اخبار روز

نگاهی به سیل فیروزکوه/ ویلاسازی و تعرض به بستر رودخانه‌ها، دلیل بروز سیلاب‌های مکرر :: بازتاب آنلاین

مدیر مؤسسه مطالعات و توسعه محیط زیست، آب و کشاورزی تصریح کرد: دخالت‌های انسانی در محیط طبیعی باعث افزایش وقوع حوادثی مانند سیل می‌شود و این دو رابطه مستقیم باهم دارند.

به گزارش خبرنگار بازتاب آنلاین، در هفته‌های گذشته در فیروزکوه دقایقی بعد از شروع بارش‌ها در این منطقه شاهد وقوع سیلاب بودیم، سیلابی که خسارتهایی زیادی برجای گذاشت و جاده فیروزکوه به مدت دو الی سه روز نیز مسدود شد.

محمد حسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران معتقد است وقوع سیل در این منطقه به دلیل قطع درختان در دامنه کوه و تبدیل این مناطق به زمین کشاورزی است که باعث شده است با هر بارش ما شاهد وقوع سیل‌های خسارت بار در این مناطق باشیم. همچنین به گفته وی متأسفانه در ارتفاعات البرز و زاگرس نیز شاهد چنین اتفاقاتی هستیم و هنوز بسیاری از افراد به اهمیت این ارتفاعات با ارزش پی نبرده‌اند و درک نکرده‌اند که حفظ این منابع چقدر مهم است.

در همین رابطه محمد صابر باغخانی‌پور، مدیر مؤسسه مطالعات و توسعه محیط زیست، آب و کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار بازتاب آنلاین در پاسخ به این سؤال که دخالت بشر در طبعیت چه تبعاتی را به همراه دارد گفت: دخالت بشر در طبیعت منجر به حوادث ناگوار و خسارت‌های شدید مالی و جانی خواهد شد به ویژه در مناطقی که طبیعت دارای مسیل بوده و این مسیل در جریان رودخانه‌ها و یا در جاهایی که روان‌آب‌ها راه می‌افتادند از بین رفته باشد بیشتر باعث وقوع سیلاب می‌شود.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که در این مواقع اتفاقی که باید توسط جامعه بشری رقم بخورد بحث آبخیزداری است؛ آبخیزداری اگر به درستی انجام شود، معمولا از بروز اتفاقاتی همچون سیل جلوگیری می‌شود.

مدیر مؤسسه مطالعات و توسعه محیط زیست، آب و کشاورزی با اشاره به وقوع سیل در منطقه فیروکوه در هفته‌های گذشته گفت: قطعا حوادثی مانند سیل هفته‌های اخیر در فیروزکوه از این بحث مستثنی نیست یعنی حتما در بالادست آبخیز داری نشده است که در پایین دست با سیلاب مواجه شده ایم. همچنین کاشت درخت نیز جزو همان روش بیولوژیکی آبخیز داری محسوب می‌شود و هر چقدر بتوانیم با افزایش درختکاری جلوی سیل را بگیریم بهتر است.

باغخانی تصریح کرد: متأسفانه در مناطقی مانند ارتفاعات البرز در استان‌های شمالی، تقریبا به مناطق خوش‌نشین تبدیل شده است ویلانشینی صورت گرفته و دست درازی به طبعیت اتفاق افتاده، درحالی که باید جلوی آن توسط مسئولان مربوطه گرفته شود. اگر بحث آبخیز داری به جد در این مناطق پیگیری شود در سال‌های آتی می‌توانیم امیدوار باشیم از این اتفاقات در این مناطق رخ نمی‌دهد.

وی ادامه داد: در هر جای دیگری که در بالادست آبخیزداری را انجام داده‌ایم مشخصا می‌بینیم که در بارش‌های بعدی سیل بندها و پوشش گیاهی چطور باعث هدایت آب شده و یا باعث نفوذ آن در زمین می‌شود و با این کار هم منابع آبی‌مان که در ذخیره گاه زیرزمینی است تغذیه می‌شود و هم از وقوع سیل پیشگیری شده که در نهایت اقتصاد و معیشت مردم منطقه نیز حفظ می‌شود.

مدیر مؤسسه مطالعات و توسعه محیط زیست، آب و کشاورزی تصریح کرد: دخالت‌های انسانی در محیط‌های طبیعی باعث افزایش وقوع حوادثی مانند سیل می‌شود و این دو رابطه مستقیم باهم دارند. در مناطق ویلانشین و خوش‌نشین و در مناطق ییلاقی، افرادی با زد و بند به بستر رودخانه‌ها تعرض می‌کنند و این تعرض باعث خسارت‌های جانی و مالی می‌شود.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا