اخبار روز سینما

نگاهی به قسمت اول مسابقه گلیاپوچ به کارگردانی مهران مدیری معمولی با کمی هیجان.

اولین قسمت از مسابقه گلیاپوچ با بازی مهران مدیری روی پلتفرم فیلمو منتشر شد. مسابقه جدیدی که از الگوی هیچ مسابقه ای پیروی نمی کند و شرکت کنندگان آن از بین چهره های شناخته شده انتخاب نمی شوند. در واقع چند شرکت کننده از بین افراد عادی جامعه که تجربه غنی در بازی گلیاپوچ دارند دور هم جمع شده اند و با راهنمایی مهران مدیری این بازی را اجرا می کنند.

به گزارش بازتاب آنلاین، در مسابقه «گلیاپوچ» هدف اصلی برنده شدن یک و نیم میلیارد تومان است و هجده نفر در هشت گروه سه نفره برای کسب این جایزه با هم رقابت می کنند. نگاهی به حال و هوای بازی در نیمه اول می اندازیم.

اصالت موضوع | در سال های اخیر شاهد مسابقات زیادی در تلویزیون و نمایش خانگی شبکه ها بوده ایم. مسابقاتی که اکثر آنها از نژادهای معروف الگوبرداری شده اند و سازندگان تنها قسمت هایی از مدل اصلی را لمس کرده اند. نکته مهم درباره «گلیاپوچ» اصالت تم است. گلیاپوچ یک بازی اصیل ایرانی است که همه ما از دوران کودکی بارها در آن شرکت کرده ایم و تا حدودی با اصول آن آشنا هستیم. حالا یک مربی این بازی را گسترش داده و آن را به یک رقابت بزرگ تبدیل کرده است.

حضور کارشناسان در بازی گل یا پوچ از جذابیت های این مسابقه بود.

عدم وجود چهره | یکی یکی از ویژگی های مهم اکثر برنامه های بازی های تلویزیونی و شبکه های خانگی، تمرکز آنها بر روی چهره است. در بیشتر مسابقات چهره های خاصی وجود دارند که محبوبیت آن ها باعث می شود که عموم مردم نسبت به آن رقابت ها تمایل بیشتری پیدا کنند. در «گل یا پوچ» خبری از این چهره ها نیست و تنها مهران مدیری به عنوان یک چهره محبوب، کارگردانی این مسابقه را بر عهده گرفته است. این موضوع را می توان از یک سو یک اتفاق بزرگ و از سوی دیگر یک تهدید شغلی دانست. با این حال، مردم باید انگیزه ای برای تماشای یک بازی داشته باشند. یا جذابیت چهره ها این انگیزه را ایجاد می کند یا جذابیت رقابت. اگر هیچ کدام از این دو موجود نباشد، به دلیل حضور تنها مهران مدیری، انتظار نمی رود مخاطب جذب این مسابقه شود. باید دید جذابیت مسابقه می تواند جای خالی چهره ها را پر کند یا خیر؟

رقابت شرکت کنندگان | یکی یکی از مزیت های مسابقه گلیاپوچ گرفتن بازیکنان حرفه ای است. شرکت کنندگان در قسمت اول تسلط زیادی بر بازی داشتند و از روش هایی استفاده می کردند که بسیاری از بینندگان از آن بی اطلاع بودند. نحوه خوانندگی و نواختن، موقعیت مفرحی ایجاد کرد و تصویری از بازی های سفره خانه را پیش روی مخاطب قرار داد. بسیاری از بینندگان در شبکه های اجتماعی نوشته اند که پس از تماشای این مسابقه متوجه شده اند که «گلیاپوچ» یک بازی پیچیده و جذاب است و بسیاری مهارت و تبحر شرکت کنندگان را تحسین کرده اند.

اولین قسمت از این بازی برای اولین بار پخش شد
مهران مدیری به عنوان ناظم سعی کرد در جریان مسابقه حضور کافی داشته باشد.

با اجرای مهران مدیری | مهران مدیری چندی پیش در مسابقه «اسکار» اجرا کرد; مسابقه ای که شرکت کنندگان آن از بین چهره های شناخته شده انتخاب شدند. مربی حضور فعالی داشت و مدام با شوخ طبعی خود فضای بازی را تغییر داد و در نهایت «اسکار» را جذاب و مفرح جلوه داد. حالا در مسابقات «گولیاپوچ» تمرکز اصلی روی بازی است و محبوبیت مربی نمی تواند جلوه خاصی که باید داشته باشد. در نیمه اول، مربی بیشتر یک تماشاگر است تا درگیر پیشرفت بازی. او سعی می کند اطمینان حاصل کند که مسابقه با نظم و ترتیب مناسب پیش می رود و قوانین به طور کامل اجرا می شوند، اما حضور او به اندازه کافی موثر نیست. در واقع ساختار برنامه به گونه ای شکل گرفته است که مجری در ساخت آن سهم چندانی ندارد. البته ما فقط بخشی از رقابت را دیده‌ایم و نمی‌دانیم به کجا خواهد رسید.

ساختار رقابت | شرکت کنندگان پشت میز بزرگی قرار می گیرند که مهران مدیری سر آن نشسته و بازی شروع می شود. آنها همیشه و گهگاه در حال آواز خواندن هستند یکی همچنین شرکت کنندگان در خصوص فضای مسابقه توضیحاتی ارائه می دهند. «گلیاپوچ» برای تنوع بیشتر، المان‌ها و ترفندهای متفاوت و جذابی را انتخاب نکرده است و بازی از ابتدا تا انتها در همین استودیو ساخته می‌شود. یکنواختی مسابقه و عدم تنوع هر چند باعث افزایش تمرکز در بازی می شود اما از نقطه ای به نقطه دیگر افکار عمومی را خسته می کند. در واقع، مردم باید یک ساعت کامل مسابقه را با دقت تماشا کنند، که آن را چندان جالب نمی کند.

اولین قسمت از این بازی برای اولین بار پخش شد
برای ارزیابی دقیق تری باید منتظر قسمت های بعدی «گل یا فاج» باشیم.

دکوراسیون مسابقه | سازندگان «گل یا پوچ» سعی کرده اند دکوراسیون را بر اساس ساختار سنتی این مسابقه طراحی کنند. اما تاریکی رقابت، دیده نشدن مردم و مهم نبودن آنها از مواردی است که با انتقادهایی مواجه شده است. همچنین نور کم در استودیو زمانی که تنوع خاصی در رقابت وجود ندارد، باعث خستگی بیشتر مخاطب می شود. ضمن اینکه در شرایطی که ماهیت این مسابقه ربطی به چنین فضای تاریکی ندارد. از طرفی چند ردیف تماشاگر در استودیو حضور دارند چه نباشند. اصلاً نمی توانستند مثل «اسکار» روی صحنه باشند، اما حالا که دیده می شوند طبیعتاً باید مفید باشند، اما حتی یک نور هم روی آنها نیست و فقط یک شبح از آنها دیده می شود.

در حال حاضر قسمتی از این مسابقه منتشر شده است و طبیعتا با توجه به قسمت اول نمی توان در کل اظهار نظر کرد. امیدواریم با گذشت زمان تغییراتی در مسابقه ایجاد شود و متنوع تر و هیجان انگیزتر شود. «گلیاپوچ» به کارگردانی نیک یوسفی و کارگردانی مهران مدیری یکشنبه ها روی سکوی فیلمو اکران می شود.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا