اخبار روز سینما

نگاهی به فیلم «در آغوش درخت»; اولین کار بابک خواجه پاشا. یک مادر آرام

فیلم «در آغوش درخت» اولین تجربه کارگردانی بابک خواجه پاشا چهارشنبه هفدهم مرداد اکران شد تا این کارگردان با دو فیلم همزمان روی اکران سینما باشد. فیلم «ابی روشن» نیز دومین فیلم کارنامه کاری خواجه پاشا از بیست و ششم به بعد است. خرداد منتشر شد و همچنان نمایش داده می شود. “در آغوش درخت” یکی یکی از فیلم های مهم جشنواره چهلم فیلم فجر بود. فیلمنامه قابل توجهی داشت و انتخاب بازیگران و بازی آنها از نکات مثبت آن محسوب می شد.

به گزارش بازتاب آنلاین، «در آغوش درخت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر در هشت رشته نامزد دریافت سیمرغ شد که در نهایت سیمرغ بهترین فیلم اول و بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد. به مناسبت اکران فیلم، می توان ابعاد مختلف آن را مشاهده کرد.

فیلمنامه و کارگردانی | بابک خواجه پاشا قبل از کارگردانی اولین فیلمش «در آغوش درخت» تجربه ساخت چندین سریال در شبکه استانی آذربایجان غربی را داشت و در چند فیلم به عنوان بازیگر حضور داشت. خواجه پاشا این فیلم را بر اساس فیلمنامه خودش جلوی دوربین برد و به ارتباط عمیق عاطفی اعضای یک خانواده چهار نفره پرداخت. فیلم بر اساس مضمونی ساده ساخته شده است اما چیزی که آن را جذاب تر می کند توجه به جزئیات و بازنمایی صادقانه احساسات اعضای خانواده در بحران هایی است که در طول فیلم شاهد آن هستیم. روابط بین اعضای این خانواده با تصمیم والدین برای جدایی آسیب می بیند و این بحران عاطفی شرایط پیچیده ای را ایجاد می کند. خواجه پاشا در انتخاب بازیگران هوشمندانه عمل کرده و از پتانسیل موقعیت جغرافیایی برای رساندن معنای مورد نظر استفاده کرده است. تنظیمی که در دومین فیلم او «ابی روشن» دیدیم.

خواجه پاشا در فیلم «در آغوش درخت» داستان خود را بدون لکنت می گوید.

تاریخچه | پدری که در آستانه جدایی قرار دارد، بر اساس معیارهای روانشناس تصمیم می گیرد تا آنها را برای مدتی از هم جدا نگه دارد تا فرزندانش را به جدایی عادت دهد و از آسیب های روحی عمیق آنها بکاهد. بچه ها که متوجه این مشکل شده اند مقاومت می کنند و سعی می کنند از این اتفاق جلوگیری کنند و…

در آغوش درخت اولین تجربه کارگردانی بابک خواجه پاشا است که توانست نظر مردم و منتقدان را به خود جلب کند.
یکی یکی از ویژگی های «در آغوش درخت» بازی خوب بازیگران آن است.

بازی ها | شخصیت اصلی فیلم متعلق به مارال بنی آدام است. بازیگری که برای بازی در نقش پروین اعتصامی در فیلم پروین برنده سیمرغ چهل و دومین جشنواره فیلم فجر شد. بنی آدم پس از سال ها تجربه بازیگری در تئاتر ابتدا با فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی وارد سینما شد و سپس در فیلم «خشکسالی و دروغ» ظاهر شد. در سریال همگانه مصطفی کیایی بازی او بیش از پیش به چشم آمد و در فیلم در آقصور دهم نقش محوری و بسیار سختی را ایفا کرد. او نقش زنی تنها و مستقل را بازی می‌کند که توانسته از زندگی خود جان سالم به در ببرد، اما زمانی که بحرانی پیش می‌آید، موقعیت تاثیرگذاری را در رابطه با زندگی فرزندانش در فیلم تجربه می‌کند. بازی بنی آدم یکی یکی از نکات مثبت فیلم است. او در نقش مادر موفق می شود مانند خودش احساسات مخاطب را مجذوب خود کند و او را بند بیاورد. به جز بنی آدم، بازی روح الله زمانی هم انجام می شود. یکی یکی دیگر از نقاط قوت فیلم است. او در سال ۱۳۹۷ با بازی در نقش علی در فیلم خورشید به کارگردانی مجید مجیدی وارد سینما شد و توجه بسیاری را به خود جلب کرد. دو سال بعد در فیلم «وضعیت مهدی» ساخته هادی حجازی فر نقشی متفاوت را ایفا کرد و در فیلم «در آغوش درخت» در موقعیت جدیدی پیش رفت.

در آغوش درخت اولین تجربه کارگردانی بابک خواجه پاشا است که توانست نظر مردم و منتقدان را به خود جلب کند.
جغرافیایی که داستان «در آغوش درخت» در آن روایت می‌شود، تأثیر زیادی در شکل‌گیری درام دارد.

استفاده از طبیعت و جغرافیا | «در آغوش درخت» فیلمی درباره شهر و آپارتمان نیست و در منطقه سرسبز آذربایجان روایت می شود. فیلم پر از جذابیت های بصری است و کارگردان از پتانسیل فضا برای ایجاد بحران به درستی استفاده کرده است. ماجراهای فیلم ارتباط مهمی با طبیعت دارد. رودخانه، ماهی، جنگل و درخت به عنوان بستر اتفاقات فیلم انتخاب شده اند و بدون کمک این عناصر نمی توان داستان را پیش برد.

«در آغوش درخت» به نویسندگی و کارگردانی بابک خواجه پاشا با بازی مارال بنی آدم، روح الله زمانی، جواد قامتی، اهورا و رایان لطفی محصول سال 1401 این فیلم سینمایی چهارشنبه هفدهم است. مرداد در سینماها نمایش داده شده است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا