست عبدالمالک و عبدالحمید ریگی بازنمایی کند. او از ابتدای فیلم مدام تلاش می کند تا جلوی این ازدواج را بگیرد و دخترش را به پاکستان نگذارد، اما کسی به حرف او گوش نمی دهد و علاوه بر دخترش، باید با رفتن پسرش نیز روبرو شود. مقدمی در صحنه ای که مادر با سر بریدن پسرش در حضور همه اعضای خانواده روبرو می شود آنقدر قدرتمند ظاهر شد که نمی توانیم به راحتی از کنار این صحنه بگذریم.

پگاه هنری بدون وقت قبلی بهروز شعیبی 1400

نگاهی به مادران مختلف سینما که زندگی آنها تحت تاثیر مشکلات فرزندانشان M به عنوان یک مادر بوده است
پگاه آهنگرانی در نمایی از فیلم بدون قرار

در «سین سیتا» با مادر یک کودک اوتیستیک و مشکلاتی که او تجربه می کند مواجه هستیم. یاسمین با بازی پگاه آهنگرانی پس از مرگ پدرش به وصیت پدرش عمل می کند و در سفری به ایران بازمی گردد. پسر اوتیستیک او در کنار آمدن با تغییرات مشکل دارد و این مشکل بر زندگی یاسمین سایه افکنده است. تا اینکه کم کم با حضور در کشور خودش و بودن در کنار خانواده آرام می گیرد. زندگی یاسمن پس از بازگشت به ایران تغییر می کند و این تغییر است که محور اصلی داستان فیلم را تشکیل می دهد. اگرچه فیلم به طور مستقیم بر احساسات شخصیت ها تمرکز نمی کند، اما تبدیل به اثری عاشقانه و در عین حال مادری لطیف می شود. بازی اشنگرانی در نقش مادر فرزندی متفاوت، او را در موقعیت جدیدی از نظر بازیگری قرار می دهد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا